Ολυμπιακοί Αγώνες 2024: To «Συμπόσιο των Θεών» κι όχι ο «Μυστικός Δείπνος», ενέπνευσε το σόου με τον Μπλε Διόνυσο.
Μια πιο αληθοφανής εκδοχή της παράστασης, η οποία σκανδάλισε ακόμη και τη γαλλική Καθολική Εκκλησία, επισημαίνει ως πραγματική έμπνευση τον πίνακα του Jan Harmensz van Biljert, ο οποίος δημιουργήθηκε το 1635 και φιλοξενείται στο Μουσείο Manin στη Ντιζόν.
Η τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού έτυχε ποικίλων αντιδράσεων, κυρίως για την πολυσυλλεκτική εμφάνισή της και την κιτς αισθητική της. Η απεικόνιση του Μυστικού Δείπνου από drag queens και έναν «γυμνό μπλε άνδρα» -η γαλλική ερμηνεία του αρχαίου θεού Διόνυσου- προκάλεσε σημαντικές αντιδράσεις.
Μια αξέχαστη στιγμή στην Τελετή Έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Πεκίνου το 2008 (ΒΙΝΤΕΟ)
Η Καθολική Εκκλησία της Γαλλίας προχώρησε πέρα από τις αντιδράσεις των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, εκδίδοντας ανακοίνωση με την οποία εξέφρασε τη βαθιά της λύπη για αυτό που περιέγραψε ως «παρωδία του χριστιανισμού». Η δήλωση υπογράμμισε την προσβολή που βιώνουν οι χριστιανοί παγκοσμίως και επέκρινε τις «ιδεολογικές προκαταλήψεις μερικών καλλιτεχνών».
Ο Φιλίπ Κατρίν, ο ηθοποιός και τραγουδιστής που υποδύθηκε τον μπλε Διόνυσο που οραματίστηκαν οι Γάλλοι διοργανωτές, απέφυγε να εξηγήσει το σκεπτικό πίσω από την υποτιθέμενη αναπαράσταση του «Μυστικού Δείπνου» του Λεονάρντο ντα Βίντσι, αφήνοντας χώρο για ερμηνείες. «Δεν θα ήταν διασκεδαστικό αν δεν υπήρχαν αντιπαραθέσεις», σχολίασε.
Όπως παρατήρησαν εκατομμύρια τηλεθεατές παγκοσμίως, στην τελετή έναρξης συμμετείχαν μοντέλα, χορευτές, είδωλα της μόδας και drag queens που συγκεντρώθηκαν σε μια γέφυρα πάνω από τον Σηκουάνα γύρω από ένα τραπέζι που λειτουργούσε και ως πασαρέλα. Μια γυναίκα που φορούσε ένα χρυσό στέμμα στεκόταν στο κέντρο, περιτριγυρισμένη από drag queens και πολυάριθμους χορευτές και καλλιτέχνες. Η εκδήλωση περιελάμβανε μια επίδειξη μόδας με ρούχα από τους πολλά υποσχόμενους νέους σχεδιαστές της Γαλλίας, με τους συμμετέχοντες να εκτελούν χορογραφημένες ρουτίνες. Το είδωλο του Drag Race Nicky Doll, γνωστή από τις εμφανίσεις της στο γαλλικό franchise και στο RuPaul’s Drag Race UK vs The World, και τώρα φιλοξενεί τη δική της εκπομπή στη Γαλλία, ήταν μεταξύ των παρευρισκομένων.
Μια νέα, πιο ακριβής εκδοχή υποστηρίζει ότι η έμπνευση του σόου δεν είχε καμία σχέση με τον χριστιανισμό ή το δείπνο του Ιησού με τους μαθητές του.
Οι αναλυτές υποστηρίζουν πως βασίστηκε σε έναν πίνακα του Ολλανδού καλλιτέχνη Jan Harmensz van Biljert (1598-1671), που απεικονίζει τον γάμο του Πηλέα και της Θέτιδας. Με τίτλο «Το συμπόσιο των θεών», αυτός ο πίνακας του 1635, που φιλοξενείται στο Μουσείο Μανίν στη Ντιζόν, παρουσιάζει τους θεούς του Ολύμπου να γιορτάζουν έναν γάμο. Σε αυτό το έργο τέχνης, ο Απόλλωνας (όχι ο Χριστός) βρίσκεται στο κέντρο του τραπεζιού, ενώ ο Διόνυσος απολαμβάνει φαγητό και ποτό -αν και δεν απεικονίζεται μπλε, σε αντίθεση με την απεικόνιση της τελετής έναρξης.
Το ύφος του Biljert, επηρεασμένο από τη θητεία του στη Ρώμη και την τέχνη του Καραβάτζιο (1571-1610), μπορεί να θυμίζει σε ορισμένους θεατές το έργο του Ντα Βίντσι, προκαλώντας ενδεχομένως σύγχυση. Οι ειδικοί της τέχνης υποστηρίζουν ότι το «Συμπόσιο των Θεών» του Biljert ήταν η πραγματική πηγή έμπνευσης για τον Toma Jolie, τον σκηνοθέτη της τελετής έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού.
Βέβαια, δεν υπάρχει ακόμη κάποια επίσημη απάντηση από τον σκηνοθέτη σχετικά μ΄ αυτή την εικαστική ανάλυση.