Το βραβείο Turner μας έχει συστήσει κατά το πέρας των χρόνων σε μερικούς υπέροχους χαρακτήρες/καλλιτέχνες.
Ο Γκρέισον Πέρι ήταν ένας ελάχιστα γνωστός εναλλακτικός αγγειοπλάστης πριν από τον ετήσιο διαγωνισμό για την πρωτοποριακή βρετανική τέχνη. Η Tracey Emin έγινε παγκοσμίως γνωστή όταν έδειξε το μη στρωμένο κρεβάτι της το 1999, αν και έχασε από τον Steve McQueen – έναν ακόμη ταλαντούχο άνθρωπο, για τον οποίο το βραβείο ήταν η αρχή σπουδαίων πραγμάτων.
Ο νικητής θα είναι το Black Obsidian Sound System, το Gentle/Radical, τα Project Art Works, το Array Collective ή τα Cooking Sections – και γιατί πρέπει να μας ενδιαφέρει ακόμη; Για το παραδοσιακό πνεύμα του διαγωνισμού δεν φαίνεται να έχει σημασία το ποιος θα είναι ο νικητής, όταν πρόκειται για μία συλλογικότητα. Τα βραβεία Turner το 2019 ολοκληρώθηκαν με τους καλλιτέχνες να μοιράζονται το βραβείο. Το 2020, το έπαθλο αντικαταστάθηκε με υποτροφίες. Φαίνεται ότι ο ανταγωνισμός είναι τόσο αθέμιτος για τους σημερινούς νέους καλλιτέχνες ή κρίνεται από τους διοργανωτές ότι είναι τόσο ακατάλληλος που η όλη ιδέα ενός λαμπερού και αμφιλεγόμενου βραβείου τέχνης πεθαίνει. Αυτό δεν είναι κάτι που συμβαίνει σε άλλες μορφές τέχνης. Ο «θάνατος του συγγραφέα» μπορεί να είχε προοικονομηθεί από τον Roland Barthes, ωστόσο, η απόκτηση ενός ονομαστικού βραβείου είναι κάτι που απασχολεί πολλούς.
Louis Vuitton: Αγοράκι από τη Λαμία πρωταγωνιστεί στη νέα καμπάνια του οίκου μόδας (ΒΙΝΤΕΟ)
Όλα αυτά είναι που καθιστούν το βραβείο Turner διαφορετικό. Ενώ τα βραβεία σε άλλες τέχνες αναγνωρίζουν το «ταλέντο» με μια αρκετά παραδοσιακή έννοια, το Τέρνερ αμφισβητούσε πάντα τις συμβατικές ιδέες δημιουργικότητας. Ο λόγος που εξόργισε μερικούς τόσο πολύ πριν από 30 χρόνια ήταν ότι επιβράβευε έτοιμες κατασκευές που φαινόταν να μην δείχνουν καμία προσπάθεια ή ικανότητα.
Έτσι, το φετινό Turner θα μπορούσε να θεωρηθεί ως επιστροφή στις πιο προκλητικές παραδόσεις του βραβείου. Λίγοι άνθρωποι αυτές τις μέρες αναστατώνονται από τους καλλιτέχνες που χρησιμοποιούν αντικείμενα και η ιδέα του εννοιολογικού καλλιτέχνη είναι συνηθισμένη. Τι γίνεται όμως με την τέχνη που δεν δημιουργείται από ένα μόνο μυαλό; Υπάρχει ένα εξαιρετικό παράδοξο σε ένα βραβείο τέχνης που καταργεί το άτομο, μια πραγματική επίθεση στις βασικές μας υποθέσεις για τη φύση του καλλιτέχνη.
Δείτε παρακάτω τις συμμετοχές του φετινού διαγωνισμού:
Ναός του Ποσειδώνα: Εξώφυλλο στο ταξιδιωτικό τεύχος του Νew York Times Magazine