[dropcap size=big]Ο[/dropcap] τρομπετίστας και συνθέτης Ibrahim Maalouf θεωρείται ένας από τους πιο ιδιαίτερους και αναγνωρισμένους τζαζ μουσικούς της εποχής μας, όχι μόνο στη Γαλλία, όπου ζει και εργάζεται, αλλά και παγκοσμίως. Γεννήθηκε το 1980 στη Βηρυτό του Λιβάνου από μια οικογένεια μουσικών και σε νεαρή ηλικία βρέθηκε στα προάστια του Παρισιού. Παρότι ασχολήθηκε από πολύ νωρίς με την τρομπέτα μελετώντας την αραβική και την κλασική μουσική, οι ήχοι του δεν έχουν αποκλειστικά αραβικές επιρροές ούτε ανήκουν ξεκάθαρα στο είδος της τζαζ. Πολλές φορές εισέρχονται στοιχεία pop, soul, electro, ακόμη και hip hop. Η μουσική του εκφράζεται και προσαρμόζεται κάθε φορά με έναν πολύ ιδιαίτερο τρόπο που ανταποκρίνεται στη δική του προσωπικότητα.
Η Lavart είχε την ευκαιρία να μιλήσει μαζί του σχετικά με το νέο δίσκο που κυκλοφόρησε τον περασμένο Σεπτέμβριο με τον τίτλο Kalthoum, για το soundtrack της ταινίας La Vache που επιμελήθηκε ο ίδιος και όχι μόνο…
[su_youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=opfVT56thOI” width=”200″ height=”100″ responsive=”no”]
Xαλκιά Αγγελική (Lavart) – Πώς προσεγγίσατε το γυναικείο φύλο στο δίσκο Kalthoum?
Ιbrahim Maaluf – Θέλησα να αποδώσω τιμή στην μεγαλύτερη τραγουδίστρια στην ιστορία του αραβικού κόσμου και η Oum Kalthoum είναι μια ερμηνεύτρια που είχε λόγο σε μια εποχή που η γυναίκα είχε ανάγκη μια τέτοια φωνή, όπως ισχύει άλλωστε και σήμερα για ολόκληρη την ανθρωπότητα.
Xαλκιά Αγγελική (Lavart) – Πείτε μας λίγα λόγια για την Oum Kalthoum. Τί εκπροσωπεί και τί συμβολίζει κατά τη γνώμη σας και για ποιον λόγο την επιλέξατε για να ονομάσετε τον δίσκο σας;
Ιbrahim Maaluf – Η Oum Kalthoum είναι η μόνη τραγουδίστρια – καλλιτέχνης αλλά και η μοναδική προσωπικότητα στο σύγχρονο αραβικό πολιτισμό που έφερε κοντά όλες τις κοινότητες, όλες τις γενιές και όλες τις αραβικές χώρες.Xαλκιά Αγγελική (Lavart) – Έχετε μιλήσει στο παρελθόν για το θέμα της μετανάστευσης και τις σημερινές συνθήκες στη Γαλλία που είναι αρκετά περίπλοκες και δυσάρεστες για ένα μεγάλο αριθμό ανθρώπων. Σ’ αυτό το πλαίσιο, η ανησυχία σας διαφαίνεται συχνά μέσα από τη μουσική σας αλλά ακόμη και από τις εικόνες που τη συνοδεύουν. Πώς, λοιπόν, πιστεύετε ότι αντιμετωπίζουν οι Γάλλοι πολίτες αυτό το κλίμα [τη δεδομένη αυτή κατάσταση] και ποια είναι η προσωπική σας γνώμη γι’ αυτήν τη μετακίνηση πληθυσμού, το μικρό ή μεγάλο ταξίδι των διαφορετικών εθίμων και πολιτισμών; Είναι ανησυχητική; Είναι επιθυμητή;
Ιbrahim Maaluf – Είμαι πολύ φοβισμένος, επειδή αισθάνομαι πως εδώ και πολλά χρόνια αυξάνονται οι εντάσεις σχετικά με τις έννοιες της ταυτότητας. Προσπαθώ στο μουσικό μείγμα που δημιουργώ να διασφαλίσω ένα μήνυμα ειρήνης, μια λέξη προσφοράς, συγκριτικά με όλους εκείνους που φοβούνται ότι υπονομεύεται η ταυτότητά τους, καθησυχάζοντάς τους και προσπαθώντας να αναδείξω τον αραβικό πολιτισμό μου, ο οποίος αναμιγνύεται με το δυτικό πολιτισμό που είναι μια εξίσου ενδιαφέρουσα κουλτούρα, και το αντίστροφο. Οι μείξεις είναι ό, τι πιο όμορφο στον πολιτισμό μας και ίσως αυτή είναι η λύση για το πώς θα μπορούσε να σωθεί ο κόσμος από τις αδελφοκτόνες συγκρούσεις. Παίρνοντας το παράδειγμα της τέχνης, και γιατί όχι και της μουσικής!
Xαλκιά Αγγελική (Lavart) – Υπάρχει κάποιος καλλιτέχνης ή μία συγκεκριμένη στιγμή στη ζωή σας που σας έδωσε έμπνευση;
Ιbrahim Maaluf – Ο πατέρας μου, σίγουρα. Ήταν αυτός που μου έμαθε τα πάντα. Έκανε μια τρελή ζωή. Έφυγε από το Λίβανο το 1964. Ήταν χωρικός στα βουνά του Λιβάνου, έμαθε κλασική μουσική στο Ωδείο του Παρισιού και πέτυχε το όνειρό του. Με εμπνέει πολύ ακόμα και σήμερα.
Xαλκιά Αγγελική (Lavart) – Έχετε κάποια εμπειρία από την ελληνική τζαζ μουσική;
Ιbrahim Maaluf – Όχι, αλλά έχω αρκετά ακούσματα. Υπάρχουν πολλά κοινά στοιχεία με τη λιβανέζικη μουσική. Είμαστε γείτονες.
Xαλκιά Αγγελική (Lavart) – Πείτε μας για το soundtrack της ταινίας La Vache και τη συνεργασία σας με την Haïdouti Orkestar.
Ιbrahim Maaluf – Ήταν εξαιρετική και λάτρεψα πραγματικά τη δουλειά γι’ αυτήν την ταινία. Ο σκηνοθέτης με άφησε ελεύθερο να κάνω ό, τι θέλω. Και εν τέλει του άρεσε ! Αυτό είναι το πιο συναρπαστικό στην τέχνη. Να είσαι ελεύθερος να κάνεις ό, τι θέλεις, λαμβάνοντας όμως υπόψη τις επιθυμίες και τις προθέσεις αυτών με τους οποίους συνεργάζεσαι!Xαλκιά Αγγελική (Lavart) – Έχετε αναφέρει σε παλαιότερη συνέντευξή σας ότι, όταν ήσασταν παιδί, ονειρευόσασταν να γίνετε αρχιτέκτονας. Πώς προέκυψε αυτό; Θεωρείτε πως υπάρχει μία άμεση ή έμμεση σχέση μεταξύ της μουσικής και της αρχιτεκτονικής; Mπορούμε να φανταστούμε την αρχιτεκτονική, μια πόλη, ένα τοπίο, όταν ακούμε ένα μουσικό κομμάτι;
Ιbrahim Maaluf – Υπάρχει μια τεράστια σύνδεση ανάμεσα στη μουσική και σε όλα όσα σχετίζονται με τα μαθηματικά, τη γεωμετρία και την αριθμητική. Οι ομοιότητες είναι πολλές και είναι σίγουρο ότι η σύνθεση ενός κομματιού είναι ο δικός μου τρόπος οικοδόμησης μνημείων που ελπίζω να ζήσει πολύ και να αποτελέσει το μουσικό τοπίο της ζωής μου!
Περισσότερα για τον Ibrahim Maaluf: http://www.ibrahimmaalouf.com
O δίσκος Kalthoum:
[su_youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=DUa_srT-uL8″ width=”200″ height=”100″ responsive=”no”]
Trailer της ταινίας La Vache:
[su_youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=v6sl1IBtEow” width=”200″ height=”100″ responsive=”no”]
Συνέντευξη: Αγγελική Χαλκιά (Lavart)