Η Martha Nussbaum, διακεκριμένη φιλόσοφος και καθηγήτρια, είναι γνωστή για τις ιδέες της στην ηθική, την πολιτική φιλοσοφία και τη φιλοσοφία του νου.
Το έργο της χαρακτηρίζεται από τη διεπιστημονική του προσέγγιση, καθώς αντλεί από τη λογοτεχνία, την ψυχολογία και την κλασική φιλοσοφία για να αντιμετωπίσει σύγχρονα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα. Η ανθρωπιστική προοπτική της Nussbaum τονίζει τη σημασία της καλλιέργειας της ενσυναίσθησης, της συμπόνιας και των δεξιοτήτων κριτικής σκέψης στα άτομα και τις κοινωνίες.
Οι ιδέες της σχετικά με την προσέγγιση των δυνατοτήτων, η οποία επικεντρώνεται στην προώθηση της ανθρώπινης ευημερίας και της δικαιοσύνης, είχαν σημαντικό αντίκτυπο σε τομείς που κυμαίνονται από τα οικονομικά της ανάπτυξης έως την υπεράσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Μέσω των εκτεταμένων συγγραμμάτων της και της δημόσιας συμμετοχής της, η Nussbaum συνεχίζει να εμπνέει τόσο τους μελετητές όσο και τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να εξετάζουν τις ηθικές διαστάσεις των αποφάσεων και των ενεργειών τους.
Η καθοδήγηση του Καμύ: «Η αξία του ταξιδιού έγκειται στον φόβο»
10 αποφθέγματα της Martha Nussbaum
1. “Το να είσαι καλός άνθρωπος σημαίνει να έχεις ένα είδος ανοίγματος στον κόσμο, μια ικανότητα να εμπιστεύεσαι αβέβαια πράγματα πέρα από τον δικό σου έλεγχο”.
2. “Η προσέγγιση των ικανοτήτων στην ανθρώπινη ανάπτυξη αφορά την επέκταση των πολύτιμων ικανοτήτων των ατόμων, όπως το να είναι υγιείς, να είναι μορφωμένοι και να μπορούν να συμμετέχουν στη ζωή της κοινότητας”.
3. “Ο φόβος συχνά περιέχει μια κρυφή επιθυμία: την επιθυμία να απαλλαγούμε από τις απαιτήσεις της λογικής και του ηθικού νόμου. Ο φόβος μπορεί να είναι προβολή της επιθυμίας- μπορεί να φοβόμαστε ότι δεν μας αγαπούν και να θέλουμε να ξεφύγουμε από την απαίτηση να αγαπάμε τους άλλους”.
4. “Παιδεία είναι η ικανότητα να ακούς σχεδόν τα πάντα χωρίς να χάνεις την ψυχραιμία σου ή την αυτοπεποίθησή σου”.
5. “Η λογοτεχνία προσθέτει στην πραγματικότητα, δεν την περιγράφει απλώς. Εμπλουτίζει τις απαραίτητες ικανότητες που απαιτεί και παρέχει η καθημερινή ζωή- και από αυτή την άποψη, αρδεύει τις ερήμους που έχει ήδη γίνει η ζωή μας”.
6. “Οι ανθρωπιστικές επιστήμες είναι μελέτες για το τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος, και ως εκ τούτου έχουν μια ορισμένη μόνιμη και κεντρική συνάφεια με το ερώτημα ποιοι πρέπει να είναι οι στόχοι της εκπαίδευσης”.
7. “Όταν οι γυναίκες μορφώνονται και ενδυναμώνονται, έχουν τη δυνατότητα να κάνουν τεράστιες προόδους, τόσο για τις ίδιες όσο και για τις κοινότητές τους”.
8. “Οι ανθρωπιστικές σπουδές αποτελούν το θεμέλιο μιας υγιούς δημοκρατίας, καλλιεργώντας την κριτική σκέψη, την ενσυναίσθηση και την κατανόηση των διαφορετικών προοπτικών”.
9. “Τα συναισθήματα δεν είναι απλώς παράλογες ενοχλήσεις που πρέπει να καταπιέζονται ή να ελέγχονται- είναι πηγές αξίας, κρίσης και κατανόησης.”
10. “Μια καλή εκπαίδευση σας επιτρέπει να ξεφύγετε από τους περιορισμούς της κάστας, της τάξης και της εθνικότητας και να επικεντρωθείτε στην ανάπτυξη των ανθρώπινων ικανοτήτων που είναι κοινές για όλους”.