«Δε γίνεται να παίξεις κάτι στη μοντέρνα τρομπέτα το οποίο δεν προέρχεται από αυτόν. Δε μπορώ να θυμηθώ κάποια στιγμή να ακούγεται άσχημα παίζοντας τρομπέτα. Ποτέ. Ούτε μια φορά. Λάτρευα τον τρόπο που έπαιζε και τραγουδούσε».
Μάιλς Ντέιβις
[dropcap size=big]Η[/dropcap] τρομπέτα και η βραχνή φωνή του είναι τα πρώτα πράγματα που σου έρχονται στο μυαλό όταν ακούς τη λέξη τζαζ. Ο Λούις Άρμστρονγκ έκανε αυτή τη μουσική γνωστή πέρα από τα όριά της και η επίδρασή του φαίνεται ακόμα και στη ποπ.
Ο «Σάτσμο» γεννήθηκε τον Αύγουστο του 1901 στη Νέα Ορλεάνη και μεγάλωσε σε μια γειτονιά γνωστή ως «the Battlefield» βιώνοντας γκέτο καταστάσεις. H φτώχεια, οι κακουχίες και η εγκατάλειψη από τον πατέρα του σε πολύ νεαρή ηλικία χαρακτηρίζουν τα παιδικά του χρόνια. Μια πρωτοχρονιά μέσα σε εορταστικό κλίμα θα πυροβολήσει στον αέρα με το όπλο του πατριού του. Έτσι, θα σταλεί σε ίδρυμα όπου θα έρθει σε επαφή με τον Πήτερ Ντέιβις, τον πρώτο του μέντορα που αντιλαμβάνεται το ταλέντο τού μόλις εντεκάχρονου Άρμστρονγκ. ‘Όταν στα 14 του χρόνια θα φύγει από το ίδρυμα, θα αρχίσει να παίζει σε παρελάσεις αλλά και σε ποταμόπλοια του Μισσισσιππή όπου αρχίζει να αποκτά φήμη.
[dropcap size=big]Α[/dropcap]ργότερα θα μετακομίσει στο Σικάγο όπου θα παίξει δεύτερο κορνέτο στη μπάντα του δεύτερου μέντορά του από τη Νέα Ορλεάνη, «Κίνγκ» ‘Ολιβερ. Τη δεκαετία του ’20 θα κάνει τη πρώτη του ηχογράφηση και θα συμμετάσχει σε ηχογραφήσεις της Μπέσσυ Σμιθ και του Σίντνεϊ Μπεσέτ. Σημαντικές αποτελούν οι ηχογραφήσεις των Χοτ Φάιβ και Χοτ Σέβεν σχημάτων, όπου ηγείται ο «Ποπς». Το πολυδιάστατο ταλέντο του του δίνει θέση σε σοόυ στο Μπρόντγουεϊ αλλά και σε διάφορες ταινίες. Η δεκαετία του ’30 τον βρίσκει να περιοδεύει και στην Ευρώπη με πολύ μεγάλη επιτυχία. Το 1943, θα εγκατασταθεί μόνιμα στη Νέα Υόρκη με την τέταρτη σύζυγό του. Το 1956, θα ηχογραφήσει έναν ιστορικό δίσκο με την Έλλα Φιτζέραλντ και το κουαρτέτο του Όσκαρ Πήτερσον με όνομα Ella and Louis. Τον Ιούλιο του 1971 θα πεθάνει στον ύπνο του από έμφραγμα.
Ο Λούις Άρμστρονγκ έθεσε τα θεμέλια για το ρόλο του σολίστα στη τζαζ ενώ η επιρροή του ως τραγουδιστής είναι εμφανής σε πολλά μουσικά είδη αποτελώντας σύμβολο για τη μαύρη κοινότητα καθώς γεφύρωσε φυλετικά χάσματα μέσω της μουσικής και της προσωπικότητάς του.
[dropcap size=big]Σ[/dropcap]το παρακάτω τραγούδι ακούμε τον Λούις να κάνει «σκατ» (01:48) Το χαρτί με τους στίχους έπεσε κάτω κατά τη διάρκεια της ηχογράφησης και ο «Ποπς» αυτοσχεδιάζει. Δεν είναι ο πρώτος που θα χρησιμοποιήσει το λεκτικό αυτοσχεδιασμό αλλά σίγουρα έχει βοηθήσει στη διάδοσή του.
[su_youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=ksmGt2U-xTE” width=”200″ height=”100″ responsive=”no”]
Κείμενο: Αλέξης Αλεξόπουλος (Lavart)