Η φιλοσοφία του Επίκουρου, επικεντρώνεται στην τέχνη του να ζεις καλά, καλλιεργώντας μια ζωή γαλήνης και ικανοποίησης.
Ο Επικουρισμός αποκλίνει από τον ηδονισμό, δίνοντας έμφαση όχι στην επιδίωξη των αισθησιακών απολαύσεων αλλά στην επίτευξη της αταραξίας, μιας κατάστασης εσωτερικής ειρήνης και απαλλαγής από το φόβο. Ο Επίκουρος υποστήριζε την απλή ζωή, απορρίπτοντας την υπερβολή στον υλισμό και την επιθυμία. Πίστευε ότι η ευχαρίστηση προερχόταν από την ψυχική ηρεμία, τη φιλία και τις σεμνές απολαύσεις, παρά από τις υπερβολικές απολαύσεις.
Οι βασικές αρχές της επικούρειας φιλοσοφίας περιστρέφονται γύρω από την κατανόηση της φύσης της επιθυμίας και του φόβου, την καλλιέργεια ουσιαστικών σχέσεων και την επιδίωξη της γνώσης. Αναγνωρίζοντας και κατανοώντας τις επιθυμίες και τους φόβους του ατόμου, τα άτομα μπορούν να απελευθερωθούν από περιττές ανησυχίες και να βρουν ικανοποίηση στις απλές απολαύσεις της ζωής. Ο Επίκουρος τόνισε επίσης τη σημασία των ενάρετων φιλικών σχέσεων, υποστηρίζοντας ότι οι γνήσιες σχέσεις συμβάλλουν σημαντικά σε μια γεμάτη ζωή.
Επιπλέον, ο Επίκουρος υπογράμμισε τη σημασία των πνευματικών αναζητήσεων και της συνεχούς μάθησης. Η φιλοσοφία του ενθαρρύνει τα άτομα να επιδίδονται σε στοχαστικό στοχασμό, προωθώντας μια βαθύτερη κατανόηση του εαυτού τους και του κόσμου. Τελικά, η τέχνη της καλής ζωής, σύμφωνα με τον Επίκουρο, περιλαμβάνει την εναρμόνιση των επιθυμιών του ατόμου με τη φυσική τάξη, την άσκηση του μέτρου και την υιοθέτηση μιας ζωής πλούσιας σε ουσιαστικές εμπειρίες, σοφία και αυθεντικές συνδέσεις.
Όταν ο Ηράκλειτος κατάλαβε τον κόσμο… εμείς παλεύουμε ακόμη – 37 απόφθεγματά του
10 αποφθέγματα του Επίκουρου
1. «Είναι μάταια τα λόγια του φιλοσόφου που δεν θεραπεύουν κανένα ανθρώπινο πάθος· ακριβώς όπως η ιατρική είναι ανώφελη αν δεν γιατρεύει τις αρρώστιες του σώματος, έτσι και η φιλοσοφία δεν προσφέρει κανένα κέρδος, αν δεν ξαλαφρώνει την ψυχή από τα πάθη της.»
2.«Η τέχνη του να ζεις καλά και η τέχνη του να πεθαίνεις καλά είναι μία.»
3..“Μην χαλάς αυτό που έχεις επιθυμώντας αυτό που δεν έχεις”.
4.«Ευτυχής δεν είναι ο νέος, αλλά ο γέροντας που έχει ζήσει καλά. Γιατί ο άνθρωπος που βρίσκεται στην ακμή της νιότης του είναι ευμετάβλητος και επηρεάζεται πολύ από την τύχη, ενώ ο γέροντας είναι σαν να έχει αράξει στο λιμάνι των γηρατειών, έχοντας φυλαγμένες στις αναμνήσεις του τις χαρές των αγαθών στα οποία, όταν ήταν νεότερος, δύσκολα μπορούσε να ελπίζει.»
5. «Ο θάνατος δεν μας αφορά, γιατί όσο υπάρχουμε εμείς, ο θάνατος δεν είναι εδώ. Και όταν έρθει, εμείς δεν υπάρχουμε πια.»
6.«Δεν πρέπει να θεωρείται τυχερός ο νέος, αλλά ο γέρος που έχει ζήσει καλά.»
7.«Όχι αυτό που έχουμε, αλλά αυτό που απολαμβάνουμε, αποτελεί την αφθονία μας.»
8.«Αυτός, μάλιστα, που λέει ότι δεν είναι ο καιρός της φιλοσοφίας, είναι σαν να λέει ότι έχει περάσει η ώρα ή ότι δεν υπάρχει πια χρόνος για την ευτυχία.»«Δεν ξέρω πώς να συλλάβω το Αγαθόν, αν αφαιρέσω τις ηδονές της γεύσης, αν αφαιρέσω τις σεξουαλικές ηδονές, αν αφαιρέσω την ευχαρίστηση των ακουσμάτων και την τέρψη που προσφέρει η θέα μίας γλυκιάς μορφής.»
9.«Όλες μας οι πράξεις αυτό έχουν σκοπό, να παραμερίσουν τον πόνο και την ταραχή. Όταν αυτό το καταφέρουμε, γαληνεύει η μπόρα της ψυχής, γιατί ο άνθρωπος δεν έχει πια να τρέξει και να κυνηγήσει κάτι που να συμπληρώσει την ευεξία της ψυχής και του κορμιού.»
10. «Έτσι, λοιπόν, πρέπει και ο νέος και ο γέροντας να φιλοσοφεί — ο γέροντας για να παραμένει νέος όσο γερνάει, μέσα από τις ευχάριστες αναμνήσεις των περασμένων αγαθών, και ο άλλος, αν και νέος, να είναι μαζί και ώριμος γέρος, καθώς θα ζει χωρίς να φοβάται το μέλλον. Είναι επομένως ανάγκη να μελετάμε ό,τι φέρνει ευτυχία, αφού, όταν αυτή υπάρχει, έχουμε τα πάντα, ενώ όταν μας λείπει, κάνουμε τα πάντα για να την έχουμε.»