[dropcap size=big]Η[/dropcap] μουσική για πολλούς αποτελεί ένα ταξίδι στο χρόνο. Ειδικότερα εμείς, οι φίλοι της «μοντέρνας» μουσικής, προσπαθώντας να βρούμε την άκρη του νήματος αργά ή γρήγορα καταλήγουμε στον Αμερικανικό Νότο του ‘30, στο σταυροδρόμι.
Ο Ρόμπερτ Τζόνσον έκατσε στο σταυροδρόμι και άρχιζε να παίζει την κιθάρα του. Ήταν πρόθυμος να κάνει τα πάντα για να γίνει ο καλύτερος. Ακόμη και αυτό. Να πουλήσει τη ψυχή του στο διάβολο. Νιώθει ένα χτύπημα στη πλάτη. Δίνει την κιθάρα του στον άνδρα που τον ακούμπησε κι αυτός την κουρδίζει, παίζει μερικά τραγούδια και την επιστρέφει πίσω στον Ρόμπερτ. Μετά από αυτό παίζει όποιο τραγούδι επιθυμεί. Αυτός είναι ο μύθος που έχει δημιουργηθεί για να αιτιολογήσει τις ικανότητες του βασιλιά των Delta Blues.
[dropcap size=big]Ο[/dropcap]Ρόμπερτ Τζόνσον γεννιέται στο Χέζελχαρστ του Μισισιπή στις 8 Μαΐου 1911. Οι γονείς του χωρίζουν και ο Τζόνσον αναγκάζεται να μετακομίσει με τον πατριό του στο Μέμφις. Αργότερα επιστρέφει και ζει με τη μητέρα του στην περιοχή του Ρόμπινσονβιλ. Μαρτυρίες τον θέλουν να παίζει φυσαρμόνικα αρκετά καλά, αλλά να μην είναι το ίδιο ικανός στη κιθάρα. Το 1929 παντρεύεται μια δεκαεξάχρονη, η οποία πεθαίνει στη γέννα λίγο αργότερα. Την ίδια περίοδο μετακομίζει στο Ρόμπινσονβιλ ο Σον Χάουζ, ο οποίος όντας εμβληματική φιγούρα των μπλουζ ασκεί σημαντική επιρροή στον Τζόνσον. Στη συνέχεια ο Ρόμπερτ θα αναχωρήσει για το Μάρτινσβιλ, όπου και συναντά τον Άικ Ζίνερμαν, ο οποίος γίνεται μέντοράς του. Για πολλούς ο καιρός που περνά ο Τζόνσον στο Μάρτινσβιλ θεωρείται καταλυτικός για τη βελτίωση του στη κιθάρα. Το 1931 θα ξαναπαντρευτεί. Μετά τον θάνατο της γυναίκας του ξεκινά την πορεία του ως πλανόδιος μουσικός. Θα ταξιδέψει από τις πόλεις του νότου μέχρι τη Νέα Υόρκη και τον Καναδά. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι στις διάφορες πόλεις που εμφανίζεται, επιλέγει να έχει και διαφορετικό όνομα.
Το 1936 στο Σαν Αντόνιο και το 1937 στο Ντάλας ηχογραφεί είκοσι εννέα τραγούδια, τα οποία κι αποτελούν τη δισκογραφία του. Ενώ δεν επιδρά ιδιαίτερα στους σύγχρονούς του, με την επανακυκλοφορία των κομματιών του το 1961 αποτελεί πια σημαντικό θεμέλιο του Ροκ εν Ρολ και του Ροκ. Μπόμπ Ντύλαν, Κιθ Ρίτσαρντς, Έρικ Κλάπτον δηλώνουν βαθιά επηρεασμένοι από τη μουσική κληρονομιά του Τζόνσον. Σ’ ένα πρώτο άκουσμα, σου δίνεται η εντύπωση ότι υπάρχουν δύο κιθαρίστες που παίζουν, ενώ στη πραγματικότητα παίζει μόνο αυτός. Αξιοσημείωτη, επίσης, είναι η δυσκολία του συνδυασμού ρυθμικών μοτίβων φωνής και κιθάρας.
Όπως πολλές πτυχές της ζωής του έτσι και ο θάνατός του αποτελεί μυστήριο. Σύμφωνα με την πιθανότερη εκδοχή του, προσφέρει δηλητηριασμένο ουίσκι ο σύζυγος μίας γυναίκας, με την οποία φλέρταρε ο Τζόνσον παίζοντας σε έναν χορό στη περιοχή του Γκρίνγουντ του Μισισιπή. Ύστερα από τρεις ημέρες, στις 16 Aυγούστου 1938, αποβιώνει σε ηλικία μόλις είκοσι επτά ετών.
Από τον Ρόμπερτ Τζόνσον διασώζονται δυο φωτογραφίες, δύο πιστοποιητικά γάμου, ένα πιστοποιητικό θανάτου και δεκάδες αναπάντητα ερωτήματα. Η ουσία και το πνεύμα του, όμως, βρίσκονται σε αυτά τα είκοσι εννέα τραγούδια που άφησε πίσω του.:
[su_youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=dloPrGI0EuY” width=”200″ height=”100″ responsive=”no”]
Κείμενο: Αλέξης Αλεξόπουλος (Lavart)
Σχέδιο: Αλέξανδρος Γεωργάκης (Lavart)