Όταν οι διαφημίσεις τσιγάρων χρησιμοποιούσαν “υγιεινά” σλόγκαν
Σλιμ, βαριά, στριφτά, άφιλτρα. Χρόνια τώρα, το τσιγάρο συνοδεύει διάφορες στιγμές των ανθρώπων, άλλοτε ως αγχολυτικό, άλλοτε ως συνήθεια, ή ακόμα και «για την παρέα». Οι επιβλαβείς του συνέπειες είναι γνωστές, ωστόσο υπήρχε μια εποχή που το ευρύ κοινό κι ειδικά οι καπνιστές είχαν άγνοια κινδύνου. Σύμφωνα μάλιστα με το CDC, περίπου 1 στους 5 θανάτους στις ΗΠΑ προκαλείται κάθε χρόνο από το κάπνισμα.
Τα στοιχεία αυτά έγιναν γνωστά σε μας τα τελευταία χρόνια. Υπήρχε μια εποχή που συνειδητά και μη, ο κόσμος δεν ήθελε να πιστέψει ότι το τσιγάρο είναι επιβλαβές για την υγεία του και σε πολλές περιπτώσεις και θανατηφόρο.
Σε αυτό συνέβαλε μια παλίρροια διαφημίσεων, οι οποίες με ποικίλους τρόπους «φρόντιζαν» να πείσουν το κοινό τους, ότι το τσιγάρο είναι εξαιρετικά ωφέλιμο για την υγεία του. Σαν αποτέλεσμα λοιπόν, το 1964 η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου αποφάσισε ότι όλες οι συσκευασίες τσιγάρων έπρεπε να περιέχουν προειδοποιήσεις για την υγεία.
Μάρκες τσιγάρων που χρησιμοποιούσαν «υγιεινά» σλόγκαν
L&M – «Just what the doctor ordered»
Αυτό ισχυρίστηκε η διαφήμιση των τσιγάρων L&M το 1951. Ωστόσο, οι χημικοί του εργοστασίου καπνού ήξεραν ότι τα φίλτρα δεν είχαν καμία επίδραση στην απομάκρυνση της πίσσας και της νικοτίνης από τα τσιγάρα.
CAMELS – «More doctors smoke camels»
Σύμφωνα με έρευνα που διενεργήθηκε από το Πανεπιστήμιο του Στάντφορτ, η Camel πληρώθηκε για να γίνουν έρευνες σε ιατρικά συνέδρια. Για να «προσπεραστούν» τα αποτελέσματα, οι γιατροί πήραν δώρο πακέτα με τσιγάρα.
PHILIP MORRIS- «Scientifically proved far less irritating to the nose and throat»
Για περισσότερα από 50 χρόνια, οι διαφημίσεις των τσιγάρων επικεντρώθηκαν στο να εμποδίσουν την ανάπτυξη του φόβου ότι το τσιγάρο βλάπτει την υγεία. Περισσότερες από 7.000 επιστημονικές μελέτες συνέδεσαν το κάπνισμα με καρδιακές παθήσεις, ενώ συνδέθηκε αρκετά και με την εμφάνιση του καρκίνου στον πνεύμονα.
Η εν λόγω διαφήμιση του Philip Morris που δημοσιεύτηκε το 1940 αποτελεί τρανό παράδειγμα μιας εταιρίας τσιγάρων, που δηλώνει ότι οι ισχυρισμοί της υποστηρίζονται από την επιστήμη.
LUCKY STRIKE- «I Protect my voice with Luckies»
Τις δεκαετίες 1920 και 1930 δημιουργήθηκε ένα καινούριο «κύμα» στις διαφημίσεις των τσιγάρων: τις διαφημίσεις με κεντρικούς πρωταγωνιστές διάσημα πρόσωπα της εποχής. Η Lucky Strike χρησιμοποίησε αρκετά τη συγκεκριμένη τακτική. Το 1931 σε μια από τις διαφημίσεις της, πρωταγωνίστησε ο ηθοποιός Edmund Lowe. Σε αντάλλαγμα, η εταιρία έκανε διάσημες τρεις ταινίες του. O Lowe τελικά, κατά ειρωνικό τρόπο πέθανε από καρκίνο του πνεύμονα το 1971.
Σαν αποτέλεσμα, αυτές οι συνεργασίες μεταξύ διασημοτήτων κι εταιριών τσιγάρων που συνέβησαν εκείνες τις δεκαετίες, έκαναν ιδιαίτερα τους νέους να συνδέσουν το τσιγάρο με έναν «ελιτίστικο» τρόπο ζωής.
Τα χρόνια που ακολούθησαν οι καπνοβιομηχανίες έκαναν στόχο τους τις νεότερες ηλικίες. Φρόντισαν έτσι να εμφανίζονται τσιγάρα σε κινούμενα σχέδια, ή δημοφιλείς τηλεοπτικές σειρές. Για παράδειγμα, το γνωστό κινούμενο σχέδιο «Flintstones», χρηματοδοτήθηκε από τη γνωστή μάρκα τσιγάρων Winston. Τελικά, οι κανονισμοί που θεσπίστηκαν το 1964 απαγόρευσαν τη δημοσιοποίηση διαφημίσεων που στόχευαν στο νεανικό κενό.
«Vintage» ελληνικές διαφημίσεις τσιγάρων
To τσιγάρο και στην Ελλάδα από τα πρώτα χρόνια της εμφάνισής του έπαιξε σημαντικό ρόλο στην καθημερινότητα του κόσμου. Η καπνοβιομηχανία μάλιστα έχαιρε μεγάλης ανάπτυξης.
Πηγές κειμένου: Healthcare Administration Degree Programs, ati, από τις 4 στις 5,mononews
Πηγές φωτογραφιών: 1,2,3,4.5,6,7,8
Κείμενο: Φρατζέσκα Τσελεπή (Lavart)