Από τον 9ο κιόλας αιώνα π.Χ. ξεκίνησε στον αρχαίο κόσμο μια σημαντικότατη αλληλεπίδραση ανάμεσα στους ελληνικούς λαούς με τους ανατολικούς. Η επιρροές αυτές γεννήθηκαν κυρίως χάρη στη δημιουργία εμπορικών δρόμων αλλά και στις διάφορες μετακινήσεις και μεταναστεύσεις.
Μέχρι την αυγή του 7ο αιώνα π.Χ. η Ελλάδα υιοθετεί μια ποικιλία καλλιτεχνικών διαμορφώσεων, κυρίως στον τομέα της γλυπτικής, επηρεασμένων από την Ανατολή. Η τεχνοτροπία αυτή της εποχής δικαιολογημένα βαφτίζεται «ανατολίζουσα». Μετά τα μέσα του αιώνα, οι επιδράσεις αποκτούν ως αφετηρία και την Αίγυπτο.
Ενδιαφέρον σημείο σχετικά με την πρώιμη αρχαιοελληνική γλυπτική, είναι η πρόδηλη τάση των Ελλήνων καλλιτεχνών για πειραματισμό. Οι μορφές, οι τύποι, οι αναλογίες και οι διαστάσεις των ελληνικών αγαλμάτων γνωρίζουν συχνές μεταβολές. Κάθε γενιά αποδίδει τα έργα της πιο εξελιγμένα από την προηγούμενη. Σημαντικό ρόλο στην ποικιλόμορφη καλλιτεχνική διαμόρφωση έπαιξε ο θεσμός της πόλης-κράτους. Με κάθε πόλη να λειτουργεί σχετικά αυτόνομα, ήταν επακόλουθη και η ιδιαίτερη τοπική πινελιά και στην καλλιτεχνική παραγωγή.
Καθοριστικό ρόλο στην πρωτοφανή εξέλιξη της ελληνικής γλυπτικής έπαιξε η «ευγενής άμιλλα». Από την αρχή της δημιουργίας τους, οι ελληνικές πόλεις συναγωνίζονταν μεταξύ τους στις διάφορες πτυχές του πολιτικού, στρατιωτικού, αθλητικού αλλά και καλλιτεχνικού βίου. Οι γλύπτες είχαν συχνά τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με έργα προερχόμενα από άλλες πόλεις, καθώς τα γλυπτά μετακινούνταν με τη μορφή εμπορεύματος και δώρων.
Τέλος, τη σπουδαιότερη πηγή πληροφόρησης των γλυπτών σχετικά με το στυλ των αντίπαλων πόλεων αποτελούσαν τα πανελλήνια ιερά. Για τους Έλληνες τα ιερά αποτελούσαν το καταλληλότερο μέσο ανάδειξης πλούτου. Με αφορμή τα βαθιά θρησκευτικά αισθήματα των ελληνικών κοινωνιών, όσοι διέθεταν την οικονομική ευρωστία, αφιέρωναν κάποια από τα σπουδαιότερα δείγματα τέχνης της εποχής στον εκάστοτε θεό.
Ο ευγενής ανταγωνισμός της αρχαιοελληνικής τέχνης ήταν αυτός που απογείωσε τη σπουδαιότητά της. Η εξέλιξή της έφτασε στο απόγειό της κατά την κλασική περίοδο και οι ακτινοβολία της είναι φανερή σε ολόκληρο το δυτικό κόσμο μέχρι και τις μέρες μας.
Κείμενο: Μαίρη Ουρουμίδου (Lavart)
Πηγές φωτογραφιών: Εξώφυλλο, 1
Βιβλιογραφία: Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ Η ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΑ ΤΗΣ, ΒΟΥΤΥΡΑΣ ΜΑΝΟΛΗΣ, ΓΟΥΛΑΚΗ-ΒΟΥΤΥΡΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ