Την πρώτη θέση στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό τεχνολογίας και προγραμματισμού «Meet & Code» κατέκτησαν δύο ομάδες προσφύγων μαθητών των κέντρων μη τυπικής εκπαίδευσης που λειτουργεί η οργάνωση Άρσις στην Κω (KEDU) και στη Λέρο (LEDU).
Το πρότζεκτ με τίτλο «My story» διακρίθηκε ανάμεσα σε 1.750 υποψηφιότητες από 35 χώρες. Για τη δημιουργία του συνεργάστηκαν 14 μαθητές και μαθήτριες ηλικίας 9-17 ετών που φοιτούν στα δύο κέντρα, οι οποίοι χρησιμοποιώντας την πλατφόρμα Scratch παρουσίασαν ψηφιακές αφηγήσεις του ταξιδιού τους και όσων τους εντυπωσίασαν από τις χώρες καταγωγής τους και τις πόλεις διέλευσής τους μέχρι τον τελικό προορισμό τους στα δύο ελληνικά νησιά: από το κεμπάμ στο Ιράν, τα παζάρια στην Τουρκία και τις αντιλόπες της Ναμίμπια μέχρι το κάστρο στη Λέρο και τη φύση στην Κω. Ξεκινώντας από τη Συρία, την Παλαιστίνη, το Αφγανιστάν και την Αγκόλα, τα παιδιά μίλησαν για τις πατρίδες τους, αλλά και για τις χώρες από τις οποίες πέρασαν, κάνοντας ταυτόχρονα αναζήτηση στο ίντερνετ για πληροφορίες που αφορούν στα μέρη αυτά. Συχνά τα παιδιά αρνούνται να συμμετάσχουν σε δράσεις, όπου τους ζητείται να περιγράψουν τις εμπειρίες τους, γιατί δεν θέλουν να θυμούνται, επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η συντονίστρια του KEDU, Ξένια Χατζηδαυίδ.
«Για να βρούμε ένα φιλικό προς αυτά πλαίσιο στο συγκεκριμένο διαγωνισμό, είπαμε να δούμε το ταξίδι τους με θετικό πρόσημο, να εστιάσουμε στις θετικές εικόνες που έπαιρνε το παιδί από κάθε τόπο, όπου έφτανε». Η συντονίστρια του LEDU, Άννα Μαρία Παλυβού, προσθέτει ότι «σκοπός μας ήταν να μην ξυπνήσουμε μια κακή ανάμνηση, οπότε δεν εστιάσαμε στο βίαιο ξεριζωμό, αλλά στα θετικά σημεία του ταξιδιού των παιδιών. Τα παιδιά έχουν ενδιαφέρουσες ιστορίες και θέλαμε να αντλήσουν από αυτές ενέργεια και δύναμη, περιγράφοντας μια εικόνα, μια γεύση, ένα σημείο των πόλεων από τις οποίες έχουν περάσει». Ο πανευρωπαϊκός διαγωνισμός «Meet & Code», που υλοποιείται από μια σύμπραξη εταιρειών και μη κερδοσκοπικών οργανώσεων (από την Ελλάδα συμμετέχει το Impact Hub Athens) έχει ως στόχο να εισάγει παιδιά και νέους στον κόσμο της τεχνολογίας και του προγραμματισμού. Περιλαμβάνει πέντε κατηγορίες, στις οποίες προέκυψαν 15 φιναλίστ (τρεις για κάθε κατηγορία) και από ένας νικητής. Το πρότζεκτ «My story», η μοναδική ελληνική εκπροσώπηση σε όλο το διαγωνισμό, κατέκτησε την πρώτη θέση στην κατηγορία «Diversity». Όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο συντονιστής των δύο προγραμμάτων της Άρσις, Αχιλλέας Βασιλικόπουλος, «το πρότζεκτ ήταν μια ευκαιρία να δουλέψουν τα παιδιά πιο στοχευμένα πάνω σε έναν κώδικα προγραμματισμού, γνωρίζοντας καλύτερα τον κόσμο της τεχνολογίας, αλλά και να δουλέψουν συνεργατικά. Είχαν κοινές διαδικτυακές συναντήσεις, αντάλλαξαν εμπειρίες και κατέληξαν στην ιδέα που θα παρουσιάσουν». Ο ίδιος προσθέτει ότι στο πλαίσιο της προτεραιότητας των δύο κέντρων να υλοποιούν κοινά πρότζεκτ με την υπόλοιπη εκπαιδευτική κοινότητα των δύο νησιών, στόχος της Άρσις είναι να επικοινωνήσει την εμπειρία της συμμετοχής στο διαγωνισμό και με άλλα σχολεία.
Η 15χρονη Κέθια από την Ανγκόλα σημειώνει ότι «αυτό που μου άρεσε περισσότερο ήταν ότι εστιάσαμε στη θετική πλευρά του ταξιδιού μας», ενώ ο 10χρονος Τάρεκ από τη Συρία αναφέρει ότι πριν από τη συμμετοχή του στο πρότζεκτ δεν είχε χρησιμοποιήσει ξανά υπολογιστή «και τώρα έχω μάθει πώς να τον χρησιμοποιώ, πώς να φτιάχνω αρχεία και άλλα». Η συντονίστρια του KEDU, Ξένια Χατζηδαυίδ εξομολογείται στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «κατεβάσαμε την πρόταση με πολύ μεγάλη φειδώ γιατί φοβηθήκαμε τα άλλα σχολεία σε ένα πρόγραμμα ψηφιακών δεξιοτήτων». Την ίδια ώρα, στους επτά μήνες που οι μαθητές δούλευαν την πρότασή τους «τα σχολεία και τα κέντρα ήταν κλειστά, οπότε με εξ αποστάσεως εκπαίδευση και με τον πληθυσμό να μετακινείται υπήρχαν αρκετές προκλήσεις». Τελικά, όμως, «καταφέραμε τα παιδιά να μάθουν πράγματα. Συχνά μιλάμε για τον ψηφιακό αναλφαβητισμό τους, αλλά θέλω να εστιάσω στην καθοδήγηση. Χρειάζεται καθοδήγηση και ένα πλαίσιο υποστήριξης και όλα τα υπόλοιπα έρχονται». Η ίδια υπενθυμίζει εξάλλου ότι αυτή η διάκριση αφορά σε παιδιά «που δεν βρίσκονται στα θρανία των δημόσιων σχολείων, είναι παιδιά που δεν μπορούν να πάνε στο σχολείο σήμερα». Τα δύο κέντρα μη τυπικής εκπαίδευσης της Άρσις KEDU και LEDU λειτουργούν από το 2018 με την υποστήριξη της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες. Ο στόχος τους είναι να παρέχουν ένα ασφαλές καταφύγιο γνώσης και φροντίδας για τα παιδιά, μέσα από την υποστήριξή τους από ειδικά καταρτισμένους εκπαιδευτικούς, κοινωνικούς λειτουργούς και διερμηνείς.
Τα κέντρα λειτουργούν ως προθάλαμοι της εισαγωγής των παιδιών και εφήβων ηλικίας 6-18 ετών στη δημόσια εκπαίδευση. «Από την αρχή της λειτουργίας των δύο κέντρων πιστεύαμε στο δικαίωμα των παιδιών να ενταχθούν στην τυπική εκπαίδευση, ωστόσο αυτό στα νησιά δεν είναι εύκολο, με αποτέλεσμα συχνά τα παιδιά να παραμένουν στο κέντρο υποδοχής και ταυτοποίησης χωρίς να έχουν καμία δραστηριότητα. Ακόμα και οι τάξεις υποδοχής κάθε χρονιά υπολειτουργούν», παρατηρεί ο κ. Βασιλικόπουλος. Σημειώνεται ότι το KEDU από τον Απρίλιο του 2018 οπότε ξεκίνησε να λειτουργεί μέχρι το τέλος του 2020 υποστήριξε 931 παιδιά, ενώ το LEDU από τον Φεβρουάριο του 2018 ως το τέλος του 2020 1.093 παιδιά, όλα ηλικίας 6-17 ετών.
Το πρότζεκτ «My story» θα παρουσιαστεί σε διαδικτυακή εκδήλωση αύριο, στη 1 μ.μ., μέσω Zoom. Για την παρακολούθηση της εκδήλωσης απαιτείται προεγγραφή εδώ.
Συνταγή για …ειδώλια από το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης (video)
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ