Η έκθεση “The Anxious Eye: German Expressionism and Its Legacy” στην Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσιγκτον εστιάζει σε μια συλλογή από εκτυπώσεις που αποκαλύπτουν την ουσία του γερμανικού εξπρεσιονισμού.
Παρότι ο Α’ Παγκόσμιος πόλεμος άφησε ανεξίτηλα το σημάδι του στο κίνημα, η έκθεση ξεκινά με έργα που προηγήθηκαν του πολέμου, γεμάτα χρώμα, χιούμορ και αισθησιασμό.
Σταδιακά, η ατμόσφαιρα γίνεται βαρύτερη, με θέματα πολέμου και θανάτου να κυριαρχούν. Από το “Attack” του George Grosz, μια λιθογραφία του 1915 που απεικονίζει τον χαώδη πόλεμο, έως το “The Hydrogen Man” του Leonard Baskin, μια ξυλογραφία του 1954 με μια φιγούρα απογυμνωμένη από σάρκα ως αντίδραση στην δοκιμή βόμβας H, η έκθεση ιχνηλατεί τον αντίκτυπο του πολέμου στην τέχνη.
Παρότι η έκθεση εστιάζει στους Γερμανούς καλλιτέχνες, δεν παραβλέπει τις επιρροές που δέχτηκαν. Ο Wassily Kandinsky, συνιδρυτής του Blue Rider, άντλησε έμπνευση από τον κυβισμό και τον Edvard Munch, ενώ καλλιτέχνες όπως ο Kirchner, ο Nolde και ο Pechstein εντυπωσιάστηκαν από τους πολιτισμούς της Αφρικής και της Ωκεανίας.
Η έκθεση “The Anxious Eye” αποτελεί μια συναρπαστική βουτιά στον γερμανικό εξπρεσιονισμό, φέρνοντας στο φως όχι μόνο την βίαιη πλευρά του πολέμου, αλλά και την αισιοδοξία και την καλλιτεχνική δημιουργικότητα που άνθισαν παρά τις δυσκολίες.
Η έκθεση χωρίζεται σε τέσσερις αίθουσες, με την δεύτερη να εστιάζει σε γυμνά, προ και μεταπολεμικά, στο πλαίσιο της “Φύσης και της πνευματικότητας”.
Η πρώτη αίθουσα, “Πορτραίτο”, θέτει τον τόνο με έργα έντονα, γωνιακά, σκόπιμα ωμά και μερικές φορές συγκρουσιακά. Εμπνευσμένοι από νέες θεωρίες ψυχολογίας, οι καλλιτέχνες χρησιμοποιούν παραμορφωμένα χαρακτηριστικά για να μεταφέρουν βασανισμένες διαθέσεις.
Ξεχωρίζουν οι ξυλογραφίες, ασπρόμαυρες ή με ακουαρέλα σε μη ρεαλιστικές αποχρώσεις. Το πράσινο χρώμα στις ξυλογραφίες του Gramatté και του Heckel προκαλεί ανησυχία, ενώ το “Man in Prayer” του Heckel φέρνει στο νου τον βρικόλακα του “Nosferatu”. Ο θάνατος, συχνά ως φιγούρα με κρανίο, εμφανίζεται σε έργα του Dix και του Corinth.
Η τελευταία αίθουσα παρουσιάζει σύγχρονα έργα επηρεασμένα από τον γερμανικό εξπρεσιονισμό. Ξεχωρίζει το “The Hydrogen Man” του Baskin, μια ζοφερή απεικόνιση θύματος ατομικής βόμβας.
Πιο ανάλαφρο είναι το “Beer Garden” της Eisenman, ενώ οι Marshall και Driskell προσφέρουν διαφορετικές ερμηνείες του γερμανo-εξπρεσιονιστικού πορτρέτου. Ο Driskell, όπως και πολλοί καλλιτέχνες στο “The Anxious Eye”, στρέφει το βλέμμα προς τα μέσα, αποτυπώνοντας την εσωτερική αναταραχή.
“Indian Skies”: Μία έκθεση αφιερωμένη στον πλουμιστό κόσμο της ινδικής αυλικής τέχνης
Με πληροφορίες από Washington Post