“Παρθενώνας της Μακεδονίας”: Άνοιξε για το κοινό το μεγαλύτερο μνημείο στον ελλαδικό χώρο, στο οποίο εστέφθη ο βασιλιάς των Μακεδόνων Μέγας Αλέξανδρος.
Η τελετή των αποκαλυπτηρίων για τα εγκαίνια του παλατιού Φίλιππος Β’ στις Αιγές έχει προγραμματιστεί για την Παρασκευή, με τον πρωθυπουργό να αναμένεται να παραστεί. Ο περίφημος “Παρθενώνας της Μακεδονίας” είναι πλέον ανοιχτός για το κοινό, παρουσιάζοντας σχολαστικά ανακαινισμένα χαρακτηριστικά, όπως το εκτεταμένο περιστύλιο, το πρόπυλο και τις στοές στην πρόσοψη.
Οι τοιχογέφυρες έχουν ανυψωθεί και τα ψηφιδωτά των μεγάλων ανδρικών δωματίων, όπου κάποτε οι Μακεδόνες βασιλείς διοργάνωναν συμπόσια, έχουν διατηρηθεί προσεκτικά. Αυτή η εκτεταμένη αποκατάσταση καλύπτει μια έκταση που υπερβαίνει τα 30 στρέμματα.
Το ελληνικό χωριό που έχτισε ο Μέγας Αλέξανδρος υπάρχει ακόμη (ΒΙΝΤΕΟ)
Όπως είχε τονίσει προηγουμένως ο Υπουργός Πολιτισμού, ο πρωταρχικός στόχος των έργων στις Αιγές ήταν πάντα η συστηματική και ολοκληρωμένη αποκατάσταση και ανάδειξη του εκτεταμένου αρχαιολογικού χώρου. Στόχος είναι η μετατροπή του σε ένα τεράστιο αρχαιολογικό πάρκο εξοπλισμένο με σύγχρονες, υψηλής ποιότητας υποδομές και υπηρεσίες. Πρόθεση είναι να παρέχεται στους επισκέπτες μια ολοκληρωμένη και ολοκληρωμένη κατανόηση και εμπειρία της ιστορίας των Αιγών, των μοναρχών τους και της ευρύτερης περιοχής της Μακεδονίας.
Εκτός από την αποκατάσταση του ανακτόρου του Φιλίππου Β’, το Πολυκεντρικό Μουσείο των Αιγών περιλαμβάνει τη νεκρόπολη, το ταφικό σύμπλεγμα των Τημενιδών που εκτείνεται σε σχεδόν 550 στρέμματα, το Μουσείο των Βασιλικών Τάφων, το αρχαίο θέατρο, τον εγγεγραμμένο ναό του Αγίου Δημητρίου και το Κεντρικό Μουσείο, το οποίο εγκαινιάστηκε το 2022 από τον Πρωθυπουργό. Οποιαδήποτε διατηρητέα μνημεία ή τμήματα του αρχαιολογικού χώρου θα ενσωματωθούν σε αυτό το συλλογικό σύνολο, εξασφαλίζοντας ότι θα είναι προσβάσιμα για τους επισκέπτες στο εγγύς μέλλον.
Οι δηλώσεις της Yπουργού Μενδώνη για το μνημείο: «μιλάμε για το μεγαλύτερο μνημείο στον ελλαδικό χώρο»
«Είναι το ανάκτορο στο οποίο εστέφθη, ως βασιλεύς των Μακεδόνων, ο Μέγας Αλέξανδρος. Οικοδόμημα εντυπωσιακό τόσο σε μεγαλοπρέπεια, όσο και σε έκταση, μνημείο μοναδικό, που σε συνδυασμό με το Μουσείο που εγκαινιάσαμε έναν χρόνο πριν, μαζί με τον πολιτιστικό πλούτο των Αιγών, δημιουργεί έναν ισχυρό πολιτιστικό πόλο για την πατρίδα μας και μείζονα αναπτυξιακό πόρο για τη Μακεδονία.»
«Πολλαπλά τα νοήματα και οι συμβολισμοί της συγκεκριμένης αποκατάστασης. Θα ξεκινήσω από το γεγονός ότι μέχρι το 2007 που ξεκίνησε δειλά αλλά αποφασιστικά η αναστήλωση του συγκεκριμένου μνημείου, δεν φαινόταν τίποτα. Δεν είχαμε δηλαδή ένα μνημείο το οποίο σωζόταν εν μέρει στην τρίτη του διάσταση και λοιπά. Ήταν ένα μνημείο που είχε τα μέλη του διάσπαρτα σε μια μεγάλη ακτίνα, γύρω από τον βασικό του πυρήνα, αλλά ήταν στην πραγματικότητα επίπεδο. Αυτό λοιπόν είναι πάρα πολύ σημαντικό. Διότι ξαφνικά παρουσιάζεται αναστηλωμένο ένα μνημείο, το οποίο επί της ουσίας δεν υπήρχε. Και μιλάμε για το μεγαλύτερο μνημείο στον ελλαδικό χώρο».
«Είναι ένα τεράστιο οικοδόμημα. Ένα οικοδόμημα το οποίο φαίνεται ότι σχεδιάζεται από τον Φίλιππο, ο οποίος είναι ο βασιλιάς που οργανώνει το Βασίλειο των Μακεδόνων, αντλεί στοιχεία από την πολιτική, κοινωνική κατάσταση των πόλεων κρατών της Νότιας Ελλάδας, γιατί είναι πολλά τα στοιχεία του συγκεκριμένου συγκροτήματος που παραπέμπουν -για να το καταλάβουμε όλοι, λίγο απλά, στην αγορά- σε χώρους συνάθροισης. Ήταν κάτι που βρισκόταν στον πυρήνα των δημοκρατικών πόλεων της Νότιας Ελλάδας. Ο Φίλιππος, λοιπόν, οργανώνει, μεταρρυθμίζει, στην ουσία, το βασίλειο των Μακεδόνων και δημιουργεί το έδαφος γι’ αυτό που συνέβη στη συνέχεια με τον Αλέξανδρο, που δημιουργεί την οικουμένη, την ελληνιστική οικουμένη. Το Ανάκτορο των Αιγών, λοιπόν, αποτυπώνει αυτή την ιδέα ενός ηγεμόνα, ο οποίος δεν είναι πλέον κλειστός και εσωστρεφής. Είναι ο ηγεμόνας, ο οποίος επικοινωνεί με τον έξω χώρο και αυτό ακριβώς δηλώνει και το ίδιο το ανακτορικό συγκρότημα. Συγχρόνως δημιουργεί το πρότυπο του αρχετύπου, θα έλεγα, των δημοσίων οικοδομημάτων που θα χαρακτηρίσουν πια την ελληνιστική οικουμένη, δηλαδή τον κόσμο από τον Αλέξανδρο και μετά»
«Ένα μέρος της οικονομίας του πολιτισμού είναι ακριβώς η ανάδειξη και το άνοιγμα στο κοινό. Εγώ έχω χρησιμοποιήσει πριν από 25 χρόνια τον όρο κοινωνικοποίηση των μνημείων, την ένταξη δηλαδή των μνημείων μας στην καθημερινή ζωή. Πλέον ο κόσμος έχει ωριμάσει και νομίζω ότι και στην Ελλάδα τα πράγματα έχουνε αρκετά ωριμάσει, ώστε να υπάρχει η αποδοχή της αναπτυξιακής διάστασης του πολιτιστικού μας αποθέματος. Προφανώς αυτό που έχει πολύ μεγάλη σημασία, και αυτός είναι και ο προορισμός του υπουργείου Πολιτισμού, σε έναν μεγάλο βαθμό, να προστατεύει, να συντηρεί, να διατηρεί για τις επόμενες γενιές. Άλλωστε αυτή είναι η βασική αρχή της αειφορίας. Να δώσουμε στις μελλοντικές γενιές τα πράγματα, τουλάχιστον έτσι όπως τα παραλάβαμε. Όμως, δεν μπορεί κανείς να αγνοήσει πλέον ότι γύρω από τα σημαντικά μας μνημεία, γύρω από ένα πολύ σημαντικό μουσείο, αναπτύσσονται εξωτερικές οικονομίες, άμεσα συνδεδεμένες με το πολιτιστικό απόθεμα, οι οποίες βοηθούν και ενδυναμώνουν την αναπτυξιακή διάσταση των τοπικών κοινωνιών. Το 2014 κάναμε μια μελέτη για να δούμε την αποτίμηση των έργων του πολιτισμού, την περίοδο της υλοποίησής τους και η μελέτη αυτή μας οδήγησε ότι η επένδυση ενός ευρώ στην προοπτική της πενταετίας επιστρέφει στην οικονομία ακόμα 3,44 ευρώ», σημείωσε η υπουργός. Πρόκειται για «σχεδόν το τετραπλάσιο», πρόσθεσε, πληροφορώντας πως «αυτή την προσέγγιση, τη μελέτη, την επαναλάβαμε το 2023. Ακόμα δεν έχουμε δημοσιοποιήσει τα αποτελέσματα που παραλάβαμε το Δεκέμβριο του ’23. Ωστόσο, επιβεβαιώνει ακριβώς αυτή την κατάσταση και μάλιστα μας δίνει πιο ενισχυμένα στοιχεία σε ό,τι αφορά την τουριστική ανταγωνιστικότητα».
«Πέρασαν διάφορα κύματα οι Δεσμώτες. Ελέχθη χαρακτηριστικά, από μια συνάδελφο αρχαιολόγο, ότι είναι δύο φορές Δεσμώτες, μια κατά την αρχαιότητα και μία στη συνέχεια, τώρα που τους έχουμε βάλει μέσα σε αυτές τις ειδικές κατασκευές, για να μπορέσουμε να διασώσουμε το σκελετικό υλικό, το οποίο δέχεται συνεχώς τις φροντίδες των συντηρητών της Εφορείας Αρχαιοτήτων του υπουργείου Πολιτισμού. Ο στόχος μας είναι, στο τέλος του 2025, στον ίδιο χώρο, να μεταφερθούν και πάλι οι τρεις συστάδες του σκελετικού υλικού. Είναι προσωρινή η απομάκρυνσή τους, για να προστατευτούν από την υγρασία και από τις γενικότερες κλιματολογικές συνθήκες. Θα επανέλθουν στη θέση τους και θα υπάρχει πλέον ένα κέλυφος προστασίας, το οποίο θα καθιστά το εύρημα -σεβόμενοι πάντοτε τον χαρακτήρα του, ότι είναι ένα ταφικό εύρημα- προσβάσιμο στο κοινό», το οποίο, όπως σημείωσε η υπουργός Πολιτισμού, θα είναι έτοιμο και επισκέψιμο στο τέλος του 2025. «Τη χρηματοδότησή του την αντλεί από το Ταμείο Ανάκαμψης, επομένως, η βασική μας υποχρέωση είναι τέλος του 2025 να έχει ολοκληρωθεί το έργο».
Διαβάστε περισσότερα για τον Μέγα Αλέξανδρο:
Πώς πέθανε ο Μέγας Αλέξανδρος; Τί δείχνουν οι έρευνες;
Όταν ο Μέγας Αλέξανδρος συνάντησε τον Διογένη – Ο διάλογος που έμεινε στην «ιστορία»
Μέγας Αλέξανδρος: Το τελευταίο γράμμα προς τη μητέρα του, την Ολυμπιάδα
Μέγας Αλέξανδρος: 3 σημαντικά στοιχεία για τον τάφο του που τραβούν τα πέπλα του μυστηρίου