εξπρεσιονισμός

Ο γερμανικός εξπρεσιονισμός και η κληρονομιά του

Η έκθεση “The Anxious Eye: German Expressionism and Its Legacy” στην Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσιγκτον εστιάζει σε μια συλλογή από εκτυπώσεις που αποκαλύπτουν την ουσία του γερμανικού εξπρεσιονισμού.

«Οι τελευταίες δεκαετίες του Μιχαήλ Άγγελου»: Έκθεση παρουσιάζει έργα που δημιούργησε κατά τη διάρκεια των τελευταίων χρόνων του

Παρότι ο Α’ Παγκόσμιος πόλεμος άφησε ανεξίτηλα το σημάδι του στο κίνημα, η έκθεση ξεκινά με έργα που προηγήθηκαν του πολέμου, γεμάτα χρώμα, χιούμορ και αισθησιασμό.

Σταδιακά, η ατμόσφαιρα γίνεται βαρύτερη, με θέματα πολέμου και θανάτου να κυριαρχούν. Από το “Attack” του George Grosz, μια λιθογραφία του 1915 που απεικονίζει τον χαώδη πόλεμο, έως το “The Hydrogen Man” του Leonard Baskin, μια ξυλογραφία του 1954 με μια φιγούρα απογυμνωμένη από σάρκα ως αντίδραση στην δοκιμή βόμβας H, η έκθεση ιχνηλατεί τον αντίκτυπο του πολέμου στην τέχνη.

εξπρεσιονισμός
Leonard Baskin, «The Hydrogen Man», 1954, ξυλογραφία σε μαύρο χρώμα σε υφαντό χαρτί. (Εθνική Πινακοθήκη Ουάσινγλτον/Ailsa Mellon Bruce Fund)

Παρότι η έκθεση εστιάζει στους Γερμανούς καλλιτέχνες, δεν παραβλέπει τις επιρροές που δέχτηκαν. Ο Wassily Kandinsky, συνιδρυτής του Blue Rider, άντλησε έμπνευση από τον κυβισμό και τον Edvard Munch, ενώ καλλιτέχνες όπως ο Kirchner, ο Nolde και ο Pechstein εντυπωσιάστηκαν από τους πολιτισμούς της Αφρικής και της Ωκεανίας.

Η έκθεση “The Anxious Eye” αποτελεί μια συναρπαστική βουτιά στον γερμανικό εξπρεσιονισμό, φέρνοντας στο φως όχι μόνο την βίαιη πλευρά του πολέμου, αλλά και την αισιοδοξία και την καλλιτεχνική δημιουργικότητα που άνθισαν παρά τις δυσκολίες.

εξπρεσιονισμός
Έριχ Χέκελ, «Προσευχή», 1919, χειροποίητη ξυλογραφία. (Εθνική Πινακοθήκη Ουάσινγκτον/Συλλογή Rosenwald/Κοινωνία για τα Δικαιώματα Καλλιτεχνών/VG Bild-Kunst, Βόννη)

Η έκθεση χωρίζεται σε τέσσερις αίθουσες, με την δεύτερη να εστιάζει σε γυμνά, προ και μεταπολεμικά, στο πλαίσιο της “Φύσης και της πνευματικότητας”.

Η πρώτη αίθουσα, “Πορτραίτο”, θέτει τον τόνο με έργα έντονα, γωνιακά, σκόπιμα ωμά και μερικές φορές συγκρουσιακά. Εμπνευσμένοι από νέες θεωρίες ψυχολογίας, οι καλλιτέχνες χρησιμοποιούν παραμορφωμένα χαρακτηριστικά για να μεταφέρουν βασανισμένες διαθέσεις.

εξπρεσιονισμός
Walter Gramatté, «The Great Anxiety (Αυτοπροσωπογραφία σε προφίλ τριών τετάρτων προς τα δεξιά), 1918. (Εθνική Πινακοθήκη Ουάσινγκτον/Δώρο του Christopher and Beverly With στη μνήμη των Karl και Gerda With)

Ξεχωρίζουν οι ξυλογραφίες, ασπρόμαυρες ή με ακουαρέλα σε μη ρεαλιστικές αποχρώσεις. Το πράσινο χρώμα στις ξυλογραφίες του Gramatté και του Heckel προκαλεί ανησυχία, ενώ το “Man in Prayer” του Heckel φέρνει στο νου τον βρικόλακα του “Nosferatu”. Ο θάνατος, συχνά ως φιγούρα με κρανίο, εμφανίζεται σε έργα του Dix και του Corinth.

εξπρεσιονισμός
Orit Hofshi, «Time … Thou Aceaseless Lackey to Eternity», 2017, (Εθνική Πινακοθήκη Ουάσινγκτον/Ailsa Mellon Bruce Fund)

Η τελευταία αίθουσα παρουσιάζει σύγχρονα έργα επηρεασμένα από τον γερμανικό εξπρεσιονισμό. Ξεχωρίζει το “The Hydrogen Man” του Baskin, μια ζοφερή απεικόνιση θύματος ατομικής βόμβας.

εξπρεσιονισμός
Nicole Eisenman, «Beer Garden», 2012-2017. (Εθνική Πινακοθήκη Ουάσινγκτον/Ailsa Mellon Bruce Fund)

Πιο ανάλαφρο είναι το “Beer Garden” της Eisenman, ενώ οι Marshall και Driskell προσφέρουν διαφορετικές ερμηνείες του γερμανo-εξπρεσιονιστικού πορτρέτου. Ο Driskell, όπως και πολλοί καλλιτέχνες στο “The Anxious Eye”, στρέφει το βλέμμα προς τα μέσα, αποτυπώνοντας την εσωτερική αναταραχή.

“Indian Skies”: Μία έκθεση αφιερωμένη στον πλουμιστό κόσμο της ινδικής αυλικής τέχνης

Με πληροφορίες από Washington Post

Πηγή εικόνων

Μοιράσου το

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

YelloWizard.gr
YelloWizard.gr
YelloWizard.gr