Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
Διώρυγα του Παναμά

10 συναρπαστικά στοιχεία για τη Διώρυγα του Παναμά – Γιατί έχασαν 25.000 εργάτες τη ζωή τους;

Είστε έτοιμοι να βουτήξετε σε μερικά συναρπαστικά γεγονότα σχετικά με τη διώρυγα του Παναμά; Στις 15 Αυγούστου του 1914, εγκαινιάστηκε ένα θαύμα της μηχανικής.

Ας ξεκινήσουμε με μερικά βασικά στοιχεία. Η Διώρυγα του Παναμά, που κατασκευάστηκε από την κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών, άνοιξε επίσημα την 1η Απριλίου 1914. Ωστόσο, λόγω του ξεκινήματος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, δεν υπήρξαν εορτασμοί. Με έκταση 82 χιλιομέτρων (50 μιλίων), η διώρυγα συνδέει τον Ειρηνικό και τον Ατλαντικό Ωκεανό.

Μάθαμε για το πρώτο «cancel» της ιστορίας: Όταν οι καταναλωτές θέλουν να τιμωρήσουν

10 συναρπαστικά γεγονότα για αυτό το θαύμα της μηχανικής.

1. Η αρχική ιδέα είναι 500 ετών
Η ιδέα μιας διώρυγας μέσω της Κεντρικής Αμερικής χρονολογείται από το 1513, όταν ο Vasco Núñez de Balboa, ισπανός εξερευνητής, ανακάλυψε ότι μόνο μια στενή λωρίδα γης χώριζε τον Ειρηνικό και τον Ατλαντικό Ωκεανό. Παρά τις δυνατότητές της, εγκατέλειψε την ιδέα. Το 1533, ο Gaspar de Espinosa πρότεινε τη διάνοιξη μιας διώρυγας από την πόλη του Παναμά έως τον ποταμό Chagres, αλλά απεβίωσε πριν το έργο ξεκινήσει. Αργότερα, ο Κάρολος Α΄ της Ισπανίας εξέδωσε διάταγμα το 1534 για τη χάραξη του ποταμού Τσάγκρες, αλλά αφού συνειδητοποίησαν την τεράστια δυσκολία του έργου, οι Ισπανοί εγκατέλειψαν το όνειρο, επιλέγοντας απλούστερες λύσεις όπως το El Camino Real de las Cruces (Το Βασιλικό Μονοπάτι των Σταυρών).

2. Οι Γάλλοι άρχισαν την κατασκευή της διώρυγας
Η ιδέα της κατασκευής μιας διώρυγας στον Παναμά επανήλθε τον 19ο αιώνα, όταν ο Γερμανός φυσιοδίφης Αλεξάντερ φον Χούμπολντ επανήλθε στην ιδέα. Το 1878, ο Γάλλος διπλωμάτης Ferdinand de Lesseps, ο οποίος είχε κατασκευάσει με επιτυχία τη διώρυγα του Σουέζ, υπέγραψε τη σύμβαση Salgar-Wyse για την κατασκευή της διώρυγας του Παναμά. Ωστόσο, μετά από αρκετές αποτυχίες, συμπεριλαμβανομένων οικονομικών ζητημάτων και τεχνικών προκλήσεων, το γαλλικό έργο εγκαταλείφθηκε το 1889, αφού η εταιρεία του de Lesseps χρεοκόπησε. Παρά τις προσπάθειές του, ο de Lesseps και ο γιος του καταδικάστηκαν σε πενταετή φυλάκιση, αν και δεν εξέτισαν ποτέ την ποινή τους.

3. Θα μπορούσε να είναι η διώρυγα της Νικαράγουας
Αρχικά, εξετάστηκε σοβαρά το ενδεχόμενο να κατασκευαστεί μια διώρυγα στη Νικαράγουα, καθώς προσέφερε μια μακρύτερη αλλά δυνητικά ευκολότερη διαδρομή λόγω των φυσικών υδάτινων οδών της, συμπεριλαμβανομένης της λίμνης Νικαράγουα. Οι ΗΠΑ, οι οποίες ανέλαβαν το έργο της διώρυγας μετά την αποτυχία των Γάλλων, εγκατέλειψαν τελικά την επιλογή της Νικαράγουας υπέρ του Παναμά. Το 2014, μια εταιρεία με έδρα το Χονγκ Κονγκ επιχείρησε να αναβιώσει την ιδέα της διώρυγας της Νικαράγουας, αλλά το σχέδιο δεν προχώρησε υπό τον πρόεδρο Ντανιέλ Ορτέγκα.

4. Θα μπορούσε να είναι η διώρυγα της Κολομβίας
Μετά την ανεξαρτησία του Παναμά από την Ισπανία το 1821, η περιοχή έγινε μέρος της La Gran Colombia. Το 1903, υπογράφηκε συνθήκη μεταξύ των ΗΠΑ και της Κολομβίας για την κατασκευή της διώρυγας, αλλά απορρίφθηκε από την Κολομβιανή Γερουσία. Αυτό οδήγησε τον πρόεδρο Theodore Roosevelt να υποστηρίξει την ανεξαρτησία του Παναμά από την Κολομβία στις 3 Νοεμβρίου 1903. Λίγο αργότερα, ο Παναμάς παραχώρησε στις ΗΠΑ τα δικαιώματα για την κατασκευή της διώρυγας.

5. Η καταστροφή ενός αμερικανικού πλοίου ενέπνευσε την κατασκευή της διώρυγας του Παναμά
Η έκρηξη του πλοίου USS Maine στα ανοικτά των ακτών της Κούβας στις 15 Φεβρουαρίου 1898 ανέδειξε την ανάγκη για μια ταχύτερη διαδρομή μεταξύ του Ειρηνικού και του Ατλαντικού Ωκεανού. Το ταξίδι 67 ημερών του USS Oregon γύρω από τη Νότια Αμερική για να φθάσει στην Κούβα τόνισε ακόμη περισσότερο την ανάγκη αυτή. Ο Ισπανοαμερικανικός Πόλεμος που ακολούθησε εδραίωσε τη δέσμευση του προέδρου Theodore Roosevelt για την κατασκευή της Διώρυγας του Παναμά. Το 1902, οι ΗΠΑ αγόρασαν το έργο της διώρυγας από τους Γάλλους για 40 εκατομμύρια δολάρια και εξασφάλισαν τη γύρω περιοχή μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 1999.

Διώρυγα του Παναμά
Πηγή φωτογραφίας

6. 25.000 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους για την κατασκευή της διώρυγας του Παναμά
Η κατασκευή της Διώρυγας του Παναμά είχε υψηλό ανθρώπινο κόστος, καθώς σχεδόν 25.000 εργάτες έχασαν τη ζωή τους. Κατά τη διάρκεια της γαλλικής προσπάθειας, περίπου 22.000 εργάτες πέθαναν λόγω των σκληρών συνθηκών, συμπεριλαμβανομένης της ελονοσίας και του κίτρινου πυρετού. Κατά τη διάρκεια της αμερικανικής κατασκευαστικής περιόδου από το 1903 έως το 1914, επιπλέον 5.600 εργάτες πέθαναν από ασθένειες και ατυχήματα. Το εργατικό δυναμικό αποτελούνταν από εργάτες από τις Αντίλλες, την Ιταλία, την Κίνα, την Ελλάδα και την Ισπανία, ενώ 8.000 Ισπανοί από τη Γαλικία συνέβαλαν στην προσπάθεια.

7. Η διώρυγα του Παναμά επηρεάζει το 6% του παγκόσμιου εμπορίου
Η Διώρυγα του Παναμά διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στο παγκόσμιο εμπόριο, επηρεάζοντας το 6% του παγκόσμιου εμπορίου. Με το 90% του παγκόσμιου εμπορίου να διεξάγεται δια θαλάσσης, η διώρυγα αποτελεί βασική διαδρομή για τη διεθνή ναυτιλία. Η Αρχή Διώρυγας του Παναμά ανέμενε έσοδα ύψους 2,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων για το 2021, που αντιστοιχούν στο 2,8% του ΑΕΠ του Παναμά. Η ίδια η διώρυγα συμβάλλει στο 40% του ΑΕΠ του Παναμά.

8. Οι ΗΠΑ επένδυσαν 375 εκατομμύρια δολάρια για την κατασκευή της διώρυγας του Παναμά
Η Διώρυγα του Παναμά ήταν το πιο ακριβό κατασκευαστικό έργο που ανέλαβαν οι ΗΠΑ εκείνη την εποχή. Η κυβέρνηση των ΗΠΑ δαπάνησε 40 εκατομμύρια δολάρια για να αποκτήσει τα δικαιώματα από τους Γάλλους, 10 εκατομμύρια δολάρια στον Παναμά για τη γη και 325 εκατομμύρια δολάρια για το κόστος κατασκευής, συμπεριλαμβανομένων των εκσκαφών, της εργασίας και της εγκατάστασης πέντε ζευγών κλειδαριών. Επιπλέον, δαπανήθηκαν 12 εκατομμύρια δολάρια για την οχύρωση της διώρυγας.

9. Περισσότερα από 13.000 πλοία διασχίζουν τη διώρυγα του Παναμά ετησίως
Η διώρυγα του Παναμά αποτελεί ζωτική αρτηρία για την παγκόσμια ναυτιλία, με 35 έως 40 πλοία να διέρχονται καθημερινά, συνολικά πάνω από 13.000 πλοία ετησίως. Κάθε διέλευση διαρκεί 8 έως 10 ώρες, κατά τη διάρκεια των οποίων ένας εξειδικευμένος πιλότος της διώρυγας πλοηγεί το πλοίο. Οι ΗΠΑ, η Κίνα, η Χιλή, η Ιαπωνία, η Κολομβία και η Νότια Κορέα είναι οι κύριοι χρήστες της διώρυγας. Ο Παναμάς χρεώνει διόδια με βάση το μέγεθος και το φορτίο κάθε πλοίου, εισπράττοντας περίπου 2 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως. Τα υψηλότερα διόδια μπορεί να φτάσουν μέχρι και 450.000 δολάρια, ενώ το μικρότερο ήταν 36 σεντς, που πλήρωσε ο Ρίτσαρντ Χάλιμπαρτον για να διασχίσει κολυμπώντας τη διώρυγα το 1928.

10. Οι Παναμέζοι επέκτειναν τη διώρυγα του Παναμά
Για να φιλοξενήσουν τα τεράστια πλοία του σήμερα, οι Παναμέζοι επέκτειναν τη διώρυγα. Η αρχική διώρυγα είχε σχεδιαστεί για πλοία Panamax με μέγιστες διαστάσεις 1.050 πόδια μήκος, 110 πόδια πλάτος και 42 πόδια βάθος. Το 2006, ο πρόεδρος Martín Torrijos ξεκίνησε ένα σχέδιο επέκτασης της διώρυγας και στις 26 Ιουνίου 2016 εγκαινιάστηκε η Διευρυμένη Διώρυγα του Παναμά. Οι νέοι υδατοφράκτες φιλοξενούν πλοία Neo Panamax, με διαστάσεις 1.400 πόδια μήκος, 180 πόδια πλάτος και 59 πόδια βάθος, διασφαλίζοντας ότι η διώρυγα παραμένει μια κρίσιμη παγκόσμια εμπορική οδός.

Πυρωμένη Γη: Τα χειρότερα κύματα καύσωνα στην ιστορία

Φωτογραφία εξωφύλλου

Μοιράσου το

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

YelloWizard.gr
YelloWizard.gr
YelloWizard.gr