Αύγουστος Στρίντμπεργκ: Η αινιγματική ιδιοφυΐα του σουηδικού δράματος
Ο Αύγουστος Στρίντμπεργκ, ένα όνομα συνώνυμο της μεταμορφωτικής δύναμης του θεάτρου, είναι ένας από τους πιο αινιγματικούς και επιδραστικούς θεατρικούς συγγραφείς στα χρονικά του σουηδικού δράματος. Γεννημένος στις 22 Ιανουαρίου 1849 στη Στοκχόλμη, η ζωή και το έργο του Στρίντμπεργκ αποτελούν ένα συναρπαστικό μωσαϊκό δημιουργικότητας, αντιπαραθέσεων και πολιτιστικής εξέλιξης.
Η ιδιοφυΐα του Στρίντμπεργκ έγκειται στην ικανότητά του να αποκαλύπτει τον ανθρώπινο ψυχισμό με ωμή, αμείλικτη ένταση. Τα δράματά του, συχνά χρωματισμένα με συμβολισμούς και ψυχολογικό βάθος, διείσδυσαν στις πιο σκοτεινές γωνιές των ανθρώπινων συναισθημάτων. Δεν μπορεί κανείς να αναφερθεί στον Στρίντμπεργκ χωρίς να θυμηθεί το θεμελιώδες έργο του, “Δεσποινίς Τζούλι”, μια καυστική εξερεύνηση της εξουσίας που κατέρριψε τα πρότυπα της εποχής του.
Είναι ενδιαφέρον ότι η ζωή του Στρίντμπεργκ αντικατόπτριζε την πολυπλοκότητα των έργων του. Οι ταραχώδεις προσωπικές του σχέσεις, συμπεριλαμβανομένων τριών γάμων και πολυάριθμων δεσμών, ζωγράφισαν το πορτρέτο ενός ανθρώπου που βρισκόταν διαρκώς σε αντίθεση με τις κοινωνικές συμβάσεις. Ωστόσο, αυτή ακριβώς η αναταραχή τροφοδοτούσε τη δημιουργικότητά του, όπως αποδεικνύεται από το θρυλικό αυτοβιογραφικό του μυθιστόρημα “Ο γιος ενός υπηρέτη”.
Η επιρροή του Στρίντμπεργκ επεκτάθηκε πολύ πέρα από τη σκηνή. Ήταν ένας αδιάκοπος καινοτόμος, πρωτοπορώντας σε νέες δραματικές μορφές και τεχνικές που θα διαμόρφωναν αργότερα τα έργα θεατρικών συγγραφέων όπως: ο Ευγένιος Ο’Νιλ και ο Άντον Τσέχωφ. Ο “σκανδιναβικός νατουραλισμός” του εισήγαγε ένα επίπεδο ρεαλισμού που δεν είχε εμφανιστεί ποτέ στο θέατρο, καθιστώντας τον προάγγελο του σύγχρονου δράματος.
Παρά τις αντιπαραθέσεις και τις περιπλοκές γύρω από τη ζωή του, η κληρονομιά του Στρίντμπεργκ παραμένει ως απόδειξη της δύναμης της τέχνης να προκαλεί, να προκαλεί και τελικά να μεταμορφώνει την κοινωνία. Τα έργα του συνεχίζουν να παίζονται παγκοσμίως, υπενθυμίζοντάς μας ότι κάτω από τα στρώματα της ανθρώπινης συμπεριφοράς κρύβεται μια πηγή συναισθημάτων που περιμένει να εξερευνηθεί. Ο Αύγουστος Στρίντμπεργκ, η αινιγματική ιδιοφυΐα του σουηδικού δράματος, παραμένει μια διαχρονική πηγή έμπνευσης τόσο για τους καλλιτέχνες όσο και για το κοινό.
Κώστας Καρυωτάκης: 10 ερωτικά ποιήματα για την οδύνη του έρωτα
Αύγουστος Στρίντμπεργκ: 10 αποφθέγματα από μια ιδιοφυΐα του σύγχρονου θεάτρου
1. «Ονειρεύομαι, άρα υπάρχω.»
2.«Οι ήρωές μου είναι συμπυκνώσεις παρελθόντων και παρόντων πολιτισμικών φάσεων, αποσπάσματα βιβλίων και εφημερίδων, μέλη ανθρώπων, κομμάτια από γιορτινά ρούχα που κουρελιάστηκαν, ακριβώς όπως η ψυχή είναι ένα κομμάτι φτιαγμένο από μπαλώματα.»
3.«Η απέχθειά μου για το άλλο φύλο είναι η άλλη όψη της έντρομης έλξης μου για αυτό.»
4.«Μόνο οι άντρες αγαπούν, πράγμα που τους τυφλώνει.»
5.«Στη σιωπή δεν μπορείς να κρύψεις τίποτα… όπως μπορείς στα λόγια.»
6.«Προσπαθώντας για το αδύνατο, κατορθώνουμε το καλύτερο δυνατό.»
7.«Οι νόμοι είναι μια εφεύρεση της ανώτερης τάξης, ώστε, με το λεγόμενο νομικό τρόπο, να μην αφήνει τις κατώτερες τάξεις να σηκώνουν κεφάλι.»
8.«Η Οικονομική επιστήμη επινοήθηκε από την ανώτερη τάξη για να δρέψει τους καρπούς των κόπων της κατώτερης τάξης.»
9.«Οι άνθρωποι που έχουν σκυλιά είναι δειλοί που δεν έχουν το θάρρος να δαγκώνουν ανθρώπους μόνοι τους.»
10.«Αν πρέπει οπωσδήποτε να παντρευτείς, μην πάρεις τον ποιητή αλλά τον εκδότη.»