Η εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης στον πίνακα “Madonna della Rosa” αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών για την αναγνώριση και ανάλυση έργων τέχνης.
Η δυνατότητα της τεχνητής νοημοσύνης να αναδεικνύει λεπτομέρειες που μπορεί να ξεφεύγουν από το ανθρώπινο μάτι προσφέρει νέες διαστάσεις στην ανακάλυψη των κρυμμένων ιδιοτήτων των έργων τέχνης. Ο νέος αλγόριθμος προσαρμογής χρησιμοποιεί βαθιά ανάλυση χαρακτηριστικών και εκπαιδεύτηκε με εικόνες αυθεντικών έργων του Ραφαήλ, αναγνωρίζοντας το στυλ του με ακρίβεια σε λεπτομερές επίπεδο, από τις πινελιές μέχρι την παλέτα χρωμάτων και τη σκίαση.
Η εφαρμογή της τεχνητής νοημοσύνης στον πίνακα αποκαλύπτει ένα ασυνήθιστο στοιχείο: το πρόσωπο του Αγίου Ιωσήφ ζωγραφίστηκε από άλλο ζωγράφο. Η μέθοδος χρησιμοποιείται για να εξετάσει τα μέρη της εικόνας ξεχωριστά, με το πρόσωπο του Ιωσήφ να παρουσιάζει περισσότερα στοιχεία που δεν είναι σύμφωνα με το ύφος του Ραφαήλ.
Η μέθοδος συνδυάζει την προ-εκπαίδευση του αλγορίθμου ResNet50 με μια παραδοσιακή τεχνική μηχανικής μάθησης, την Support Vector Machine και είναι ιδιαίτερα χρήσιμη όταν δεν υπάρχει διαθέσιμη μεγάλη ποσότητα δεδομένων για τον διακριτή.
Παρά την αποκάλυψη αυτού του αναπάντεχου στοιχείου, οι ερευνητές υπογραμμίζουν ότι η τεχνητή νοημοσύνη δεν σκοπεύει να αντικαταστήσει την ανθρώπινη ανάλυση στην πιστοποίηση της αυθεντικότητας των έργων τέχνης, αλλά να λειτουργήσει ως εργαλείο ενίσχυσης της διαδικασίας. Αυτή η ανάπτυξη ανοίγει τον δρόμο για περαιτέρω έρευνα και συνεργασία ανάμεσα στην τέχνη και την τεχνητή νοημοσύνη. Ο Giulio Romano, μαθητής του Ραφαήλ, πιθανόν να είναι υπεύθυνος για το τέταρτο πρόσωπο στον πίνακα “Madonna della Rosa,” αλλά η βεβαιότητα αυτού δεν είναι απολύτως διασφαλισμένη. Η εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης αποκαλύπτει το ασυνήθιστο στοιχείο αυτό, ενισχύοντας τις υποψίες για την προέλευση του πίνακα.
Ο πίνακας “Madonna della Rosa” ζωγραφίστηκε κατά τα έτη 1518 έως 1520, όπως πιστεύουν οι ειδικοί. Από τα μέσα του 19ου αιώνα, κριτικοί τέχνης άρχισαν να υποψιάζονται ότι ο Ραφαήλ μπορεί να μην έχει ζωγραφίσει ολόκληρο το έργο. Οι υποψίες αυτές σχεδόν σίγουρα επιβεβαιώνονται τώρα με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης.