Η βασικότερη τομή του νομοσχεδίου, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Καθημερινή», είναι η θεσμοθέτηση των Τμημάτων Εφαρμοσμένων Επιστημών.
Ουσιαστικά θα πάρουν τη θέση των -καταργηθέντων επί ΣΥΡΙΖΑ- ΤΕΙ και θα καλύψουν τις ανάγκες τεχνολογικής εκπαίδευσης. Οι φοιτητές τους θα εισάγονται με τις Πανελλήνιες Εξετάσεις, ενώ θα έχουν τη δυνατότητα να εισαχθούν σε αυτά και οι απόφοιτοι των ΙΕΚ.
Η αλληλογραφία Κοραή – Τζέφερσον για πρώτη φορά στα ελληνικά
Νέα προγράμματα σπουδών
Το υπουργείο Παιδείας ετοιμάζει αλλαγές και στη διάρθρωση των προγραμμάτων σπουδών. Σύμφωνα με την «Καθημερινή», εξετάζεται οι φοιτητές να εισάγονται σε σχολές και όχι σε τμήματα. Εντός των σχολών, θα «χτίζουν» το πτυχίο τους επιλέγοντας διάφορα μαθήματα που θα τους οδηγούν και στην εξειδίκευση. Σχολές όπως οι ιατρικές και οι νομικές θα παραμείνουν μονοτμηματικές.
Προς αυτή την κατεύθυνση η επιτροπή των πανεπιστημιακών που συνέταξε το Σχέδιο Δράσης προτείνει τα εξής:
Να δημιουργηθούν ενότητες μαθημάτων (modules), π.χ. μαθηματικά, οικονομικά, ανθρωπιστικές επιστήμες, τέχνες, υπολογιστές, επιστήμες μηχανικού κ.λπ., οι οποίες θα μπορούν να ενσωματώνονται σε διαφορετικές διαδρομές σπουδών που θα επιλέγουν οι φοιτητές.
Αντώνης Αντωνίου: «Τραγικό, αντιεπιστημονικό και αντιανθρώπινο αυτό που έκανε ο Άρης Σερβετάλης»
Οι ενότητες μαθημάτων και τα προγράμματα σπουδών να ανήκουν στις σχολές και όχι στα τμήματα.
Η εισαγωγή των φοιτητών να γίνεται σε σχολές. Δεδομένου ότι δεν θα υπάρχουν επαγγελματικά δικαιώματα προσδεδεμένα σε συγκεκριμένα πτυχία, και θα παρέχονται ενότητες μαθημάτων, θα είναι μικρότερη η δυσκολία να κατανεμηθούν οι φοιτητές σε τμήματα μετά τον πρώτο ή δεύτερο χρόνο σπουδών. Η έμφαση πρέπει να δίνεται στον ακαδημαϊκό προσανατολισμό και χαρακτήρα των σπουδών και στα ειδικά ενδιαφέροντα του φοιτητή. Δεν πρέπει να επηρεάζεται το πρόγραμμα από εξωτεριές απαιτήσεις, όπως είναι η απαίτηση να χορηγείται παιδαγωγική επάρκεια ή η απαίτηση για γνώση υπολογιστών, εκτός αν το πρόγραμμα εξ ορισμού την παρέχει.
Τα προγράμματα σπουδών θα πρέπει να αξιολογούνται και να πιστοποιούνται και από τους εκάστοτε επαγγελματικούς φορείς, που πρέπει να παρέχουν επαγγελματικό προσανατολισμό και συμβουλευτική εποπτε’ία καθ’ όλη τη διάρκεια των σπουδών.
Ο τρόπος εκλογής των καθηγητών
Κρίσιμη τομή στο νομοσχέδιο αποτελεί και ο τρόπος εκλογής καθηγητών. Βασικός στόχος είναι να ανοίξουν τα πανεπιστήμια σε νέους Έλληνες επιστήμονες από το εξωτερικό, στη λογική του brain gain, αλλά και σε ξένους. Για τον λόγο αυτό, θα διερευνηθεί η σύνθεση των εκλεκτορικών σωμάτων, με σκοπό να προλαμβάνονται αναξιοκρατικές επιλογές, ενώ θα θεσμοθετηθούν και νέες μορφές εργασιακών σχέσεων για πανεπιστημιακούς, ώστε να μπορούν να μετακινηθούν στα ελληνικά ΑΕΙ καθηγητές από το εξωτερικό για ορισμένο χρόνο ή να υπάρχουν διδάσκοντες που κάνουν έρευνα.
Νέο μοντέλο διοίκησης
Το νέο μοντέλο διοίκησης θα βασίζεται στην επαναφορά των Συμβουλίων από εξωπανεπιστημιακούς. Το 2011 η θεσμοθέτηση των Συμβουλίων προκάλεσε οξύτατες αντιδράσεις. Τότε, μεγάλο μέρος της πανεπιστημιακής κοινότητας αντιμετώπισε τα Συμβούλια εχθρικά, ως «ξένο σώμα», ενώ αντέδρασαν και οι εκλεγμένοι πρυτάνεις.
Για τον λόγο αυτό τώρα τονίζεται από το υπουργείο Παιδείας ότι οι αρμοδιότητες των Συμβουλίων θα είναι απολύτως διακριτές σε σχέση με εκείνες του πρύτανη, που είναι εκλεγμένος από τους πανεπιστημιακούς κάθε ΑΕΙ.
Ανοιχτή επιστολή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου προς τον Πρωθυπουργό
Το ερώτημα είναι πώς θα επιλέγεται ο πρύτανης: από τα Συμβούλια, έπειτα από διεθνή προκήρυξη, ή από τους πανεπιστημιακούς; Για το θέμα υπάρχουν αντιδράσεις και από συνδικαλιστές της ΝΔ, οι οποίοι θεωρούν ότι ο πρύτανης πρέπει να συνεχίσει να εκλέγεται. Κάποιοι θεωρούν, όπως αναφέρει το δημοσίευμα, ότι οι ενστάσεις αυτές υπάρχουν διότι οι συνδικαλιστές έχουν φιλοδοξίες για τον πρυτανικό θώκο, τις οποίες μπορούν ευκολότερα να καταφέρουν μέσω μιας εκλογής από τη βάση παρά μέσω μιας διεθνούς προκήρυξης.
Ο Παύλος Χαϊκάλης επιστρέφει στο θέατρο αλλά όχι στο… ελληνικό θέατρο!
Το θέμα της διοίκησης αναδεικνύεται και από τις προτάσεις της επιστημονικής επιτροπής που έχει οριστεί στο πλαίσιο πρωτοβουλίας του Ιδρύματος Μποδοσάκη για την κατάρτιση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου δράσης για το πανεπιστήμιο του 2030.