Ο μίτος της φορεσιάς.
Τον Μιχάλη Παππά τον γνωρίσαμε μέσω της έκθεσής του στο Μουσείο Μπενάκη, όπου παρουσίασε για πρώτη φορά στο αθηναϊκό κοινό, εικόνες που έχει φτιάξει ο φωτογράφος τα τελευταία χρόνια, κατά τις επισκέψεις του σε παραδοσιακές εκδηλώσεις στην Ελλάδα. Το έργο του είναι ανθρωποκεντρικό με προβαλλόμενο φόντο την παράδοση σε όλες τις εκφάνσεις της.
Οι φωτογραφίες του κοινωνούν την πληροφορία της επιβίωσης των εθίμων μέσα από τις αγαθές συνήθειες των πρωταγωνιστών του, δηλαδή των απλών ανθρώπων που μετέχουν στην κοινωνία και κατά κάποιον τρόπο «φορούν» τις προσλαμβάνουσές τους. Οι τοπικές ενδυμασίες κυριαρχούν και οδηγούν πολλές φορές το τελικό αποτέλεσμα του έργου, που φαίνεται να ενθουσιάζει, καθώς προβάλλεται η λαϊκή κουλτούρα μέσα από ένα σύγχρονο πρίσμα. Τα έντονα χρώματα των παραδοσιακών φορεσιών σε συνδυασμό με την επιδέξια χρήση του φωτισμού δημιουργούν έναν υπέροχο ρεαλισμό, που δημιουργεί μια αυθόρμητη αμεσότητα.
Ήρεμες φιγούρες με έντονα χαρακτηριστικά είναι οι περισσότεροι πρωταγωνιστές των φωτογραφιών του που δημιουργούν μια εντυπωσιακή σκηνή σύγχρονης παράδοσης κάτω, από ένα πέπλο μυστηρίου, βασικό στοιχείο της ελληνικής λαογραφίας.
Το κορυφαίο διεθνές φωτογραφικό περιοδικό The Independent Photographer αποκαλεί τη συνεχιζόμενη σειρά «Mitos» του Παππά «ένα συναρπαστικό εθνογραφικό φόρο τιμής στα διαχρονικά έθιμα της πατρίδας του».
«Το φωτογραφικό νήμα παίρνει συμβολικές διαστάσεις και επιδιώκει να αναδείξει τη λαϊκή κουλτούρα και τη λαϊκή τέχνη σε ένα σύγχρονο πλαίσιο», εξηγεί ο Μιχάλης Παππάς.
Στο επίσημο site του φωτογράφου διαβάζουμε τα εξής:
«Το έργο «Mitos» είναι ένα συνεχιζόμενο εθνογραφικό αφιέρωμα που εστιάζει στις τοπικές ενδυμασίες σε όλη την Ελλάδα. Το νήμα παίρνει συμβολικές διαστάσεις και επιδιώκει να αναδείξει τη λαϊκή κουλτούρα και τη λαϊκή τέχνη σε ένα σύγχρονο πλαίσιο. Το φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον είναι το υπόβαθρο που συνδέεται με τα «κοστούμια» ενώ πρωταγωνιστές είναι πάντα οι άνθρωποι.
Μέσα από την έκθεση αυτή διεκδικείται η ανάδειξη της ομορφιάς του ελληνικού λαϊκού πολιτισμού που αφορά τόσο την απλότητα όσο και τη λαμπρότητα της μορφής της ενδυμασίας ως κεντρικό θέμα. Το περιεχόμενο έχει ένα πλήθος σημασιών και σχετίζεται με το κοινωνικό, ιστορικό, οικονομικό και πολιτιστικό πλαίσιο, με δίκτυα σχέσεων, με αγώνες και την κατασκευή ταυτοτήτων. Επιπλέον, ο φυσικός χώρος και η αρχιτεκτονική είναι κυρίαρχα στοιχεία στην εικόνα.
Η ιδιαιτερότητα αυτού του φωτογραφικού έργου έγκειται στη σύγχρονη όψη του, μέσω των ανθρώπων που κράτησαν τα ρούχα τους ως κειμήλια και τα παραδίδουν στην επόμενη γενιά ενώ τα χρησιμοποιούν σε εθιμικές και εορταστικές περιστάσεις αυθόρμητα, ανανεώνοντας τους μηχανισμούς της παράδοσης ως διαδικασία».
Το υπόλοιπο έργο του είναι διαθέσιμο στον προσωπικό του λογαριασμό στο instagram
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ
-Οι εικόνες δημοσιεύονται διεθνώς, συμπεριλαμβανομένων των National Geographic, VICE και άλλων.
-Συνεργασία με την Blue Star Ferries, Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, UNESCO.
-Το ψηφιακό αρχείο φυλάσσεται και φυλάσσεται από το Μουσείο Μπενάκη, Αθήνα, Ελλάδα.
ΕΚΘΕΣΕΙΣ
-ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ. ΕΛΛΑΔΑ. ΑΘΗΝΑ. ΝΟΕ6 2018 – ΙΑΝ13 2019. ΗΘΟΣ.
-MUSEE FRAGONARD. ΓΑΛΛΙΑ. ΓΚΡΑΣ. 25 ΜΑΪΟΥ – 22 ΣΕΠ 2019. ΗΘΟΣ.
-ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ. ΕΛΛΑΔΑ. ΙΩΑΝΝΙΝΑ. 2021. MITOS.
ΜΟΝΙΜΗ ΕΚΘΕΣΗ
-ΟΛΥΜΠΙΑΚΟ ΑΘΛΗΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΑΘΗΝΩΝ ‘ΣΠΕΙΡΟΣ ΛΟΥΗΣ’. 2021. MITOS.
Διαβάστε περισσότερα:
Thomas Jorion: Η ξεπεσμένη… γοητεία της Ιταλίας μέσα από τον φακό
Κείμενο: Αγγέλικα Αγόρα