#Grecian Style: Τουριστική ατραξιόν ή σύγχρονη ελληνική αισθητική; – All season brand name
Καλοκαίρι ίσον ήλιος, θάλασσα, αρμύρα, γεύσεις, μυρωδιές, σοκάκια. Μια ξεγνοιασιά σε φόντο γαλάζιου και λευκού που στη συντριπτική πλειοψηφία ανά την υφήλιο θυμίζει Ελλάδα. Σ’ αυτή λοιπόν την αναζήτηση αισθήσεων και συγκινήσεων έχεις την καλύτερη αφορμή για να υιοθετήσεις το Grecian Style και να το διατηρήσεις καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου για να ‘χεις να αναπολείς ευχάριστα. Το λες και ευλογία που η αναφορά στο Grecian σχετίζεται με οτιδήποτε προέρχεται από την αισθητική του αρχαίου κλασσικού πολιτισμού. Συνεπώς, η χώρα μας έχει το δικό της brand name διεθνώς στο στυλ με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε αρχιτεκτονική, διακόσμηση, μόδα και κουλτούρα. Εμείς γνωρίζουμε όμως αυτό το στυλ όσο θα έπρεπε; Και αν ναι γιατί δεν το υιοθετούμε ή δεν το προβάλουμε με κάθε ευκαιρία, ή μάλλον καλύτερα, γιατί δεν δημιουργούμε εμείς οι ίδιοι τις ευκαιρίες αυτές σε κάθε περίπτωση; Απλά μαθήματα marketing είναι και ας μην απασχολούμαστε σε τουριστικές επιχειρήσεις.
Ας ξεκινήσουμε από τη μόδα που είναι πιο προβεβλημένη και προσιτή σε όλους. Απευθύνεται κυρίως στις γυναίκες και αποτελεί σημαντικό μερίδιο της αγοραστικής μας δύναμης. Και ναι, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εν έτη 2020 βοηθούν πολύ σ’ αυτό, ας το παραδεχτούμε. Εδώ το hashtag κάνει εύκολα, αθόρυβα και ανέξοδα τη δουλειά του, διαφημίζει ταχύτατα και καθιερώνει την τάση παντού. Δεν χρειάζεται να περιμένεις τον «Χ» celebrity να σου πει τί σανδάλι θα φορέσεις, το φοράς πρώτα εσύ κι εγώ και όλες μαζί το καθιερώνουμε. Η τάση άλλωστε δεν προκύπτει συμπτωματικά, διαμορφώνεται στοχευμένα με κριτήρια οικονομικό-κοινωνικά, ενίοτε και πολιτικά, αλλά εδώ στην Ελλάδα προτιμούμε το εισαγόμενο ως το καλύτερο, αφού ακόμη δεν ξεπεράσαμε την ξενομανία που μας διαπερνά για γενεές και γενεές. Ξεχνάμε ότι το στυλ δεν είναι «βλέπω τις, ψηφιακά επεξεργασμένες πια, φωτογραφίες διασημοτήτων και μη, και τις αντιγράφω» αλλά το στυλ είναι κάτι βαθύτερο, ένα συνονθύλευμα συμπεριφορών που μαθαίνονται διαβάζοντας, παρατηρώντας τον κόσμο όλο, στη συνέχεια εξελίσσονται και καταλήγουν ως κάτι αυθεντικό και προσωπικό, αφού μέσω αυτού εκφράζουμε κυρίως τον εσωτερικό μας κόσμο. Το τί θα επιλέξουμε για την εμφάνιση μας είναι μέρος της εξωτερίκευσης της προσωπικότητας μας, άρα ποτέ δεν είναι τυχαίο. Πως συνδέεται όμως το Grecian style με την αυθεντικότητα αυτής;
Η αρχή της νεότερης καθιέρωσης
Σταθμός του συγκεκριμένου στυλ υπήρξε η Γαλλίδα σχεδιάστρια Madame Grès (1903-1993), η οποία εισήγαγε μία σύγχρονη ελληνικότητα στη γυναικεία μόδα. Με σπουδές ζωγραφικής και γλυπτικής, κατάφερε να δημιουργεί φορέματα με πτυχώσεις, προσεγγίζοντας έτσι την αισθητική των αρχαίων ελληνικών γλυπτών. Θεωρείται διάδοχος της, επίσης Γαλλίδας, Madeleine Vionnet (1876-1975). Και οι δύο, βαθύτατα επηρεασμένες από τον αρχαίο κλασσικό πολιτισμό και χρησιμοποιώντας τεχνικές καινοτόμες για την εποχή, απελευθέρωσαν το γυναικείο σώμα από τα ενδυματολογικά δεσμά του (βλ. κορσέ, φουρό), αγκαλιάζοντάς το με ανάλαφρα υφάσματα, υμνώντας παράλληλα την θηλυκότητα αυτού με τα διάχυτα ντραπαρίσματα.
Η επιρροή και των δύο πρωτοπόρων γυναικών στις δημιουργίες των μετέπειτα διάσημων σχεδιαστών είναι ολοφάνερη ακόμη και σήμερα, αφού ολόκληρες κολεξιόν διεθνών οίκων της εποχής μας έχουν σημεία αναφοράς στο καθιερωμένο πια Grecian Style.
H Ελληνική επαναφορά του
Τέλη της δεκαετίας του ’90, η δική μας (πρόσφατα αδικοχαμένη) Σοφία Κοκοσαλάκη, απόφοιτη πια της σχολής του Λονδίνου Saint Martins College of Art and Design, παρουσιάζει τις πρώτες της συλλογές εκεί και προκαλώντας αίσθηση με το ταλέντο της, πολύ σύντομα γίνεται αναγνωρισμένη διεθνώς, κυρίως ως γνήσια εκπρόσωπος, του σύγχρονου πια, Grecian style. Τα τελευταία χρόνια ασχολήθηκε και με το κόσμημα, τη δεύτερη της αγάπη, μένοντας πάντα πιστή στις αρχαιοελληνικές επιρροές της. Ο πρόωρος χαμός της θα στοιχίσει σίγουρα στη διεθνή προβολή της νεώτερης ελληνικής μόδας η οποία πηγάζει από την πλούσια ελληνική παράδοση, θέση που πρέσβευε σθεναρά η Σοφία Κοκοσαλάκη με κάθε δημιουργία της.
Στα χρόνια της ελληνικής κρίσης, αρκετοί νέοι ταλαντούχοι δημιουργοί εστίασαν στο κεκτημένο brand name Grecian Style και επικεντρώθηκαν στον εκμοντερνισμό του, στην μεταφορά της τάσης δηλαδή στη σύγχρονη εποχή, κάνοντας την πιο ευπρόσιτη στην καθημερινότητά μας. Γραμμές απλές, χυτές και άνετες με κεντήματα ενίοτε ή αρχαιοελληνικά prints, η τάση επεκτάθηκε εκτός από το ρούχο και στο αξεσουάρ. Σε επίπεδο haute couture αυτή που ξεχωρίζει διεθνώς είναι η Μαίρη Κατράντζου με τις επιρροές της να εμφανίζονται κυρίως στο τύπωμα υφάσματος.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2019 και για πρώτη φορά έγινε μια θεαματική παρουσίαση haute couture στο ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο με δημιουργίες της Μαίρης Κατράντζου εμπνευσμένες από την Αρχαία Ελλάδα του 5ου αιώνα π.Χ. Οι διεθνείς κριτικές υπήρξαν διθυραμβικές και όχι άδικα. Όταν το ταλέντο εμπνέεται από την κλασσική πολιτιστική κληρονομιά, τότε το αποτέλεσμα μπορεί να είναι «απογειωτικό» για την τέχνη, ακόμα κι όταν μιλάμε για μόδα.
Πέρα από την Haute Couture, προκειμένου να συνεχιστούν οι αξιόλογες συλλογές των νέων Ελλήνων δημιουργών, που καταβάλλουν την προσπάθεια τους εντός επικράτειας συμβάλλοντας στον εκσυγχρονισμό του Grecian Style, πρέπει να βρεθούν θερμοί υποστηρικτές, καταναλωτές και μη, εντός και εκτός συνόρων. Ο ανταγωνισμός δεν επιτρέπει ελαστικές μεθόδους. Απαιτείται συλλογικός συντονισμός, διαρκής ενίσχυση από την πολιτεία και κυρίως συνειδητοποίηση της ιδέας πως το Grecian Style «πουλάει» παντού και πάντα, απευθύνεται σ’ όλα τα βαλάντια και δεν περιορίζεται στο αξέχαστο ελληνικό καλοκαίρι και τα παρωχημένα souvenir του. Ούτε αρκείται στη χλιδή της Μύκονου και στα πολυδάπανα ηλιοβασιλέματα της Σαντορίνης. Το Grecian Style είναι πρωτίστως ιδέα, πηγάζει από μία πολιτιστική κληρονομιά και οφείλουμε να το εξελίξουμε για να προασπίσουμε στη συνέχεια την εδραίωση του σε διεθνές επίπεδο καθιστώντας το προσβάσιμο στους πολλούς και όχι μόνο στους λίγους του νεοεισαχθέντος resort wear.
Οι φωτογραφίες χωρίς περιγραφή προέρχονται από συλλογές Ελλήνων σχεδιαστών και δεν αποτελούν διαφημιστική προβολή (brand names: Ergon Mykonos, Ancient Kallos, Zeus+Dion, Greek Archaic Kori, Aumorfia).
Το παρόν άρθρο συντάχθηκε από την Γεωργία Σταυρίδου (Lavart)