Παλαιό Πανεπιστήμιο, Πλάκα
«Ο Γάμος του Καραχμέτη», Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης
«Ο Καραγκιόζης νεκροθάπτης» Ιωσήφ Βιβιλάκης
Το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών στο πλαίσιο του εορτασμού των 180 χρόνων λειτουργίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών παρουσιάζει στο Παλαιό Πανεπιστήμιο στην Πλάκα το διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη «Ο γάμος του Καραχμέτη» σε σκηνοθεσία της Όλιας Λαζαρίδου και τον «Καραγκιόζη νεκροθάπτη» του Ιωσήφ Βιβιλάκη σε συνεργασία με τον καραγκιοζοπαίχτη Άθω Δανέλλη και τη σύμπραξη των Νικόλαου Τζιβελέκη, Μάριου Αρνιώτη, Θοδωρή Βιδάκη, Μάνου Δαμασκηνού, Μενέλαου Καραντζά, Παρασκευής Λυπημένου, Κατερίνας Μιχαλάκη και Λίνας Σταροπούλου.
Ο «Γάμος του Καραχμέτη» του Αλ. Παπαδιαμάντη
Στα χρόνια της Τουρκοκρατίας, στην Σκιάθο, ο Κουμπής αποφασίζει «ότι έπρεπε να χωρίσει τη γυναίκα του, επειδή ύστερ’ από 15 χρόνων συζυγίαν δεν του είχε κάμει παιδί». Η γυναίκα του, η Σεραϊνώ, αποδέχεται αδιαμαρτύρητα τη μοίρα της και αποφασίζει να αναθρέψει τα παιδιά του Κουμπή από το νέο του γάμο. Η καρτερική Σεραϊνώ, υπομένουσα, θυσιάζεται και αγιάζει. Αυτό το θαυμαστό συναξάρι του «Άγιου των ελληνικών γραμμάτων» διασκευάστηκε και σκηνοθετήθηκε από την Όλια Λαζαρίδου.
Η σκηνοθεσία με ξεκάθαρα, λιτά μέσα αποσαφηνίζει τις επιδιώξεις, εξαλείφει τις συγκρούσεις και οδηγεί μεθοδικά και στέρεα στη λύση. Ο «δρών λόγος» δεν είναι περιγραφικός. Αρκεί ο θεατής να παραμείνει προσηλωμένος στην αλληλουχία των σκηνών και η λεκτική δράση προσφέρει πλήθος συναισθημάτων ζωτικής αξίας. Τεχνικά: οι αργές μεταβάσεις, οι τονισμοί, η ένταση της φωνής, ο υπογραμμισμένος λόγος, οι σωματικές αποστάσεις και στάσεις, η χειρονομιακή ρύθμιση, η ανταλλαγή βλεμμάτων αποπνέουν το αρμόζον «παπαδιαμαντικό» ήθος, συνδυασμένο με μια υπαινικτική, εξίσου αρμόζουσα, ειρωνεία.
Η Ιφιγένεια Γρίβα, κρυφά απελπισμένη, συγκρατημένη και στωική, με ήπια ερμηνευτική χάραξη, καταφέρνει να αφήσει βαθύ αποτύπωμα. Ο Νίκος Χαλδαιάκης επιτηδευμένα μονοδιάστατος, με ένα παιγνιώδες βλέμμα καταλήγει προσφιλώς τρυφερός.
Τα σκηνικά (της ομάδας με τη βοήθεια της Δάφνης Ρόκκου και της Μαρίας Χανιωτάκη) και τα σημαίνοντα λειτουργικά αντικείμενα, σε συνδυασμό με το φωτιστικό σχεδιασμό του Θωμά Οικονομάκου συντέλεσαν στην άρτια όψη του συνόλου. «Ο Καραγκιόζης νεκροθάπτης» του Ιωσήφ Βιβιλάκη
Στο δεύτερο μέρος της παράστασης παρουσιάζεται στο μπερντέ του θεάτρου σκιών ο «Καραγκιόζης νεκροθάπτης», δραμάτιο ειδικά γραμμένο για την περίσταση από τον Ιωσήφ Βιβιλάκη. Πρόκειται για ένα «μετά-δραμάτιον», ένα διακείμενο του «Γάμου του Καραχμέτη», όπου περιγράφεται η εκταφή της Σεραϊνώ από τον Καραγκιόζη.
Ο Καραγκιόζης, ο καταπιεσμένος ήρωας, ο θυμόσοφος, ο βαθιά τραγικός, ο καρτερικός και ο ειρωνικά αισιόδοξος αποκαλύπτει την αγιοποίηση της Σεραϊνώ. Ένα εξέχον αγιολογικό δραμάτιο που γυρίζει τον Καραγκιόζη στις ρίζες του. Επιθυμούσα να παρακολουθήσω ενήλικο θέατρο σκιών και αυτή η συγκυρία υπήρξε ευτυχής και ανεπανάληπτη. Οι καραγκιοζοπαίκτες Άθως Δανέλλης και Νίκος Τζιβελέκης ερμήνευσαν το ιλαροτραγικό δραμάτιο συνομιλώντας ευκρινώς με τη προηγηθείσα σκηνοθεσία της Όλιας Λαζαρίδου.
Η αφηγηματοποιημένη μυθοπλασία της Όλιας Λαζαρίδου εμπλουτισμένη με λιτό λυρισμός και η ματιά του Ιωσήφ Βιβιλάκη αποτελούν το πιο ευφρόσυνο θέαμα του υπερθεαματικού φετινού καλοκαιριού. Οι sold out παραστάσεις ας πείσουν τους ιθύνοντες για νέο κύκλο παραστάσεων.
Κείμενο: Κατερίνα Διακουμοπούλου (Lavart)