Ο συγγραφέας που μας έκανε να ταξιδέψουμε μαζί του 20.000 λεύγες κάτω από τη θάλασσα
Ο άνθρωπος που με την πένα του έδωσε στη φαντασία σάρκα και οστά γεννιέται με το όνομα Ιούλιος Γαβριήλ Βερν στη γαλλική πόλη Ναντ στις 8 Φεβρουαρίου 1828.
Η οικογένειά του είναι αρκετά εύπορη και ο πατέρας του, Πέτρος Βερν, δείχνει αδυναμία στον Ιούλιο περισσότερο από τα υπόλοιπα τέσσερα παιδιά του και τον προορίζει ως διάδοχό του στο δικηγορικό του γραφείο. Τον στέλνει σε οικοτροφείο προκειμένου να μεγαλώσει με αυστηρή πειθαρχία, αλλά τίποτα δεν μπορεί να τιθασεύσει τα όνειρα και τη φαντασία του μικρού.
Θέλει διακαώς να γίνει ναυτικός, αγαπά τις εξερευνήσεις και τις περιπέτειες και ζωγραφίζει φανταστικές εικόνες των μηχανών του μέλλοντος παραμελώντας τα μαθήματά του. Αργότερα, προσπαθεί να ασχοληθεί με τη Νομική για χατίρι του πατέρα του, ωστόσο περνά τις περισσότερες ώρες του στα θέατρα και τις βιβλιοθήκες. Όταν αυτό γίνεται γνωστό στην οικογένειά του χάνει κάθε οικονομική στήριξη.
Παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει, δεν παρατά τα όνειρά του. Η επιτυχία έρχεται σύντομα με το Πέντε βδομάδες με αερόστατο (1863), και πλέον είναι ικανός να συντηρηθεί μόνο από τη συγγραφή.
Ο Ιούλιος Βερν δεν ξεχνά ποτέ την αγάπη του για τη θάλασσα. Μετά την καταξίωσή του και τις μεγάλες του επιτυχίες, αγοράζει μηχανοκίνητα ιστιοφόρα και κάνει διάφορα ταξίδια, κυρίως στην Ευρώπη.
«Η θάλασσα είναι το παν. Καλύπτει τα 7/10 της γήινης σφαίρας. Η ανάσα της είναι αγνή και υγιεινή. Είναι μια απέραντη έρημος όπου ο άνθρωπος δεν αισθάνεται ποτέ μόνος, γιατί η ζωή στροβιλίζεται από όλες τις πλευρές».
[τα λόγια αυτά του Ιουλίου Βερν είναι ενδεικτικά της μεγάλης του αγάπης για το θαλάσσιο κόσμο, που στα μάτια του ανθρώπου της εποχής εκείνης μοιάζει τρομερός, γεμάτος φοβερά πλάσματα, σκοτεινά μυστικά και αμύθητους θησαυρούς. Η φαντασία του και η δυναμική της πένας του τον οδηγούν να γράψει το μυθιστόρημα 20.000 λεύγες κάτω από τη θάλασσα (1870), το οποίο αναδεικνύεται σε ένα από τα πιο αγαπημένα αναγνώσματα όλων των εποχών.
Ήρωας του έργου είναι ο Νέμο, ένας άντρας στριφνός και μισάνθρωπος, που, απογοητευμένος από την κοινωνία και τους ανθρώπους, αποφασίζει να εγκαταλείψει τη στεριά και να γίνει εκδικητής των θαλασσών. Ναυπηγεί το Ναυτίλο, ένα πλοίο ικανό να σκίζει τα νερά κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας και γίνεται ο καπετάνιος του. Μαζί με το σκληροτράχηλο πλήρωμά του, κάνουν ταξίδια και εμβολίζουν εμπορικά και πολεμικά πλοία, σκορπώντας τον τρόμο στους ναυτικούς και δημιουργώντας θρύλο γύρω από το όνομά τους. Οργανώνεται μια αποστολή με σκοπό να εντοπίσει και να καταστρέψει το πλοίο – φάντασμα, στην οποία συμμετέχουν γενναίοι άντρες, ναυτικοί, φαλαινοθήρες και καθηγητές. Κι ενώ οι πρώτες έρευνες μοιάζουν άκαρπες, ο Ναυτίλος κάνει την εμφάνισή του απροσδόκητα και ξεσηκώνει τη μάνητα της θάλασσας εναντίον τους. Ο Σύμβουλος, ο Νεντ και ο Αρονάξ συλλαμβάνονται από τον καπετάνιο Νέμο και εξαναγκάζονται να τον ακολουθήσουν σε περιπέτειες επικίνδυνες, που περιλαμβάνουν εξωτικά μέρη, διαμάντια, μπαούλα με χρυσάφια και ασήμι. Τελικά, οι τρεις άντρες καταφέρνουν να δραπετεύσουν, ενώ ο Ναυτίλος παρασύρεται από μια δίνη και χάνονται τα ίχνη του.
Το έργο του αυτό, αν και κατατάσσεται στην κατηγορία της επιστημονικής φαντασίας, αποτελεί μια πολύ πρώιμη σύλληψη της ιδέας του υποβρύχιου. Επίσης, ο Ιούλιος Βερν καταφέρνει να αποδώσει πολύ γλαφυρές εικόνες του θαλάσσιου κόσμου, δίνοντας το έναυσμα για την προσπάθεια χαρτογράφησής του.
Η επιτυχία του μυθιστορήματος ήταν τόσο μεγάλη, που πλέον θεωρείται ένα από τα κλασικά έργα της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Έχει γυριστεί σε ταινία (1954) και σε φιλμ κινουμένων σχεδίων.
Ο Ιούλιος Βερν φεύγει από τη ζωή στις 24 Μαρτίου 1905, ταλαιπωρημένος από διαβήτη. Εξασφαλίζει, όμως, μια θέση ανάμεσα στους κορυφαίους συγγραφείς χάρη στην τολμηρή του σκέψη και στις πρωτοπόρες του ιδέες, που κέντρισαν την ανθρώπινη φαντασία και άγγιξαν περιοχές άγνωστες ως τότε. Τα πιο γνωστά του μυθιστορήματα είναι τα Ταξίδι στο κέντρο της Γης (1864), Από τη Γη στη Σελήνη (1865), 20.000 λεύγες κάτω από τη θάλασσα (1870) και Ο γύρος του κόσμου σε 80 ημέρες (1873). Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι τα έργα του μεταφράστηκαν σχεδόν σε όλες τις γλώσσες του κόσμου και παραμένουν μέχρι σήμερα εξαιρετικά αγαπητά ανάμεσα στα παιδιά και στους εφήβους.