Πολλά κοινά σύμβολα μας περιβάλλουν στην καθημερινή μας ζωή, και ένα από αυτά είναι το σύμβολο της καρδιάς.
Παρά την οπτική του ανομοιότητα με το ανθρώπινο όργανο, πολλοί έχουν αμφισβητήσει την προέλευση της σχεδίασης αυτού του σχήματος. Διάφορες θεωρίες προσπαθούν να εξηγήσουν τον συμβολισμό που συνδέεται με το σύμβολο της καρδιάς.
1. Μια διαδεδομένη θεωρία εντοπίζει τη σημασία του συμβόλου της καρδιάς στους αρχαίους ρωμαϊκούς χρόνους, όταν το φυτό Silphium, γνωστό για τις αντισυλληπτικές του ιδιότητες, διέθετε βολβούς που σχημάτιζαν σχήμα καρδιάς. Αυτή η σύνδεση μεταξύ του φυτού, της σεξουαλικότητας και των ερωτικών συναισθημάτων συνέβαλε στη συσχέτιση του συμβόλου.
2. Μια άλλη θεωρία συνδέει το σύμβολο της καρδιάς με τη συμπεριφορά των κύκνων. Όταν οι κύκνοι επιδίδονται σε ερωτοτροπία, δημιουργούν ένα σχήμα που μοιάζει με την καρδιά στη μέση μιας λίμνης. Οι κύκνοι, που συμβολίζουν την αγάπη, την πίστη και την αφοσίωση λόγω των ισόβιων δεσμών τους συμβάλλουν στη συσχέτιση της καρδιάς με αυτά τα συναισθήματα.
3. Ορισμένες θεωρίες προτείνουν ότι το σύμβολο της καρδιάς αρχικά αντιπροσώπευε το γυναικείο στοιχείο, συγκεκριμένα τη γυναικεία λεκάνη, ενώ άλλες υποστηρίζουν ότι μοιάζει με φύλλο κισσού. Στην αρχαία Ελλάδα, το σύμβολο απεικόνιζε συχνά ένα φύλλο αμπέλου, που αντιπροσώπευε τον Διόνυσο, τον θεό του κρασιού. Τα φύλλα κισσού σχεδιάζονταν σε αγγεία που απεικόνιζαν τον Διόνυσο και οι ιερείς φορούσαν στεφάνια με αυτά τα σύμβολα κατά τη διάρκεια εορτασμών. Στην ετρουσκική τέχνη, τα φύλλα κισσού συμβόλιζαν την αναπαραγωγή, την πίστη και την αναγέννηση κατά τη διάρκεια γαμήλιων τελετών.
4.Μελετητές όπως ο Pierre Vinken και ο Martin Kemp υποστηρίζουν ότι το σύμβολο της καρδιάς βρίσκει τις ρίζες του στα γραπτά του Γαληνού και του Αριστοτέλη, οι οποίοι περιέγραψαν την ανθρώπινη καρδιά ως έχουσα τρεις θαλάμους με μια μικρή κοιλότητα στη μέση. Η θεωρία αυτή υποδηλώνει ότι καλλιτέχνες και επιστήμονες του Μεσαίωνα, προσπαθώντας να εικονογραφήσουν αρχαία ιατρικά κείμενα, μπορεί να έχουν δημιουργήσει το σχήμα της καρδιάς. Για παράδειγμα, τον 14ο αιώνα, ο Ιταλός φυσικός Guido da Vigevano δημιούργησε ανατομικά σχέδια μιας καρδιάς που έμοιαζαν πολύ με την περιγραφή του Αριστοτέλη.