Ο Απόστολος Παύλος, παλαιότερα γνωστός ως Σαούλ από την Ταρσό, κατέχει έναν ξεχωριστό ρόλο στα χρονικά του χριστιανισμού, ήταν όμως μαθητής του Ιησού;
Αν δε διαβάζεις τα ιερά κείμενα είναι λογικό να σου έχουν εντυπωθεί κάποια πράγματα με λανθασμένο τρόπο. Η ιστορία μας απαντάει σε αυτο ερώτημα όπως και για την προσφορά του στον χριστιανισμό.
΄Ηταν ο Απόστολος Παύλος μαθητής του Ιησού;
Παρά το γεγονός ότι δεν ήταν ένας από τους 12 μαθητές του Ιησού, έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην επέκταση και τη θεολογική ανάπτυξη της πίστης. Σε αντίθεση με τους δώδεκα αποστόλους που επέλεξε ο Ιησούς κατά τη διάρκεια της επίγειας διακονίας του, η γνωριμία του Παύλου με τον χριστιανισμό χαρακτηρίστηκε από μια δραματική μεταστροφή και όχι από μια άμεση μαθητεία.
Γεννημένος στην Ταρσό γύρω στο 5 μ.Χ., ο Παύλος ήταν αρχικά γνωστός για την ένθερμη προσήλωσή του στον Ιουδαϊσμό. Στην πραγματικότητα, πριν από τη μεταστροφή του, ήταν ένθερμος διώκτης των πρώτων Χριστιανών, θεωρώντας τις πεποιθήσεις τους αιρετικές και απειλή για την παραδοσιακή εβραϊκή ορθοδοξία. Το περιβόητο ταξίδι του στη Δαμασκό, κατά τη διάρκεια του οποίου συνάντησε ένα εκτυφλωτικό φως και άκουσε τη φωνή του Ιησού, οδήγησε σε μια ριζική μεταμόρφωση που θα επαναπροσδιόριζε την ταυτότητα και τον σκοπό του.
Η διάκριση μεταξύ του Παύλου και των 12 μαθητών έγκειται στη φύση της σχέσης τους με τον Ιησού. Ενώ οι μαθητές περπάτησαν με τον Ιησού κατά τη διάρκεια της επίγειας διακονίας του, ακούγοντας τις διδασκαλίες του και βλέποντας τα θαύματά του, η συνάντηση του Παύλου με τον αναστημένο Χριστό συνέβη μετά θάνατον. Αυτή η συνάντηση στο δρόμο προς τη Δαμασκό σηματοδότησε την αρχή του ταξιδιού του ως ένθερμου υποστηρικτή της χριστιανικής πίστης.
Η απουσία άμεσης μαθητείας με τον Ιησού δε μείωσε τη σημασία της συμβολής του Παύλου στον χριστιανισμό. Στην πραγματικότητα, επέτρεψε μια μοναδική προοπτική και ρόλο στην πρώιμη χριστιανική κοινότητα. Ο Παύλος έγινε γέφυρα μεταξύ των εβραϊκών ριζών του χριστιανισμού και της επέκτασής του στον ευρύτερο εθνικό κόσμο. Οι επιστολές του που απευθύνονταν σε διάφορες χριστιανικές κοινότητες, παρείχαν θεολογικές γνώσεις και πρακτική καθοδήγηση, αποτελώντας ένα σημαντικό τμήμα της Καινής Διαθήκης.
Τα ιεραποστολικά ταξίδια του Παύλου συνέβαλαν καθοριστικά στη διάδοση του χριστιανικού μηνύματος σε διάφορες περιοχές, ενώ οι διδασκαλίες του έδιναν έμφαση στην καθολική προσβασιμότητα της σωτηρίας μέσω της πίστης στον Χριστό. Αυτή η περιεκτική προσέγγιση αμφισβήτησε τα παραδοσιακά όρια που χώριζαν τους Εβραίους από τους εθνικούς, ανοίγοντας το δρόμο για την παγκόσμια εξάπλωση του Χριστιανισμού.
Ενώ ο Παύλος αναγνώριζε την όψιμη ιδιότητά του μεταξύ των αποστόλων, διαβεβαίωνε τη γνησιότητα της αποστολικότητάς του, αποδίδοντάς την σε άμεση αποκάλυψη από τον αναστημένο Χριστό. Αυτή η αναγνώριση είναι εμφανής στην επιστολή του προς τους Κορινθίους, όπου γράφει:
«Σας παρέδωσα τη διδασκαλία που είχα κι εγώ παραλάβει και που έχει πρωταρχική σημασία: ότι δηλαδή ο Χριστός πέθανε, σύμφωνα με τις Γραφές, για τις αμαρτίες μας· ότι ενταφιάστηκε και ότι, σύμφωνα με τις Γραφές αναστήθηκε την τρίτη ημέρα και ότι εμφανίστηκε στον Κηφά, έπειτα στους Δώδεκα. Έπειτα εμφανίστηκε σε περισσότερους από πεντακόσιους αδερφούς συγχρόνως, από τους οποίους μερικοί πέθαναν, οι περισσότεροι όμως είναι ακόμα στη ζωή. Έπειτα εμφανίστηκε στον Ιάκωβο, έπειτα σε όλους τους αποστόλους.
Τελευταία από όλους, εμφανίστηκε και σ’ εμένα σαν σε έκτρωμα. Γιατί εγώ πραγματικά είμαι ο τελευταίος ανάμεσα σε όλους τους αποστόλους. Γιατί εγώ πραγματικά είμαι ο τελευταίος ανάμεσα σε όλους τους αποστόλους· εγώ δεν είμαι άξιος ούτε να ονομάζομαι απόστολος, γιατί καταδίωξα την εκκλησία του Θεού. Με τη χάρη όμως του Θεού έγινα αυτό που έγινα· κι αυτή η χάρη προς εμένα δεν υπήρξε άκαρπη: εργάστηκα περισσότερο απ’ όλους τους αποστόλους, όχι βέβαια εγώ, αλλά η χάρη του Θεού που με συνοδεύει. Είτε εγώ, λοιπόν, είτε εκείνοι, αυτά κηρύττουμε και αυτά πιστέψατε.» (ΠΡΟΣ ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ Α΄ 15)
Παναγία Σουμελά: Ένα ταξίδι στην ιστορία από την εξορία στην αναγέννηση – ΒΙΝΤΕΟ