Συνέντευξη: Η Επιστροφή Των Daemonia Nymphe

Οι  Daemonia Nymphe δεν μοιάζουν με κανένα άλλο σχήμα της σύγχρονης σκηνής. Η μουσική τους συγκεντρώνει και αναδεικνύει τις μουσικές παραδόσεις της Ευρώπης και της Ανατολής. Εκπέμπει κάτι το αρχέγονο, εμπλουτισμένο με νέους ήχους. Λύρα, αρχαία κιθάρα, βάρβιτος και πανδούρα μπλέκονται με βακχικούς ρυθμούς και ύμνους γραμμένους στα αρχαία ελληνικά.  Από τις πρώτες τους κιόλας παραγωγές, ο απόκοσμος ήχος τους ξεχώρισε. Από νωρίς επίσης, απέδειξαν, πως όχι μόνο μουσικά, αλλά και αισθητικά, έχουν πολλά να προσφέρουν. Οι αιθέριες μελωδίες τους, συνοδεία της αγγελόπλαστης φωνής της Εύης Στεργίου, σε ταξιδεύουν σε μια άβατη, ιερή χώρα.

Οι Σπύρος Γιασαφάκης και Εύη Στεργίου έχουν κατορθώσει να οικοδομήσουν ένα οπτικοακουστικό project, που δεν έχει πρότυπα, δεν μοιάζει με κάποιο άλλο. Σχεδόν δεν μπορεί να περιγραφεί με ακρίβεια. Ούτως ή άλλως, άπαξ και μυηθείς στην ατμόσφαιρα της μουσικής τους, λίγο σε ενδιαφέρει να την αναλύσεις. Να χαθείς μέσα της θέλεις μόνο.

Δήμητρα Τούνα (Lavart) – Προσφάτως επανακυκλοφόρησε το άλμπουμ σας «Psychostasia» και 10 χρόνια μετά επιστρέφετε συναυλιακά σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Πώς αισθάνεστε για αυτή τη συγκυρία; Πείτε μας μερικά λόγια για το τι πρόκειται να παρακολουθήσει το κοινό.

Daemonia Nymphe – Δεν θα έλεγα ότι είναι ακριβώς συγκυρία, αφού είναι κάτι που το επιδιώξαμε.Η ”Ψυχοστασία” ήταν μία από τις σημαντικότερες δουλειές μας και συνέπεσε με την έναρξη μιας περιόδου γεμάτης  συνεργασίες με μουσικούς, καλλιτέχνες και ηθοποιούς απ’ όλο τον κόσμο. Όλες αυτές οι εμπειρίες έχουν μετουσιωθεί σε ένα νέο έργο που πιστεύουμε ότι αξίζει πραγματικά να το παρουσιάσουμε στη χώρα μας.
Αυτό που θα παρακολουθήσει το κοινό είναι μία συναυλία με κομμάτια από όλες μας τις κυκλοφορίες, τα οποία, για πρώτη φορά στην Ελλάδα,  παρουσιάζουμε σαν ένα ενιαίο σύνολο, ιδωμένα μέσα από το πρίσμα μιας πρωτότυπης μουσικής τελετουργίας.

Δήμητρα Τούνα (Lavart) – Παρόλο που έχει μεσολαβήσει αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα από την τελευταία σας εμφάνιση στην Ελλάδα, κρατάτε επαφή με το ελληνικό κοινό, ποιες είναι οι εντυπώσεις που λαμβάνετε; Και ποιες οι δικές σας προσδοκίες από τις επερχόμενες εμφανίσεις σας;

Daemonia Nymphe – Νιώθουμε πολύ τυχεροί που καταφέραμε να κρατήσουμε επαφή με το ελληνικό κοινό και τα μηνύματα που έχουμε λάβει όλα αυτά τα χρόνια ήταν συγκινητικά. Και σίγουρα είναι ιδιαίτερα συναισθηματικά φορτισμένες για εμάς αυτές οι συναυλίες και μόνο εξαιτίας του γεγονότος ότι ”άργησαν” κατά κάποιον τρόπο πολύ.Η βασική μας πριοσδοκία είναι να νιώσουμε αυτές τις συναυλίες σαν μία μεγάλη γιορτή.

Δήμητρα Τούνα (Lavart) – Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Πότε δημιουργήθηκαν οι Daemonia Nymphe και πώς ακριβώς γεννήθηκε αυτή η ιδέα;

Daemonia Nymphe – Θα λέγαμε πως δεν υπάρχει ακριβής ημερομηνία για την δημιουργία των Δαιμονία Νύμφη, αλλά περισσότερο φάσεις από τις οποίες πέρασε η μπάντα μέχρι να φτάσει στη σημερινή της μορφή. Χρονιά ορόσημο βέβαια ήταν η κυκλοφορία του πρώτου μας δίσκου ‘’Ο Βακχικός Χορός των Νυμφών’’ το 1998 και η συνάντηση μας με τον Νικόλαο Μπρά κατασκευαστή των ‘αρχαίων’ ελληνικών οργάνων. Το πρώτο έναυσμα για την έναρξη αυτού του ταξιδιού, ήταν ο κόσμος της αρχαίας ελληνικής τέχνης και κυρίως η γλυπτική και αρχιτεκτονική της αρχαικής και κλασσικής εποχής. Έτσι ξεκίνησε παράλληλα μια αναζήτηση για τον αρχαίο ήχο η οποία μας ενέμπνευσε να δημιούργησουμε τον δικό μας κόσμο. Δήμητρα Τούνα (Lavart) – Οι Daemonia Nymphe είναι σίγουρα μοναδική περίπτωση για τα ελληνικά μουσικά δεδομένα. Η μουσική σας εκπνέει μια παγανιστική, αρχαιοελληνική ατμόσφαιρα και ακούγοντάς την κανείς μπορεί να διακρίνει αρκετά φολκλόρ στοιχεία, αλλά και ανατολίτικες επιρροές.  Από πού αντλείτε έμπνευση για τη θεματολογία σας; Παραμένει σταθερή σε θεματικό επίπεδο ή εναλλάσσεται και πιθανώς προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα;

Daemonia Nymphe – Δεν υπάρχει συγκεκριμένος τρόπος με τον οποίο επιλέγουμε τη θεματολογία, κάτι που είδαμε, κάτι που ακούσαμε, ένα τραγούδι, μια απλή μελωδία, ένα ποίημα, μπορεί να αποτελέσουν έμπνευση.Γενικά,όμως,θα έλεγα ότι η θεματολογία μας αφορά την τελετουργία της καθημερινότητας  :  η φύση, ο ύπνος, ο θάνατος, η αγάπη, τα ποικίλα συναισθήματα,θετικά ή αρνητικά. Απλά διαλέγουμε να μιλήσουμε γι’ αυτά με έναν τρόπο λιγότερο καθημερινό, πιο θεατρικό, μέσα από την ποίηση.

Δήμητρα Τούνα (Lavart) – Θα έλεγε κανείς, πως η χρήση αγγλικού στίχου δυνητικά επιτρέπει να προωθήσει κανείς τη δουλειά του με μεγαλύτερη ευκολία, ιδίως στο εξωτερικό. Στο υλικό σας χρησιμοποιείται ελληνικό στίχο και μάλιστα γραμμένο στα αρχαία ελληνικά. Έχετε αισθανθεί πως το γεγονός αυτό σας έχει περιορίσει; 

Daemonia Nymphe – Όχι , καθόλου, το να τραγουδούσαμε στα αγγλικά θα μας περιόριζε πολύ περισσότερο.Έχει ,όμως, τύχει να γράψουμε και κάποια τραγούδια στα αγγλικά.

Δήμητρα Τούνα (Lavart) – Ο ήχος σας είναι εύκολα αναγνωρίσιμος, μιας και χρησιμοποιείτε ένα ιδιαίτερο μίγμα αρχαίων ελληνικών οργάνων στις συνθέσεις σας. Φαντάζομαι πως απαιτείται μία ενδελεχής έρευνα, ώστε να ανταποκριθείτε όσο το δυνατόν καλύτερα σε αυτό. Πόσο δύσκολη είναι αυτή η διαδικασία; Θα λέγατε πως αποτελεί μια πρόκληση για έναν μουσικό;

Daemonia Nymphe – Αυτό που ήταν σίγουρα πρόκληση για μας ήταν το να εντάξουμε τα ”αρχαία” όργανα στη μουσική με έναν τρόπο που να μην ακούγονται ή μοιάζουν παράταιρα και παρωχημένα.Μπορώ να πω ότι ”παιδευτήκαμε” αρκετά χρόνια ώσπου να βρούμε τους κανόνες σε αυτή τη σχέση.Από την άλλη περνάμε και μια περίοδο μεγάλης ελευθερίας καλλιτεχνικά, δεν θέλουμε να έχουμε περιορισμούς που να πηγάζουν από επιστημονικές μελέτες  και μουσικολογικά συνέδρια.Ίσως μελλοντικά ξαναγυρίσουμε σε πιο αυστηρές φόρμες και ασχοληθούμε εκτενέστερα με την έρευνα γύρω από την αρχαία ελληνική μουσική.Δήμητρα Τούνα (Lavart) – Ακόμη ένα χαρακτηριστικό της Δαιμονίας Νύμφης είναι το πλούσιο οπτικοακουστικό- μυστικιστικό υπερθέαμα που μας προσφέρετε ανεβαίνοντας στη σκηνή. Φορώντας μάσκες και αρχαία κοστούμια φαίνεται πως η θεατρικότητα και η αισθητική είναι έννοιες που σας αφορούν. Είναι μια επιλογή στυλιστικής άποψης ή τη συνδέετε με τη μουσική σας περισσότερο; Τελικά ο μυστικισμός είναι απλά μέρος της μουσικής και της καλλιτεχνικής σας παρουσίας ή τρόπος ζωής;

Daemonia Nymphe – Οι μάσκες έγιναν απαραίτητο στοιχείο της εμφάνισής μας πάνω στη σκηνή σχεδόν από την αρχή της πορείας μας.Δεν είναι αρχαιοελληνικές μάσκες,όμως, όπως ούτε και τα κοστούμια.Δεν θέλουμε να έχουμε συγκεκριμένες αναφορές σε τόπο ή χρόνο. Προτιμάμε η παρουσία μας να είναι πιο αφηρημένη,να επιδέχεται διαφορετικές ερμηνείες και να μπορεί εύκολα να παραλλάσσεται.Όλα αυτά φυσικά έχουν να κάνουν με την μπάντα και τις ζωντανές εμφανίσεις.Η καθημερινή ζωή έχει άλλους κανόνες,όμως ό,τι βιώνεις μέσα από την τέχνη το κουβαλάς παντού και πάντα και σε καθορίζει σαν άνθρωπο.

Δήμητρα Τούνα (Lavart) – Έχετε συμμετάσχει σε πληθώρα μουσικών φεστιβάλ του εξωτερικού ( χαρακτηριστική είναι η συμμετοχή σας στο Wave Gotik Treffen στη Λειψία), έχετε λάβει διθυραμβικές κριτικές από τον Τύπο, για παράδειγμα από το Metal Invader και τέλος ο οίκος Gucci επέλεξε να «ντύσει» μουσικά το σόου του στο Μιλάνο με τη μουσική σας και συγκεκριμένα με το «Hypnos» από το τελευταίο άλμπουμ σας με τίτλο “Psychostasia.Όλα αυτά ήταν μια ευχάριστη έκπληξη για εσάς ή τα λαμβάνετε ως κάποιου είδους «δικαίωση» για τη μουσική σαςΤι είναι η επιτυχία για τους Daemonia Nymphe;

Daemonia Nymphe – Για τον καθένα η επιτυχία ορίζεται διαφορετικά, οπότε θα απαντήσω προσωπικά, πάντα σε σχέση με τους Δαιμονία Νύμφη.Επειδή η επιτυχία για μένα δεν είναι κάτι γενικό, έχει σχέση ,νομίζω, με τους στόχους που έχεις θέσει. Έτσι υπάρχουν φορές που νιώθω την απόλυτη επιτυχία και άλλες που νιώθω αποτυχία.Και τα δύο δεκτές καταστάσεις που πρέπει να μας πηγαίνουν παρακάτω.

Δήμητρα Τούνα (Lavart) – Πριν λίγα χρόνια συνεργαστήκατε με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ) μιας και ως Δαιμονία Νύμφη γράψατε τη μουσική για το έργο του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ «Μακμπέθ», που ανέβηκε στο Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών. Ποιες ήταν οι εντυπώσεις που αποκομίσατε από αυτή τη συνεργασία; Η μουσική επένδυση θεατρικών παραστάσεων και δρωμένων είναι κάτι που θα σας ενδιέφερε να ασχοληθείτε εντατικότερα και στο μέλλον;

Daemonia Nymphe – Μας ενδιαφέρει πάρα πολύ η μουσική για θέατρο και νιώθουμε πολύ τυχεροί που είχαμε την ευκαιρία να ασχοληθούμε και με αυτό το κομμάτι, ιδιαίτερα αφότου γνωρίσαμε στο Λονδίνο την ευφυέστατη σκηνοθέτη Αναστασία Ρεβή. Με την Αναστασία και την ομάδα της, το Theatre Lab Company, συνεργαστήκαμε στην ”Αντιγόνη”, την ”Ορέστεια”, τη ”Μήδεια”, τη ”Λυσιστράτη” ,όλες παραστάσεις που παρουσιάστηκαν στο Λονδίνο μεταξύ του 2010 και 2016.Σαν επιστέγασμα όλων αυτών ήρθε η πρόταση από το ΚΘΒΕ και πρέπει να πω ότι το ”Μακμπέθ” είναι μια παράσταση που αγαπήσαμε πάρα πολύ.Δήμητρα Τούνα (Lavart) – Ανήκετε στη γενιά των καλλιτεχνών που έζησε τη μετάβαση στην ψηφιακή εποχή προώθησης και παρουσίασης της μουσικής τους, δημιουργώντας παράλληλα κι ένα fanbase αμιγώς μέσω του διαδικτύου. Πώς αντιδράτε σε αυτό; Είναι κάτι το οποίο σας έχει επηρεάσει άμεσα και αν επιλέγατε εσείς να ρυθμίσετε τα πράγματα, τί θα επιλέγατε;

Daemonia Nymphe – Νομίζω πως είναι υπέροχο που μέσω του διαδικτύου η μουσική ενός δημιουργού μπορεί να ταξιδέψει παντού.Βέβαια υπάρχει τεράστια πληθώρα πληροφορίας και ερεθισμάτων , οπότε ένα έργο εύκολα χάνεται, αλλά και πάλι, ιδιαίτερα για τη μουσική , είναι υπέροχο να μην υπάρχουν σύνορα.Αυτό που είναι προβληματικό είναι ότι ο καθένας μπορεί να χρησιμοποιήσει τη μουσική σου χωρίς την άδειά σου.

Δήμητρα Τούνα (Lavart) – Στο δυναμικό σας, εκτός από την πλούσια δισκογραφία, έχετε και αρκετές «βαρύγδουπες» συνεργασίες. Peter Ulrich (μέλος των Dead Can Dance), Δήμητρα Γαλάνη, Ψαραντώνης, Αλκίνοος Ιωαννίδης είναι μόνο μερικά παραδείγματα εξ αυτών. Με ποιά ονόματα από αυτά που δεν έχετε συνεργαστεί θα θέλατε να το κάνετε κάποια στιγμή στο μέλλον;

Daemonia Nymphe – Συνήθως οι συνεργασίες μας προκύπτουν αβίαστα, δεν βάζουμε στόχο να συνεργαστούμε με κάποιον . Αυτό προκύπτει την περίοδο που γράφουμε ένα κομμάτι και ξαφνικά σκεφτόμαστε ότι ταιριάζει περισσότερο να το τραγουδήσει κάποιος άλλος και όχι εμείς.Οπότε είμαστε ανοιχτοί σε συνεργασίες γενικότερα.

Δήμητρα Τούνα (Lavart) – Και για το τέλος, μετά τις εμφανίσεις σας σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ετοιμάζετε κάτι για το άμεσο μέλλον που μπορείτε να μοιραστείτε μαζί μας;

Daemonia Nymphe – Αρχικά , μέσα στο 2019 ,θα κυκλοφορήσει ένας δίσκος με remixes από δικά μας κομμάτια , πρώτη φορά μάλιστα σε αγγλική εταιρεία.Ένα δεύτερο  άλμπουμ που δουλεύουμε εδώ και καιρό  παρουσιάζει γυναικείες φωνές από διαφορετικές χώρες του κόσμου(Ιαπωνία, Αγγλία, Ισπανία, Αυστραλία)  και βασίζεται σε αυτοσχεδιασμούς πάνω στο κομμάτι  ‘’Witches’ lullaby’’ από το άλμπουμ  ‘’Μακμπέθ’’ που συνθέσαμε για το γνωστό θεατρικό έργο που παρουσιάστηκε στο  Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος. Τέλος, θα κυκλοφορήσει το δεύτερο σόλο άλμπουμ του Σπύρου Γιασαφάκη, με αυτοσχεδιασμούς πάνω σε αρχαία ελληνικά όργανα και σε συνεργασία με μουσικούς από Αμερική, Αγγλία,Σλοβενία , Αυστραλία και Γερμανία. 

Δήμητρα Τούνα (Lavart) – Σας ευχαριστώ πολύ για το χρόνο που διαθέσατε.

Daemonia Nymphe – Κι εμείς ευχαριστούμε για την όμορφη συνέντευξη.

Συνέντευξη: Δήμητρα Τούνα (Lavart)

Δέκα χρόνια μετά την τελευταία εμφάνισή τους στην Ελλάδα, θα έχουμε την ευκαιρία να απολαύσουμε τη Δαιμονία Νύμφη και επί σκηνής στις 15 και 16 Φεβρουαρίου σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα, αντίστοιχα.

Οι Daemonia Nymphe live στην Θεσσαλονίκη

Μοιράσου το

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

YelloWizard.gr
YelloWizard.gr
YelloWizard.gr