Όλο το παρασκήνιο από την έναρξη του In-Edit Festival.
[dropcap size=big]Τ[/dropcap]ο Ολύμπιον άνοιξε σήμερα τις πόρτες του για το μεγαλύτερο φεστιβάλ μουσικών ντοκιμαντέρ και αυτό με τη σειρά του διάλεξε τον καλύτερο τρόπο για το τρίτο ξεκίνημά του στη Θεσσαλονίκη. Αφού το κοινό κάθισε στις θέσεις του, πήραν τον λόγο οι Κωνσταντίνος Κουλουζάκης και Μιχάλης Σπανός (διοργανωτές του In-Edit Festival Greece) απονέμοντας ευχαριστίες στους υποστηρικτές του εγχειρήματός τους και κηρύσσοντας την επίσημη έναρξη του φεστιβάλ.
Μέρες μουσικής, επτά μέρες μουσικής για τα μάτια μας, ξεκίνησαν επίσημα σήμερα με την προβολή του ντοκιμαντέρ The Amazing Nina Simone. Ένα ντοκιμαντέρ που άγγιξε κάθε πτυχή της μεγάλης αυτής τραγουδίστριας, το ταξίδι από τα πρώτα της βήματα στο μουσικό στερέωμα μέχρι και τον θάνατό της. Λιγότερες από δύο ώρες καθαρά αυτοβιογραφικών στοιχείων και πενήντα αποκλειστικών συνεντεύξεων συνθέτουν το μουσικό ντοκιμαντέρ για την Nina.
Το ντοκιμαντέρ ξεκινά με την Nina σε ένα στούντιο ηχογράφησης, όπου εκφράζει την δυσαρέσκεια και τον θυμό της, επειδή δεν είναι η πρώτη παγκοσμίου φήμης μαύρη πιανίστρια. Μετά από αυτό το σημείο ο σκηνοθέτης αρχίζει να σκιαγραφεί με χρονολογική σειρά το κάθε βήμα της Simone έχοντας ως αφετηρία τις σπουδές της.
Κατά τη διάρκεια του ντοκιμαντέρ φωτίζονται αρκετά στοιχεία του χαρακτήρα της, τα οποία έπαιξαν σημαντικό ρόλο όχι μόνο στην επιτυχία της αλλά και στην αποδοχή της από το κοινό. Το γεγονός ότι απαιτούσε σεβασμό κατά την ερμηνεία της – όταν βρισκόταν επί σκηνής – δείχνει την αγάπη που έτρεφε για το έργο της προσδίδοντάς του την ανάλογη αξία. Σε κάποιους ίσως να φαντάζει υπερβολικό, ότι κάποτε διέκοψε την ερμηνεία της με σκοπό να επιπλήξει μια κοπέλα που σηκώθηκε από την καρέκλα, για την ίδια όμως ήταν κάτι αυτονόητο.
Η Simone είχε έντονη προσωπικότητα και συχνά εξέφραζε θυμό. Ο θυμός αυτός όμως αποτέλεσε κινητήριο δύναμη ώστε να ανέλθει μουσικά και να πάει κόντρα όχι μόνο στις φυλετικές διακρίσεις αλλά και στο σοβινισμό. Η απομάκρυνση των γονιών της από την πρώτη σειρά στην πρώτη της απόπειρα ως πιανίστρια δεν την πτόησε, ούτε και την άφησε άπραγη, αντίθετα με κάθε δικαίωμα απαίτησε να βρίσκονται οι γονείς της δίπλα της και το κατάφερε.
Η τάση για απόδοση δικαιοσύνης και ισότητα συνεχίστηκε και βρήκε ανταπόκριση μέσα από την γνωριμία της με τον Martin Luther King, την Lorraine Hansberry και τον Malcolm X. Με τη μουσική της στήριξε τον αγώνα των μαύρων και ενίσχυσε το κίνημα Black Power. Τραγούδια εμπνευσμένα από τα γεγονότα των φυλετικών διακρίσεων δίνουν φωνή και το κατάλληλο πολιτικό στίγμα στις συναυλίες της. [dropcap size=big]Ο[/dropcap]ι σχέσεις της Simone έχουν μία δυναμική υπόσταση στο ντοκιμαντέρ υποδεικνύοντας τις επιλογές της, τη ψυχοσύνθεση αλλά και τον πειραματισμό της με το ίδιο φύλο. Παρόλο που είχε σχέσεις με άνδρες και απέκτησε μία κόρη, αυτό δεν την εμπόδισε τη συγκεκριμένη εποχή να αποδεχτεί ότι ήταν αμφιφυλόφιλη.
Οι μεταβολές στην συμπεριφορά της – πέρα από την ασθένειά της – δημιουργήθηκαν όχι μόνο από τις πολιτικές καταστάσεις αλλά και από τον κοινωνικό της περίγυρο. Οι θάνατοι πολλών αγαπημένων ανθρώπων αλλά και συνοδοιπόρων στον αγώνα που έδινε μέσω της καλλιτεχνικής της έκφρασης την οδήγησαν στην κατάθλιψη. Η αρρώστια έδωσε αργότερα το τελειωτικό χτύπημα χωρίς όμως να φθείρει τη λάμψη ή το ταλέντο της. Ακόμα και στις τελευταίες συναυλίες η Simone κατάφερε να σταθεί επάξια πάνω στη σκηνή και να μαγέψει το κοινό για τελευταία φορά, προκαλώντας δάκρυα και συγκίνηση.
Ένα ντοκιμαντέρ ύμνος για το μεγάλο έργο που άφησε πίσω της, μια εμβάθυνση στη ψυχοσύνθεση μιας καλλιτέχνιδας, η οποία φαινόταν ίσως απόμακρη ή εριστική, κατά κάποιον τρόπο, όμως, η όλη της εικόνα και συμπεριφορά δικαιολογείται.
Το κλείσιμο της βραδιάς ανέλαβαν οι Souled out, μια ανερχόμενη soul μπάντα της Θεσσαλονίκης.
Το ντοκιμαντέρ The Amazing Nina Simone θα προβληθεί ξανά τη Δευτέρα 11 Απριλίου στις 22:30 στον κινηματογράφο Ολύμπιον.
Κείμενο: Ματίνα Τσιτσανοπούλου (Lavart)
Φωτογραφία: Ματίνα Τσιτσανοπούλου (Lavart)