Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
ΞΕΝΟΣ-COVER.jpg

Διαπερνώντας τις Επτά Πύλες του Γιώργου Ξένου στην πλαγιά του ΚΠΙΣΝ

Οι Διερχόμενοι και οι Επτά Πύλες του Γιώργου Ξένου στην πλαγιά του ΚΠΙΣΝ. Tο ίχνος και η γραμμή του ανθρώπου «ζωγραφίζουν τη γη» του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Από το 2011 που εκτέθηκαν στο Επιγραφικό Μουσείο μέχρι και σήμερα, οι Διερχόμενοι του Γιώργου Ξένου συνεχίζουν να απασχολούν, να συμπληρώνουν, να προβληματίζουν και να ζωγραφίζουν τον εκάστοτε περιβάλλοντα χώρο. Συνεχίζουν να δημιουργούν μια εικαστική συναυλία και σαφώς να επιβεβαιώνουν τα βασικά συστατικά της ανθρώπινης ύπαρξης.

Με μια πρώτη ματιά, αντικρύζοντας τους Διερχόμενους, είναι σαν να συνομιλείς με ανθρώπους που Αναζητούν, που Επικοινωνούν, που Μεταφέρουν. Μια εγκατάσταση, συνεχώς σε εξέλιξη, γιατί αυτή είναι και η φύση του ανθρώπου. Ένα σύνολο από σιδερένια περιγράμματα που ηχούν με το φύσημα του ανέμου, σαν αιολικές άρπες ενορχηστρώνοντας έναν ολόκληρο κόσμο.

Έναν κόσμο με διαφορετικές γλώσσες και πολιτισμούς. Έναν κόσμο που δεν μένει ακίνητος αλλά διατρέχει στεριά και θάλασσα. Με την πληροφορία να ταξιδεύει δίχως σύνορα και να δημιουργεί διαφορετικές συνθήκες μέσα σε μια Μεσόγειο διάσπαρτη από διαχρονικά ιστορικά και κοινωνικά διακυβεύματα.

Oι Διερχόμενοι του Γιώργου Ξένου στη πλαγιά του Κέντρου Πολιτισμού - Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Oι Διερχόμενοι του Γιώργου Ξένου στη πλαγιά του Κέντρου Πολιτισμού – Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Οι Διερχόμενοι Χαρτογραφούν και Ακροβατούν ανάμεσα σε σημεία και τόπους. Συνδιαλέγονται κάθε φορά με διαφορετική τοπιογραφία, με αποτέλεσμα η κάθε εμπειρία να ενσωματώνεται, να σμιλεύεται, να αποκωδικοποιείται. Ως ένα έργο κοινωνικό-ανθρωπιστικό-πολιτικό σχεδιάζει και δημιουργεί ένα Σύμβολο. Μια συμβολική διάσταση για το νέο ίχνος της ανθρώπινης παρουσίας και του πολιτισμού της.

Η Διαχείριση, η Μετάδοση και η Μεταφορά της πληροφορίας αναπροσδιορίζουν και συνθέτουν καινούργια δεδομένα, στα οποία στηρίζεται η συγκρότηση και η εξέλιξη των κοινωνιών.

Η εσωτερική ελευθερία, το ασυνείδητο και το συνειδητό, η ιχνηλάτηση της ταυτότητας, η μετακίνηση πληθυσμών, ο ανθρώπινος αγώνας προς μία φωτεινή δίοδο εμπεριέχονται στην «υλική και άυλη υπόσταση των Διερχομένων» και συγκρούονται με την ίδια τη φύση του ανθρώπου. Στόχος η Απελευθέρωση.

Η «Γη», στο Κέντρο Πολιτισμού – Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, ανάμεσα σε στάχυα «αγκάλιασε» σύμβολα και πρόσωπα ως μέρος των επετειακών δράσεων για τα διακόσια χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση. Εκατόν είκοσι δύο Διερχόμενοι απλώθηκαν στην πλαγιά σαν να περπατούν προς το άπειρο και μαζί με τις Επτά Πύλες να σηματοδοτούν μια νέα εκκίνηση, μια νέα δίοδο προς την άλλη εποχή.

Μια μεταφυσικότητα εκπέμπεται στον αέρα δημιουργώντας μια νέα πραγματικότητα από τον ήχο που διαπερνά τα Περιγράμματα και τις Πύλες. Ο περιβάλλοντας χώρος αναδιαμορφώνει το μέσα και το έξω, οι Διερχόμενοι σαν να σταματούν, σαν να περπατούν και οι Πύλες σαν να είναι το σημείο Συνάντησης ή Σύγκρουσης.

«Τα Πρόσωπα του Ήρωα» στο ΚΠΙΣΝ
«Τα Πρόσωπα του Ήρωα» στο ΚΠΙΣΝ

Από τη πλαγιά του ΚΠΙΣΝ ζωγραφίζεται στον αιθέρα κάτι το επαναστατικό. Με τα σιδερένια περιγράμματα των Διερχομένων να μάχονται να βρουν μία νέα πραγματικότητα και ανάμεσα στις Πύλες να δημιουργείται ίσως ένα νέο ορόσημο. Ο ήρωας κάπου στη μέση και η αξία της απελευθέρωσης να αναζητά τη θέση της στον χρόνο.

Και οι δύο εγκαταστάσεις αποτελούν ύμνο στον άνθρωπο για την προσπάθεια και τους αγώνες που έχει κάνει ώστε να απελευθερωθεί από τα δεσμά του

Γιώργος Ξένος

Οι Διερχόμενοι όπως και οι Πύλες «αποτελούν ύμνο στον άνθρωπο για την προσπάθεια και τους αγώνες που έχει κάνει ώστε να απελευθερωθεί από τα δεσμά του»
Οι Διερχόμενοι όπως και οι Πύλες «αποτελούν ύμνο στον άνθρωπο για την προσπάθεια και τους αγώνες που έχει κάνει ώστε να απελευθερωθεί από τα δεσμά του»

O Γιώργος Ξένος αφηγείται για τους Διερχόμενους και τις Επτά Πύλες καθώς και τα Πρόσωπα του Ήρωα

Κατερίνα Καρσιώτη (Lavart) – Πότε ξεκινήσατε την εικαστική αφήγηση των Διερχομένων και ποια η κύρια ιδέα που πηγάζει από την εγκατάσταση;

Γιώργος Ξένος –  Από πολύ νωρίς με εντυπωσίαζαν οι μετακινήσεις των ανθρώπων από τόπο σε τόπο και οι πληροφορίες που κουβαλούσαν. Ζωγραφίζω τους πρώτους μετακινούμενους πληθυσμούς στο Παρίσι, στη συνέχεια επιστρέφοντας στην Αθήνα κατασκευάζω σε μικροκλίμακα ανθρώπινα περιγράμματα από σύρμα. Μετά από χρόνια, το 2010, δημιουργώ τους Διερχόμενους, μια εικαστική εγκατάσταση ανθρωπίνων περιγραμμάτων από σίδηρο, μεγαλύτερα του φυσικού μεγέθους (200Χ80 εκ. έκαστο). Το   έργο αποτελείται από 122  ανθρώπινα περιγράμματα φιλοτεχνημένα με σύγχρονη εικαστική γραφή σε μια ατέρμονη διαλεκτική.

Κατερίνα Καρσιώτη (Lavart) – Οι Διερχόμενοι, στα τέσσερα σημεία του Ορίζοντα, τι σηματοδοτούν, πώς αλληλεπιδρούν και πώς προσφέρουν αυτόν τον ατέρμονο διάλογο;
Γιώργος Ξένος – «Πάντων χρημάτων μέτρον εστίν άνθρωπος…», έχει πει ο Πρωταγόρας.
Με θέμα λοιπόν τον άνθρωπο και τις μετακινήσεις του στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα, μεταφέροντας τη μνήμη και την πληροφορία, συντελείται η εξέλιξη του πολιτισμού παγκόσμια. Και αυτό συμβαίνει από την αρχή της κατανόησης του ίχνους μέχρι την ψηφιακή εποχή, μια εποχή της κυριαρχίας της εικόνας που μιλά όλες τις γλώσσες.

Κατερίνα Καρσιώτη (Lavart) – Η Διαχρονικότητα των Διερχομένων ως έργο τι επισφραγίζει Κοινωνικά – Ανθρωπιστικά – Πολιτικά;

Γιώργος Ξένος – Η διαχρονικότητα των Διερχομένων είναι προφανής και μόνον από την επιλογή του τίτλου και εδραιώνεται μέσα από αυτές τις σιδερένιες φιγούρες που επισφραγίζουν το υλικό και άυλο πέρασμα του ανθρώπου, το σιδερένιο αποτύπωμά του στην κοινωνία και το αέναο πέρασμά του στον κόσμο του πνεύματος.
Λόγω της συγκεκριμένης θεματικής τής ενότητας (άνθρωπος, ίχνος, πληροφορία, κριτική σκέψη, πολιτισμός) και της σημασίας της για την πνευματική καλλιέργεια του ανθρώπου, οι Διερχόμενοι αποκτούν συμβολική διάσταση και δημιουργούν νέα ίχνη ανθρώπινης παρουσίας και πολιτισμού.
Το έργο εστιάζει στη διαχείριση, μετάδοση και μεταφορά της πληροφορίας, δημιουργώντας καινούργια δεδομένα στα οποία στηρίζεται η συγκρότηση και η εξέλιξη των κοινωνιών.

"Επτά Πύλες" - Έργο του Γιώργου Ξένου στο ΚΠΙΣΝ ως μέρος των επετειακών δράσεων για τα διακόσια χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση
“Επτά Πύλες” – Έργο του Γιώργου Ξένου στο ΚΠΙΣΝ ως μέρος των επετειακών δράσεων για τα διακόσια χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση

Κατερίνα Καρσιώτη (Lavart) – «Οι Διερχόμενοι στις Επτά Πύλες» οπτικοποιούν έναν ηρωικό αγώνα για την μετάβαση προς την άλλη εποχή;
Γιώργος Ξένος – Βεβαίως, οπτικοποιούν ένα συμβολικό, ηρωικό πέρασμα μετάβασης στην άλλη εποχή. Διέρχονται των πυλών και ηρωικά συντελούν στην εδραίωση καινούριων δεδομένων για μια άλλη, διαφορετική εποχή.

Κατερίνα Καρσιώτη (Lavart) – Ο ήρωας τότε… Ο ήρωας σήμερα… Tι καθιστά κάποιον ήρωα στο σήμερα και τι στο αύριο;
Γιώργος Ξένος – Σε μια εποχή που όλα αλλάζουν με μεγάλη ταχύτητα δεν θα μπορούσε να μείνει αναλλοίωτη και η έννοια του ήρωα, όπως αυτή είχε διαμορφωθεί επί αιώνες. Όπως κάθε εποχή , έτσι και η δική μας έχει ανάγκη από ήρωες με την ευρεία έννοια και άλλο πνεύμα.
Σήμερα πιστεύω ότι δικαιούται αυτόν τον τίτλο ο καθένας που υπερβαίνει το εγώ και τον εαυτόν του χάριν του εμείς και του συνόλου.
Κάτω από αυτήν την οπτική, το αύριο είναι πλέον εδώ και το σήμερα μετέχει ήδη στο μέλλον. Τα σύνορα είναι πλέον ρευστά. Επομένως, ο ήρωας του αύριο είναι ήδη ανάμεσά μας.

Περισσότερες Πληροφορίες θα βρείτε εδώ

«Διερχόμενοι» & «Επτά Πύλες» | ΚΠΙΣΝ | 11/2-31/5 | Είσοδος ελεύθερη
Παράλληλες Δράσεις με αφορμή τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση

Κείμενο: Κατερίνα Καρσιώτη (Lavart)

Μοιράσου το

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

YelloWizard.gr
YelloWizard.gr
YelloWizard.gr