“Ηe is a friend of humanity”
Δεν είναι απαραίτητο μια σειρά να είναι αριστούργημα για να είναι αρεστή στο κοινό το οποίο απευθύνεται. Αυτή είναι η περίπτωση με το The Witcher του Netflix, το οποίο κατάφερε να ικανοποιήσει τους φαν, τόσο των βιβλίων του Andrzej Sapkowski, όσο και αυτούς των παιχνιδιών που είχαν κυκλοφορήσει παλαιότερα. Η σειρά αν και έχει κάποια μικρά θεματάκια, καταφέρνει να μας εισάγει σε αυτόν τον μεσαιωνικό κόσμο της σκοτεινής φαντασίας. Στο πλάι της ως βοηθό έχει ένα αποτελεσματικό Soundtrack, το οποίο και ενδύει εκλεπτυσμένα την ιστορία αναδεικνύοντας τους πολύχρωμους χαρακτήρες. Σας παρουσιάζουμε τη μουσική του Γητευτή.
“When a humble bard, Graced a ride along, With Geralt of Rivia, Along came this song”
Στα εισαγωγικά μας, το The Witcher είναι το αποτέλεσμα της μεταφοράς της αντίστοιχης σειράς βιβλίων φαντασίας του Andrzej Sapkowski. Πιο συγκεκριμένα, η σειρά αποτελεί έναν συνδυασμό του βιβλίου “The Last Wish” και “Sword of Destiny”, τα οποία διηγούνται κάποιες από τις περιπέτειες του Geralt of Rivia, κεντρικού πρωταγωνιστή της σειράς. Ο ήρωας μας είναι ένας Witcher ή Γητευτής στα ελληνικά. Δουλειά του είναι να προστατεύει τον κόσμο από τα τέρατα που καραδοκούν, με το αζημίωτο. Η ικανότητες του, προέρχονται από την σκληρή εκπαίδευση που είχε μικρός και ολοκληρώθηκαν με μια σειρά μεταλλάξεων, που αν και οριακά θανατηφόρες, του έδωσαν υπεράνθρωπες δυνάμεις.
“From when the White Wolf fought, A silver-tongued devil, His army of elves, At his hooves did they revel”
Το The Witcher χρωστάει την αναγνωρισιμότητα του στην CD Project Red, την πολωνική εταιρεία που πήρε τα βιβλία και τα έκανε την επιτυχημένη σειρά βιντεοπαιχνιδιών. Μάλιστα, κατά πολλούς το The Witcher 3 αποτελεί το παιχνίδι της δεκαετίας. Οι φαν του παιχνιδιού ήθελαν πολύ καιρό να δουν και να χαρούν μια τηλεοπτική σειρά με τις περιπέτειες του αγαπημένου τους ήρωα και δεν απογοητεύτηκαν. Ο Lauren Schmidt Hissrich φέρθηκε με σεβασμό στο υλικό που είχε, αλλά και στις προσδοκίες του κοινού στο οποίο απευθυνόταν. Στο πλάι του είχε τον Henry Cavill στο ρόλο του Geralt of Rivia και τη μουσική ανέλαβαν οι Sonya Belousova και Giona Ostinelli. Η σειρά απέσπασε μέτριες κριτικές από τους κριτικούς, αλλά ικανοποίησε τους πανταχού φίλους του κόσμου του Γητευτή.
“They came after me, With masterful deceit, Broke down my lute, And they kicked in my teeth”
Το Soundtrack της σειράς αν και μικρό σε διάρκεια, καταφέρνει να έχει ποικιλία. Χρησιμοποιεί αποτελεσματικά τα χαρακτηριστικά της αντίστοιχης ηχητικής ένδυσης των παιχνιδιών και με αυτόν τον τρόπο δημιουργεί στον θεατή οικειότητα. Πλέκουν το μεσαιωνικό με το αναγεννησιακό στοιχείο και χρησιμοποιούν μια μεγάλη ποικιλία εγχόρδων. Γυναικείες φωνές κλιμακώνουν τα κομμάτια, στα οποία συμμετέχουν, προσδίδοντας ένταση και προσμονή κάθε φορά που ξεκινάμε έναν καινούργιο επεισόδιο. Η χρήση κλιμάκων τόσο σλαβικής προέλευσης, όσο και βόρειο ευρωπαϊκής (πχ ιρλανδικής, ή νορβηγικής) συνοδεύει όμορφα το τοπίο και τους χαρακτήρες. Αντίστοιχα, υπάρχουν και ανατολίτικες κλίμακες που μας συνδέουν με τους αντίστοιχους κάτοικους των νοτίων περιοχών. Αυτή η χρήση της ποικιλίας των τόνων μας βοηθά αρχικά στην αναγνώριση του τόπου που βρισκόμαστε ανά πάσα στιγμή. Επιπλέον, υποσυνείδητα, εμείς σαν κοινό αναμένουμε και τα χαρακτηριστικά που πιστεύουμε ότι έχει ο πληθυσμός των περιοχών αυτών και όντως δεν απογοητευόμαστε. Έτσι, η μουσική κόβει περιττές λέξεις και μας εισάγει επιτυχημένα σε έναν κόσμο άγνωστο για εμάς, αλλά πάντα ταυτόσημο με τον μεσαίωνα.
“While the devil’s horns, Minced our tender meat, And so cried the Witcher, He can’t be bleat”
Μολαταύτα, αυτό δεν σημαίνει ότι η μουσική είναι απαρχαιωμένη και ριζωμένη σε παλιές τακτικές και ανούσια μεσαιωνικά κολλήματα. Τα κομμάτια χρησιμοποιούν περίτεχνα ότι σύγχρονο μέσο έχουν στη διάθεση τους για να προσδώσουν μια ολοκληρωμένη εμπειρία. Οι μελωδίες συνοδεύονται από τεταμένα κρουστά και οριακά drum and bass ρυθμούς κρυμμένους ανάμεσα σε φωνές, που σε διαφορετικές γλώσσες προκαλούν ποικίλα συναισθήματα στον ακροατή. Η χρήση πέμπτων συγχορδιών, αφήνει ένα ακουστικό metal αποτέλεσμα ,συνυφασμένο με τον χαρακτήρα της οργής. Να πούμε εδώ, ότι τον μεσαίωνα η μουσική ήταν πολύ διαφορετική και πιο ανώριμη ακόμα, από αυτό που έχουμε συνηθίσει να ακούμε σήμερα. Η εκκλησία θεωρούσε ότι πρέπει να είναι ο επίσημος φορέας της μουσικής στο λαό, μιας μουσικής με στιβαρούς “θεϊκούς” κανόνες που επέτρεπε μόνο τη διαφορά οκτάβας και τη χρήση της πέμπτης στη φωνή. Παρόλα αυτά, η αντίληψη στην Αγγλία και τη Γαλλία ήταν διαφορετική, καθότι ο κόσμος χρησιμοποιούσε τις “βρώμικες” τρίτες και έκτες στη μουσική του. Στοιχεία όμως που χρησιμοποιήθηκαν από τους τροβαδούρους (πλανόδιους μουσικούς της εποχής), οι οποίοι σιγά σιγά άρχισαν να δίνουν τα χαρακτηριστικά που γνωρίζουμε στο τραγούδι, όπως η έννοια των στίχων και των στροφών. Από εκεί (την στιχουργική ποίηση) είναι που ξεκίνησε και η έννοια του μέτρου και ρυθμού στη μουσική (στην αρχαία ελληνική μουσική υπήρχε ρυθμός, αλλά η εκκλησία τον μεσαίωνα δεν τον χρησιμοποιούσε στη μουσική της).
“Toss a coin to your Witcher, O’ Valley of Plenty, O’ Valley of Plenty”
Και μόλις φτάσαμε στον ελέφαντα στο δωμάτιο. Το “Toss a Coin to your Witcher” είναι με διαφορά το καλύτερο κομμάτι σε όλο το soundtrack, παρότι είναι το πιο απλό σε σύνθεση. Η εισαγωγή του γίνεται στο δεύτερο επεισόδιο της σειράς, όπου ο βάρδος Jaskier (ή Dandelion) αποφασίζει να γράψει τραγούδια για τις περιπέτειες του Geralt. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα, ο ήρωας μας να γίνει γνωστός σε όλη την ήπειρο. Το χαρακτηριστικό του τραγουδιού είναι η μελωδία στην φωνή, η οποία σου μένει και τραγουδιέται εύκολα. Είναι απλή αλλά πιασάρικη και βασίζεται σε μια απλή πεντατονική κλίμακα. Η συγχορδίες είναι εξίσου απλές με μια τσαχπινιά που αλλοιώνει την πεντατονική σε αρμονική μινόρε με τη χρήση της μείζονος δεσπόζουσας εβδόμης συγχορδίας. Αυτή η χρήση δίνει και όλη την κορύφωση στο κομμάτι. Η χρήση ενός απλού, αλά Iron Maiden αρπίσματος δίνει έναν μέταλ χαρακτήρα, αν και το ιντερλούδιο φαίνεται να έχει πιο πολλά στοιχεία ποπ. Οι συνθέτες του κομματιού γνωρίζουν τι έχουν στα χέρια τους και το χρησιμοποιούν σε όποια ευκαιρία βρουν μέσα στη σειρά. Αστείο είναι το γεγονός ότι, ενώ ο Jaskier ως βάρδος έχει ως χαρακτηριστικό του όργανο το λαούτο ή το ούτι, ο ίδιος παίζει κιθάρα. Κιθάρα δωδεκάχορδη μεταμφιεσμένη σε ούτι. Ο λόγος που το καταλαβαίνουμε αυτό είναι το γεγονός ότι τα πιασίματα των συγχορδιών αντιστοιχούν σε αυτά της κιθάρας. Ο ίδιος ο ηθοποιός επίσης είναι και ο ερμηνευτής του κομματιού.
You are currently viewing a placeholder content from YouTube. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.
“Toss a coin to your Witcher, A friend of humanity”
Κλείνοντας, δεν είναι ανάγκη όλες οι σειρές που κυκλοφορούν να είναι αριστουργήματα και να κατακτούν βραβεία. Αρκεί να εξυπηρετούν τον στόχο τους στον κόσμο στον οποίο απευθύνονται. Αυτό είναι και η σειρά “The Witcher”. Μια σειρά που βάζει πρώτα τον θεατή και φαν του σύμπαντος αυτού και μετά όλους τους υπόλοιπους. To soundtrack από την άλλη είναι το πανέμορφο περιτύλιγμα αυτής της σειράς, που περιμένει να το ξετυλίξουμε αποκαλύπτοντας την ομορφιά αυτής της ιστορίας του φαντασικού. Και όλα ξεκινούν, δίνοντας τα νομίσματα στον Γητευτή.
Κείμενο: Γιάννης Σαρρής (Lavart)