Πάντα στα ίχνη των άγνωστων πτυχών της ιστορίας, η Lavart δε θα μπορούσε να μην ασχοληθεί με τον ζωγραφικό πίνακα που σκανδάλισε την ευαίσθητη κοινωνία του 1863.
Η εποχή του Manet: Όταν τα καπέλα ήταν ακόμα πιο μεγάλα από τα όνειρα τους!
Ο Édouard Manet φιλοτέχνησε τα περισσότερα έργα του, δίνοντας έμφαση στον μοντερνισμό και στις τάσεις ιμπρεσιονισμού που έκαναν δειλά-δειλά την εμφάνισή τους στα τέλη του 19ου αιώνα.
Είχε την ευκαιρία να ζήσει τη μετάβαση από τον ρεαλισμό στον -ενδεχομένως πιο προχωρημένο- ρεαλισμό του επομένου και πιο μοντέρνου ρεύματος, του ιμπρεσιονισμού.
Ο Manet ζωγράφιζε με άκρως αιχμηρό «βλέμμα».
Ο Manet ήταν γνωστός για τον προκλητικό του χαρακτήρα και την ανατρεπτική του προσέγγιση στη ζωγραφική. Ο πίνακας του “Le Déjeuner sur l’herbe” (γνωστό ως ‘Πρόγευμα στη χλόη» ή «Το Γεύμα στο Λιβάδι»), παρουσιάστηκε το 1863 στο Σαλόνι των Ανεξαρτήτων και αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά έργα του. Όμως, θεωρήθηκε ιδιαίτερα σκανδαλώδης.
Για την ιστορία, τα Σαλόνια των Ανεξάρτητων δημιουργήθηκαν με εντολή του Λουδοβίκου ΙΔ΄, στόχος του οποίου ήταν η διάδοση της Τέχνης της Ακαδημίας. Ο ίδιος έδωσε άδεια να χρησιμοποιηθούν τα Σαλόνια του Λούβρου, το γνωστό Σαλόν Καρέ για αυτές τις εκθέσεις.
Όταν η γυμνή αλήθεια συνάντησε το πικρό ανέκδοτο της κοινωνίας!
Ο πίνακας συνάντησε έντονες αντιδράσεις και προκάλεσε σάλο στο κοινό της εποχής του, λόγω του θέματος και της αντίθεσής του στα κανόνες της κλασικής ζωγραφικής. Στον πίνακα, φαίνονται δύο γυναίκες: η μια σε πρώτο πλάνο είναι γυμνή και η άλλη σε τρίτο πλάνο, φορά νυχτικό – επίσης προκλητικό για την εποχή. Συνοδεύονται από δύο άνδρες και κάθονται κάτω, στο φυσικό περιβάλλον.
Ποιο ήταν το σκάνδαλο τελικά;
Το πρόβλημα ήταν ότι, ο πίνακας απεικόνιζε αληθινά και αναγνωρίσιμα πρόσωπα και μάλιστα ακόμη και το σημείο του δάσους μάλλον προέρχεται από τοποθεσία κοντά στο πατρικό σπίτι του ζωγράφου. Το μέρος μοιάζει με την περιοχή l’île Saint-Ouen έξω από το Παρίσι.
Οι κακές γλώσσες έδωσαν και πήραν…
Οι φιγούρες σε όλους τους πίνακές του ήταν εμπνευσμένες από τα πραγματικά μοντέλα και τους ανθρώπους που γνώριζε. Η γυμνή γυναίκα θεωρήθηκε ότι, είναι η Victorine Meurent, αγαπημένο και συχνά απεικονιζόμενο μοντέλο του Manet, που πόζαρε επίσης για τον εμβληματικό πίνακα του Olympia. Η Meurent ήταν Γαλλίδα ζωγράφος και μοντέλο, δηλαδή ποζάριζε για πίνακες.
Η ανδρική φιγούρα στα δεξιά πιστεύεται ότι, βασίζεται σε συνδυασμό του Eugène και του Gustave, των δύο αδελφών του Manet. Ο άλλος άντρας μοιάζει με τον κουνιάδο του, τον Ολλανδό γλύπτη Ferdinand Leenhoff.
Ως εκ τούτου, ορισμένοι μελετητές αναφέρονται στον πίνακα «Πρόγευμα στη χλόη» ως ένα οικογενειακό πορτρέτο του Manet. Όπως καταλαβαίνετε, αυτό ανοίγει τον ασκό του Αιόλου για θεωρίες ερωτικών σχέσεων μεταξύ αυτών των ανδρών και των γυναικών – ειδικά της Meurent. Δηλαδή, ντροπής πράγματα για την εποχή!
Σε βίντεο στο YouTube υπάρχει ένας ενδιαφέρον σχολιασμός του αμφιλεγόμενου πίνακα:
You are currently viewing a placeholder content from YouTube. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.
Πηγές: διαδικτυακή έρευνα, widewalls.ch