Η πεποίθηση του Bruner ότι οι μαθητές πρέπει να ενθαρρύνονται να “ανακαλύπτουν τον κόσμο και τις σχέσεις για τον εαυτό τους” χρησιμεύει ως κατευθυντήρια αρχή, τονίζοντας τη σημασία της βιωματικής μάθησης και της ανάπτυξης της ανεξάρτητης σκέψης.
Η αντίληψη ότι είμαστε “όντα που αφηγούνται ιστορίες” υπογραμμίζει την εγγενή ανθρώπινη φύση να κατασκευάζουμε αφηγήσεις που διαμορφώνουν την κατανόησή μας για τον κόσμο – μια κατανόηση βαθιά ριζωμένη στη γλώσσα που αποκτούμε από την παιδική ηλικία.
Η “σκέψη για τη σκέψη” αναδεικνύεται σε κεντρικό θέμα, υποστηρίζοντας τη μεταγνώση ως ακρογωνιαίο λίθο των ενδυναμωμένων εκπαιδευτικών πρακτικών. Στο όραμα του Bruner, η μάθηση δεν είναι ένα απλό προϊόν, αλλά μια δυναμική και συνεχής διαδικασία, απηχώντας το συναίσθημα ότι “η εκπαίδευση δεν πρέπει μόνο να μεταδίδει πολιτισμό, αλλά επίσης να παρέχει εναλλακτικές απόψεις για τον κόσμο και να ενισχύει τη θέληση για τη διερεύνησή τους”.
Ο Bruner αμφισβητεί τα συμβατικά και προειδοποιεί για τους κινδύνους της πλήξης στην εκπαίδευση, υποστηρίζοντας μια ελκυστική και ποικίλη μαθησιακή εμπειρία. Η άποψή του για τον διαχωρισμό Εκκλησίας και Κράτους αντανακλά τη δέσμευσή του για ένα ποικιλόμορφο και χωρίς αποκλεισμούς εκπαιδευτικό περιβάλλον, δίνοντας έμφαση σε μια νοοτροπία που υπερβαίνει τα πολιτισμικά και θρησκευτικά όρια.
16 αποφθέγματα του Jerome Bruner για την εκπαίδευση
- Οι μαθητές πρέπει να ενθαρρύνονται να ανακαλύψουν τον κόσμο και τις σχέσεις για τον εαυτό τους.
- Είμαστε “αφήγηση” όντων, και από τότε που ήμασταν παιδιά αποκτήσαμε μια γλώσσα για να εξηγήσουμε αυτές τις ιστορίες που έχουμε μέσα μας.
- Η σκέψη για τη σκέψη πρέπει να είναι το κύριο συστατικό για κάθε εξουσιοδοτημένη εκπαιδευτική πρακτική.
- Η εκμάθηση είναι μια διαδικασία, όχι ένα προϊόν.
- Είναι ευκολότερο να ενεργοποιήσετε τα συναισθήματά σας παρά να ενεργήσετε.
- Η εκπαίδευση δεν πρέπει μόνο να μεταδίδει τον πολιτισμό, αλλά και να παρέχει εναλλακτικές απόψεις για τον κόσμο και να ενισχύει τη θέληση να τις εξερευνήσει.
- Πρέπει να αποφύγουμε να βαρεθούν οι μαθητές στα σχολεία”
- Τα παιδιά μαθαίνουν τη θρησκεία; Έχω μια πολύ αγγλοσαξονική νοοτροπία, πιστεύω στο χωρισμό μεταξύ της Εκκλησίας και του Κράτους.
- Και εδώ και παντού, εκτός από τη συζήτηση, η εκπαίδευση χρειάζεται κεφάλαια. Χρειάζεται επένδυση.
- Η ουσία της δημιουργικότητας είναι να χρησιμοποιήσουμε τις γνώσεις που έχουμε ήδη για να κάνουμε ένα βήμα πιο πέρα.
- Ένα παιδί που προσεγγίζει ένα νέο πρόβλημα είναι σαν ένας επιστήμονας ερευνητής στο όριο του φυσικού του πεδίου σπουδών.
- Τα ψάρια θα είναι τα τελευταία που θα ανακαλύψουν το νερό.
- Οι καλοί δάσκαλοι εργάζονται πάντοτε στα όρια των ικανοτήτων των σπουδαστών.
- Η κατανόηση κάποιου τρόπου δεν αποκλείει την κατανόηση με άλλους τρόπους.
- Το κύριο χαρακτηριστικό του παιχνιδιού (ενήλικες και παιδιά) δεν είναι το περιεχόμενο αλλά ο τρόπος λειτουργίας. Με άλλα λόγια, το παιχνίδι είναι ένας τρόπος προσέγγισης μιας δραστηριότητας, όχι η ίδια η δραστηριότητα.
- Η γνώση είναι χρήσιμη μόνο όταν μεταμορφώνεται σε συγκεκριμένες συνήθειες.