Η αγγλική PRS “αδειάζει” την ΑΕΠΙ
Με επιστολή που στάλθηκε σε όλους τους τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς της χώρας και η οποία έρχεται στο “φως” της δημοσιότητας, η αγγλική εταιρεία είσπραξης πνευματικών δικαιωμάτων PRS γνωστοποιεί πως η ΑΕΠΙ είναι πλέον αναρμόδια να πραγματοποιεί εισπράξεις για το δικό της ρεπερτόριο.
Σε απλά ελληνικά αυτό σημαίνει πως οποιοδήποτε κατάστημα εστίασης (μπαρ, καφέ, εστιατόριο κ.ο.κ) επιλέγει και περιορίζει το ρεπερτόριο της μουσικής που παίζει σε καλλιτέχνες που είναι συμβεβλημένοι με την PRS δεν υποχρεούται να καταβάλει κανένα χρηματικό ποσό στην ΑΕΠΙ για πνευματικά δικαιώματα. Μάλιστα, η λίστα αυτών των καλλιτεχνών δεν είναι μικρή και καθόλου αξιοκαταφρόνητη, αν αναλογιστούμε πως περιλαμβάνει όλο το ρεπερτόριο των Beatles, των ABBA, της Adele, των Depeche Mode, του Paul McCartney και ακόμη 125.000 καλλιτεχνών και παραγωγών παγκοσμίως!
Η επιστολή μέσω της οποίας η PRS “αδειάζει” την ΑΕΠΙ αναφέρει πως η ελληνική εταιρεία δεν κατέχει το δικαίωμα της συλλογής των πνευματικών δικαιωμάτων για τους δικούς της καλλιτέχνες ήδη από τον Ιούλιο του 2017 και αποτελεί ένα ισχυρότατο στοιχείο, ικανό να χρησιμοποιηθεί για νομική υποστήριξη και δικαίωση οποιουδήποτε εμπλακεί δικαστικά επί του θέματος με την ΑΕΠΙ ως ενάγων ή εναγόμενος. Μάλιστα, για την συναυλία των Depeche Mode το περασμένο καλοκαίρι στην Αθήνα τα πνευματικά δικαιώματα καταβλήθηκαν απευθείας στην PRS και όχι στην ΑΕΠΙ.
Ακολουθεί ολόκληρη η επιστολή της PRS προς τους τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς:
«Η PRS είναι ο συλλογικός οργανισμός διαχείρισης της Μεγάλης Βρετανίας, που αντιπροσωπεύει συνθέτες, στιχουργούς και δισκογραφικές εταιρείες. Για την Ελλάδα η PRS είχε συμφωνήσει, στο παρελθόν, με την ΑΕΠΙ για να έχει την άδεια να εισπράττει αμοιβές για μουσικές παραστάσεις, περιλαμβάνοντας και την αναμετάδοση και την online χρήση του ρεπερτορίου της PRS, το οποίο απαρτίζεται από εκατομμύρια μουσικές παραγωγές. Η PRS τερμάτισε τη σύμβασή της με την ΑΕΠΙ στις 30 Ιουνίου 2017, που σημαίνει πως οποιαδήποτε άδεια εκδόθηκε από την ΑΕΠΙ (ανεξάρτητα από το πότε αυτή εκδόθηκε) δεν περιλαμβάνει τα δικαιώματα της PRS από την 1η Ιουλίου 2017. Παρακαλούμε να βεβαιώσετε στο εξής πως καμία πληρωμή για τα δικαιώματα της PRS δεν γίνεται προς την ΑΕΠΙ, για οποιαδήποτε χρήση τους από την 1η Ιουλίου 2017. Εμείς διατηρούμε όλα τα δικαιώματα».
Φυσικά, θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε πως σε καμία περίπτωση δεν θεωρούμε ορθή τη μη καταβολή των πνευματικών δικαιωμάτων στους καλλιτέχνες. Απεναντίας, στεκόμαστε ολοκληρωτικά υπέρ της οικονομικής προστασίας της πνευματικής δημιουργίας, αρκεί αυτή να μην “εξοκείλει”, ολισθαίνοντας σε κατάφωρα άδικες πρακτικές κατά των επαγγελματιών που την χρησιμοποιούν στις επιχειρήσεις τους, όπως έχει αποδειχθεί στο παρελθόν. H PRS, σε αντίθεση με την αβέβαιη κατάσταση που βρίσκονται οι συμβεβλημένοι με τη δική μας ΑΕΠΙ δημιουργοί, δείχνει να το κάνει σωστά, αφού καταβάλλει κανονικά ανά τρίμηνο τα χρηματικά ποσά που αναλογούν σε κάθε καλλιτέχνη για τις αναμεταδόσεις των κομματιών του παγκοσμίως.