Η κακοκαιρία «Μπάλλος» και κατ’ επέκταση η κλιματική αλλαγή ή κλιματική κρίση, που είναι -όπως όλα δείχνουν- εδώ, έπιασε πλήρως ανοχύρωτη τη χώρα και έβγαλε στην επιφάνεια τον αναχρονισμό των υποδομών.
Πλημμύρες, δεκάδες πτώσεις δέντρων, διακοπές ρεύματος, δρόμοι και λεωφόροι «ποτάμια» να κλείνουν ο ένας μετά τον άλλον, είναι μερικά από τα μεγάλα προβλήματα που προκάλεσαν ολικό «μπλακ άουτ» στην Αττική, όπου για να αποφευχθούν μάλιστα τα χειρότερα αποφασίστηκε μέχρι και προληπτική απαγόρευση κυκλοφορίας αλλά και αναστολή της λειτουργίας του Δημοσίου για μια ημέρα.
Κατηγορείται για μισογυνισμό ο Μπολσονάρου – Έβαλε βέτο σε νομοσχέδιο για προϊόντα περιόδου
Η κακοκαιρία «Μπάλλος», δεν έπιασε απροετοίμαστο τον κρατικό μηχανισμό. Τόσο η Πολιτική Προστασία, όσο και Πυροσβεστική λειτούργησαν επαρκώς με τους πόρους που διαθέτουν.
Η κακοκαιρία και κατ’ επέκταση η κλιματική αλλαγή ή κλιματική κρίση, που είναι -όπως όλα δείχνουν- εδώ, έπιασε πλήρως ανοχύρωτη τη χώρα και έβγαλε στην επιφάνεια τον αναχρονισμό των υποδομών.
Αυτό είχε ως συνέπεια να δούμε εικόνες που, επί της ουσίας, έκαναν πράξη όσα κατά καιρούς έχουν ακουστεί ως πολιτικές υποσχέσεις διαχρονικά στη χώρα. «Θα σας φέρουμε ποτάμια», «θα σας φέρουμε γεφύρια», «θα σας φέρουμε βάρκες»… Όλα αυτά, με την πρώτη σοβαρή νεροποντή εμφανίστηκαν στην Αττική, η οποία πληρώνει τις παθογένειες όλου του κρατικού μηχανισμού εδώ και δεκαετίες…
Η εικόνες των δυο ποταμών (Κηφισού και Ιλισού) που διέρχονται της πρωτεύουσας, είναι ενδεικτικές. Μέσα σε τρεις ώρες από την έλευση του «Μπάλλου» στην Αθήνα τα δυο ποτάμια φούσκωσαν, φτάνοντας, σχεδόν, στα όριά τους και έθεσαν σε ύψιστο συναγερμό τις Αρχές για ενδεχόμενη υπερχείλιση με άγνωστες συνέπειες.
Οι ελλείψεις και οι χρόνιες παθογένειες των υποδομών -που κρίνονται ακατάλληλες ακόμα και υπό φυσιολογικές συνθήκες- έθεσαν για ακόμα μια φορά, σε ένα μεγαλύτερο βαθμό, σε κίνδυνο πολλούς πολίτες. Τον γύρο του διαδικτύου έκανε η εικόνα των μαθητών, από την Νέα Φιλαδέλφεια, να προσπαθούν να σωθούν με αυτοσχέδια «γέφυρα» θρανίων, από το σχολείο τους το οποίο πλημμύρισε.
Στη γέφυρα της παλιάς παραλιακής, στο ρεύμα προς Πειραιά (στο ύψος του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος»), ένα άλλο περιστατικό, αυτή τη φορά με ένα λεωφορείο γεμάτο επιβάτες, που λόγω παλαιότητας ακινητοποιήθηκε από τις ακραίες συνθήκες, βρέθηκε να βουλιάζει όσο περνούσε η ώρα, από τα νερά τις βροχής, μέχρι που καλύφθηκε ολόκληρο.
Εκτός λειτουργίας η γραμμή 22 του ΟΑΣθ – Ξέμεινε από λεωφορεία!
Οι εικόνες αυτές προκάλεσαν την άμεση ενεργοποίηση της Εισαγγελίας, προκειμένου να διερευνηθούν οι συνθήκες κάτω από τις οποίες το εν λόγω λεωφορείο, κυριολεκτικά βούλιαξε, στο κέντρο της Αθήνας.
Η έντονη βροχόπτωση δημιούργησε τεράστια κυκλοφοριακά προβλήματα, σε σημείο εμφράγματος, στους δρόμους της Αττικής, προτού ακόμα υπάρξουν πλημμυρικά φαινόμενα τα οποία σε πολλές περιπτώσεις επέφεραν και την οριστική διακοπή της κυκλοφορίας. Τεράστια προβλήματα υπήρξαν σε πολλές μεγάλες λεωφόρους όπως στον Κηφισό, στην Συγγρού, στην Ποσειδώνος, αλλά και στην Πειραιώς, από τα νερά εννέα οχήματα.
Επεσαν 30 εκατ. τόνοι νερού
Τρομακτικές ήταν οι ποσότητες νερού που έπεσαν την Πέμπτη, στον Κηφισό υποχρεώνοντας το υπουργείο Πολιτικής Προστασίας να ανακοινώσει διακοπή κυκλοφορίας από τη 1 τα ξημερώματα της Παρασκευής φοβούμενη ένα νέο χτύπημα της κακοκαιρίας «Μπάλλος».
Όπως είπε χαρακτηριστικά ο καθηγητής διαχείρισης φυσικών καταστροφών Ευθύμιος Λέκκας «στην Αττική, στη λεκάνη του Κηφισού που αρχίζει από το Κρυονέρι τις Αχαρνές και περιλαμβάνει το μεγαλύτερο τμήμα του λεκανοπεδίου, έπεσαν χθες (σ.σ. την Πέμπτη) 30 εκατ. τόνοι νερού».
Σύμφωνα με τον ίδιο πλέον οι κάτοικοι της Αττικής πρέπει να ξεχάσουν ό,τι γνωρίζουν μέχρι σήμερα. «Είναι πρωτόγνωρα τα φαινόμενα, αναλωνόμαστε στο ποιος φταίει ποιος όχι, και εκεί εξαντλείται η δυναμική μας… Είμαστε σε νέα φάση, σε φάση κλιματικής κρίσης, χρειάζονται νέες δομές» είπε στον ΣΚΑΪ ο κ. Λέκκας.
«Υπάρχει κλιματική κρίση όχι κλιματική αλλαγή. Θα υπάρχουν συνετότερα τέτοια φαινόμενα, ευρύτερα στο μεσογειακό χώρο, είναι ο ομφάλιος λώρος του κλίματος στον πλανήτη μας πολύ ευαίσθητος χώρος, θα έχουμε συχνότερα και μεγαλύτερα φαινόμενα σε περιοχές που δεν αναμένεται να τα έχουμε, και θα έχουμε συνθέτες κρίσεις και κινδύνους, δηλαδή ο ένας θα ακολουθεί τον άλλο ή θα εκδηλώνονται ταυτόχρονα» εξήγησε ο καθηγητής.
«Με αυτή τη λογική πρέπει να σχεδιάζουμε: πολλαπλοί κίνδυνοι – πολλαπλές κρίσεις. Θα αντιμετωπίσουμε μια κατάσταση που ούτε καν φανταζόμαστε» προειδοποίησε ο Ευθύμιος Λέκκας ο οποίος αναφέρθηκε και στις καταστροφές στην Ιθάκη υπενθυμίζοντας τις σημαντικότατες ζημιές από τον Ιανό και εξηγώντας ότι «ορισμένα έργα πρόλαβαν να γίνουν ορισμένα όχι, είναι δύσκολο να γίνουν, γιατί έχουμε συνεχείς κατολισθήσεις, και όχι μόνο στην Ιθάκη, σε πολλούς μικρούς δήμους».