Το Διεθνές Δίκτυο Θεάτρου Ντοκιμαντέρ (ΔΔΘΝ) διοργανώνει το δεύτερο MEETING EVENT
Σεράφειο του Δήμου Αθηναίων
(Εχελιδών 19 & Πειραιώς 144)
24-26 Οκτωβρίου 2022
Το Διεθνές Δίκτυο Θεάτρου Ντοκιμαντέρ (ΔΔΘΝ) διοργανώνει το δεύτερο MEETING EVENT, δύο χρόνια μετά τη θερμή υποδοχή της πρώτης του επιτυχημένης διοργάνωσης από ΜΜΕ, κοινό και συμμετέχοντες. Το ΔΔΘΝ συστάθηκε στις αρχές του 2020, με σκοπό να δημιουργήσει έναν δυναμικό πόλο έρευνας, καλλιτεχνικής δημιουργίας και ανάδειξης του θεάτρου ντοκιμαντέρ εντός κι εκτός Ελλάδας. Μέσα από τις δράσεις του επιδιώκει να συσπειρώσει τους δημιουργούς του είδους, αλλά και να εκπαιδεύσει μια νέα γενιά ανερχόμενων δημιουργών που εκδηλώνουν ενδιαφέρον για το θέατρο ντοκιμαντέρ, τις θεματικές και τα εργαλεία του. Στις κύριες προθέσεις του ΔΔΘΝ είναι και να εξοικειώσει το κοινό µε το θέατρο ντοκιμαντέρ και να ισχυροποιήσει τη θέση του στη σύγχρονη δραματουργία.
Το MEETING EVENT 2022, υπό τον τίτλο «Mediterranean Stages», εγκαινιάζει το διεθνή χαρακτήρα του ΔΔΘΝ, καθώς αυτή τη φορά στρέφει το βλέμμα στις μη δυτικές δραματουργίες και αφιερώνει τη θεματική της συνάντησης σε σημαντικούς δημιουργούς της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής (MENA region – Middle East, North Africa), με προσκεκλημένους καλλιτέχνες από την Τουρκία, το Λίβανο, τη Συρία, την Παλαιστίνη και την Αίγυπτο.
Το MEETING EVENT 2022 θα φιλοξενηθεί και πάλι στο Σεράφειο του Δήμου Αθηναίων για τρεις ημέρες, από τις 24 έως και τις 26 Οκτωβρίου 2022, προσφέροντας ένα πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα που περιλαμβάνει εκπαιδευτικά εργαστήρια, masterclasses, προβολές παραστάσεων θεάτρου ντοκιμαντέρ και συμπόσιο, με ελεύθερη συμμετοχή για όλους τους ενδιαφερόμενους.
Η Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Διεθνούς Δικτύου Θεάτρου Ντοκιμαντέρ, Μάρθα Μπουζιούρη, αναφέρει για τη φετινή διοργάνωση: «Ένας από τους πρωταρχικούς στόχους του ΔΔΘΝ είναι να ανοίξει μια γέφυρα επικοινωνίας και δημιουργικής ανταλλαγής με καλλιτέχνες τόσο εντός όσο κι εκτός του Δυτικού κόσμου. Εκκινώντας από τη γειτονιά μας, τη Μεσόγειο, επιχειρούμε να συνομιλήσουμε με μια δραστήρια, ανήσυχη και πολιτισμικά ετερόκλητη σκηνή που αναπτύσσεται δυναμικά και ανατέμνει τις πολιτισμικές ιδιαιτερότητες και κοινωνικοπολιτικές προκλήσεις στην ευρύτερη περιοχή: το αποτύπωμα της Αραβικής Άνοιξης, τον πόλεμο στη Συρία, τον εκπατρισμό, τους αγώνες για ανεξαρτησία, τη θέση της γυναίκας στον αραβικό κόσμο, τα στερεότυπα της πολιτισμικής και θρησκευτικής ετερότητας, τους δεσμούς και τις εντάσεις Ανατολής – Δύσης. Πρόκειται για μια σκηνή γειτονική όσο και ανοίκεια, καθώς η εκπροσώπησή της στο δυτικό θέατρο είναι περιορισμένη ή περιστασιακή. Είναι μεγάλη χαρά που μετά από δύο δύσκολα χρόνια για την ανθρωπότητα και τους ανθρώπους του θεάτρου συναντιόμαστε ξανά, μέσα από ένα ανανεωμένο πρόγραμμα που αντανακλά μια γνήσια επιθυμία για εξωστρέφεια, εγγύτητα, εξερεύνηση».
Οι δράσεις του MEETING EVENT 2022
MEET THE ARTIST
Η φετινή διοργάνωση μας μυεί στον τρόπο δουλειάς καταξιωμένων διεθνών δημιουργών μέσα από τρίωρα εντατικά εργαστήρια και masterclasses. Οι φετινοί προσκεκλημένοι καλλιτέχνες είναι οι:
• Yeşim Özsoy (Τουρκία). Βραβευμένη συγγραφέας, σκηνοθέτις, ηθοποιός και Καλλιτεχνική Διευθύντρια της ανεξάρτητης θεατρικής σκηνής GalataPerform στην Κωνσταντινούπολη. Τα έργα της, που στην πλειοψηφία τους εκκινούν από βιογραφικά/αυτοβιογραφικά στοιχεία και προσωπικές ιστορίες για να μπλεχτούν δημιουργικά με τη μυθοπλασία, έχουν μεταφραστεί σε αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, καταλανικά, ρωσικά και ιταλικά, και έχουν φιλοξενηθεί σε διεθνείς σκηνές και φεστιβάλ (Teatre Lliure, Maxim Gorki Theatre, Wiesbaden Staatstheater, Istanbul International Theater Festival κ.α.). Το 2006, η Özsoy ξεκίνησε το New Text Project – μια πρωτοποριακή πρωτοβουλία για την πυροδότηση νέων θεατρικών έργων, η οποία εξακολουθεί να δίνει σημαντικό βήμα στην εκπαίδευση και ανάδειξη μιας νέας γενιάς θεατρικών συγγραφέων μέσα από εργαστήρια δημιουργικής θεατρικής γραφής καθώς και μέσα από τη μετάφραση και σκηνοθεσία σύγχρονων έργων του παγκόσμιου ρεπερτορίου.
• Omar Abi Azar (Λίβανος). Σκηνοθέτης, δραματουργός και ιδρυτικό μέλος της εμβληματικής Zoukak Theatre Company στη Βηρυτό. Τα έργα τους έχουν περιοδεύσει σε Μέση Ανατολή, Ευρώπη, Ηνωμένες Πολιτείες, Νότια Αμερική, Ασία και Αφρική, ενώ ο ίδιος έχει φιλοξενηθεί ως artist-in-residence σε Αγγλία και Η.Π.Α (Lift Festival και Sundance Theatre Lab), και προσκληθεί για τη δημιουργία πρωτότυπων θεατρικών έργων από διεθνή φεστιβάλ, θέατρα και πανεπιστήμια (μεταξύ των οποίων Sundance Theatre Lab, NYUAD’s Performing Arts Center, University of Houston, Theaterfestival Schwindelfrei Mannheim). Από το 2008, o Azar ηγείται ψυχοκοινωνικών παρεμβάσεων σε ευάλωτες κοινότητες στο Λίβανο και στο εξωτερικό μέσα από εργαστήρια δραματοθεραπείας και συλλογικές παραστάσεις. Από το 2013 συνεπιμελείται το διεθνές φεστιβάλ Zoukak Sidewalks και το Focus Liban για την προβολή σύγχρονων καλλιτεχνών του Λιβάνου.
• Iman Aoun & Edward Muallem (Παλαιστίνη). H βραβευμένη ηθοποιός και σκηνοθέτις Iman Aoun και ο ηθοποιός, σκηνοθέτης και θεατροπαιδαγωγός Edward Muallem είναι συνιδρυτές του ASHTAR Theatre στην Ιερουσαλήμ, που από το 1991 πρωτοστατεί προσφέροντας μεταξύ άλλων καινοτόμα εκπαιδευτικά προγράμματα σε νέους της Παλαιστίνης, προϊόν των οποίων είναι η δημιουργία θεατρικών παραστάσεων με τη συμμετοχή τους. Με εργαλεία που αντλούν από το Forum Theatre και Theatre of the Oppressed, η Aoun και ο Muallem φέρνουν στο προσκήνιο τα κοινωνικοπολιτικά διακυβεύματα της πατρίδας τους, ενώ παράλληλα επιδιώκουν την ορατότητα και τη συνεργασία με τη διεθνή σκηνή. Ανάμεσα στις πρωτοβουλίες τους ξεχωριστό ρόλο έχουν τα διεθνή projects 100 Artists for Palestine (2003), The Gaza Mono-Logues (2010), The Syrian Monologues (2015) και Biennial International Theatre of the Oppressed Festival.
• Mohammad Al Attar (Συρία). Θεατρικός συγγραφέας και δραματουργός που πλέον ζει και εργάζεται στο Βερολίνο. Γεννήθηκε στη Δαμασκό και σπούδασε λογοτεχνία και θέατρο στο Higher Institute of Dramatic Arts (Δαμασκός) και Goldsmiths (Λονδίνο). Στο επίκεντρο του καλλιτεχνικού του ενδιαφέροντος βρίσκονται τα γεγονότα της Αραβικής Άνοιξης και οι κοινωνικοπολιτικές επιπτώσεις του εμφυλίου πολέμου και των αιματηρών συρράξεων στη γενέτειρά του. Τα έργα του, μεταξύ των οποίων Withdrawal, Online, Look at the street…this is what hope looks like, Could You Please Look into the Camera?, While I was waiting, Aleppo, a Portrait of Absence, έχουν προβληθεί σε διεθνείς θεατρικές σκηνές και φεστιβάλ (Festival d’Avignon, Onassis Stegi, Volksbuhne, HKW κ.α.) Από το 2007 συνεργάζεται με τον Σύριο σκηνοθέτη Omar Abusaada, με τον οποίο έχει συμπράξει στις περισσότερες παραστάσεις του, οι οποίες ακροβατούν ανάμεσα στη μυθοπλασία και το ντοκιμαντέρ. Ανάμεσα σε αυτές και η θεατρική τριλογία εμπνευσμένη από αρχαίες ελληνικές τραγωδίες με κεντρικά πρόσωπα εκτοπισμένες γυναίκες από τη Συρία: The Trojan Women (2013), Antigone (2014) και Iphigenia (2017).
Λεπτομέρειες για τα εργαστήρια και για τη διαδικασία δήλωσης συμμετοχής, θα ανακοινωθούν σύντομα.
STAGE ON SCREEN
Ο κύκλος προβολών παραστάσεων θεάτρου ντοκιμαντέρ Stage on Screen – μια από τις πλέον αγαπημένες ενότητες της πρώτης συνάντησης του ΔΔΘΝ – συνεχίζεται και στη φετινή διοργάνωση, με ξενόγλωσσα έργα που θα προβληθούν με αγγλικούς υπότιτλους, παρουσία των δημιουργικών συντελεστών τους. Κάθε προβολή έχει ελεύθερη είσοδο, ενώ θα ακολουθεί συζήτηση (Q&A) μεταξύ κοινού και συντελεστών, ανοίγοντας ένα γόνιμο χώρο γνωριμίας με τις παραστάσεις θεάτρου ντοκιμαντέρ, τη θεματολογία τους και το πολιτισμικό πλαίσιο δημιουργίας τους. Συγκεκριμένα θα προβληθούν 3 παραστάσεις:
• House of Hundred (68’) της Yeşim Özsoy – GalataPerform Theatre Company. Με αφορμή την κατεδάφιση μιας κατοικίας, η ημι-αυτοβιογραφική παράσταση της Yesim Özsoy αφηγείται με ξεχωριστό τρόπο μια ιστορία 100 ετών που ξεκινά από τη γιαγιά της δημιουργού. Η πραγματικότητα και η μυθοπλασία μπλέκονται αξεδιάλυτα, μαζί με videos, ζωντανή μουσική και ιστορίες από το προσωπικό της αρχείο. Η παράσταση έκανε πρεμιέρα στο 22ο Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου της Κωνσταντινούπολης και ταξίδεψε σε Βερολίνο και Ζυρίχη.
• I Hate Theatre, I Love Pornography (67’) – Zoukak Theatre Company. Μια ανατρεπτική, προκλητική παράσταση που με παιγνιώδη τρόπο και αυτοσαρκαστική διάθεση καυτηριάζει τις προσδοκίες της Δύσης για τον «Άλλο». Ο αυξανόμενος φόβος για τη διαφορετικότητα αλλά και η ταυτόχρονη γοητεία της ως «εξωτικό προϊόν» είναι η αφετηρία για ένα θέατρο που ανατέμνει την έννοια της «αναπαράστασης» και διερωτάται για το πώς, ως καλλιτέχνες και άνθρωποι, τοποθετούμαστε απέναντι στις κατηγοριοποιήσεις που επιφυλάσσει το κυρίαρχο βλέμμα.
• Antigone – Mohammad Al Attar & Omar Abusaada (70’). Η Σοφόκλεια τραγωδία γίνεται το όχημα για να ξεδιπλωθεί η σημερινή τραγωδία του πολέμου και του εκτοπισμού. Η Αντιγόνη σήμερα ζει εξόριστη στο προσφυγικό camp της Shatila στο Λίβανο. Στο πρόσωπό της αντανακλώνται τα πρόσωπα Σύριων γυναικών από το Aleppo, τη Hama, το Yarmuk camp, τη Δαμασκό – μητέρων, αδελφών, συντρόφων που γαντζώνονται από τη ζωή και αρνούνται να παραδοθούν στην απελπισία.
SYMPOSIUM
MEDITERRANEAN DRAMATURGIES, SOCIOPOLITICAL CHALLENGES & CULTURAL SETTINGS
Πάνω από 19.000 θεατές παρακολούθησαν τη διαδικτυακή (επιβεβλημένη λόγω πανδημίας) του Συμποσίου του πρώτου MEETING EVENT το 2020. Φέτος, το Συμπόσιο επανέρχεται σε φυσική μορφή, στον συνεδριακό χώρο του Σεραφείου και χωρίζεται σε δύο κεντρικά στρογγυλά τραπέζια/πάνελς, με θέμα τις δραματουργίες από τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική.
Εκτός από τους προσκεκλημένους καλλιτέχνες που θα εμψυχώσουν τα εργαστήρια της συνάντησης, το Συμπόσιο θα ανοίξει ο Adel Abdel Wahad, Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Hewar Independent Theatre Company και του Διεθνούς Φεστιβάλ Θεάτρου Theatre Is A Must στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, μια πλατφόρμα προβολής σύγχρονων θεατρικών παραγωγών από τη Μέση Ανατολή, τη Βόρεια Αφρική και την Ευρώπη. Με αφορμή το επόμενο βιβλίο του, ο Adel Abdel Wahad θα συζητήσει για τη θεατρική πραγματικότητα στην περιοχή, με επίκεντρο τις εξελίξεις του πολιτικού θεάτρου στον απόηχο της Αραβικής Άνοιξης.
Στο φετινό συμπόσιο, μεταξύ των δύο πάνελς θα προβληθεί το ντοκιμαντέρ Gaza Monologues (23’) – μία ταινία του Kahlil Almuzaian που καταγράφει τη μακρόχρονη πορεία του εμβληματικού θεατρικού project Gaza Monologues, στο οποίο συμμετείχαν 33 νεαροί Παλαιστίνιοι που ένωσαν τις φωνές τους για να μεταφέρουν τις τραυματικές εμπειρίες και τα όνειρά τους για ένα πιο δίκαιο, λιγότερο βίαιο κόσμο. Από το 2010 μέχρι σήμερα, περισσότεροι από 2000 νέοι σε 40 χώρες απ’ όλο τον κόσμο έχουν παρουσιάσει τους πρωτότυπους μονολόγους του Gaza Monologues σε 18 διαφορετικές γλώσσες.
Όλες οι δράσεις του MEETING EVENT 2022 φιλοξενούνται στο Σεράφειο του Δήμου Αθηναίων (Εχελιδών 19 & Πειραιώς 144), έχουν ελεύθερη είσοδο και θα διεξαχθούν στα αγγλικά.
Περισσότερες πληροφορίες για το ακριβές πρόγραμμα των εργαστηρίων, των προβολών και του συμποσίου, καθώς και για τους συμμετέχοντες θα ανακοινωθούν σύντομα.
Ακολουθήστε μας:
Website: https://documentarytheatre.com/
Facebook: https://www.facebook.com/DocumentaryTheatreNetwork/
Instagram: https://www.instagram.com/documentarytheatrenetwork/
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCRyEfh4E3PtNo5PNTzxc1BA
Το Διεθνές Δίκτυο Θεάτρου Ντοκιμαντέρ είναι µία πρωτοβουλία της εταιρίας PLAYS2PLACE, µε την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Δείτε επίσης