Η Εικόνα του Ντόριαν Γκρέι, ένα ηθικό μυθιστόρημα φαντασίας του Ιρλανδού συγγραφέα Όσκαρ Ουάιλντ, πρωτοεμφανίστηκε στο μηνιαίο περιοδικό Lippincott’s το 1890. Αυτό ήταν το μοναδικό μυθιστόρημα του Ουάιλντ, το οποίο επεκτάθηκε με έξι επιπλέον κεφάλαια όταν εκδόθηκε ως βιβλίο το 1891. Η ιστορία, εμβληματική της αισθητικής φιλοσοφίας του Ουάιλντ, περιστρέφεται γύρω από έναν νεαρό άνδρα που ανταλλάσσει τη ψυχή του για να διατηρήσει την αιώνια νεότητα και ομορφιά.
Περίληψη της πλοκής
Η αφήγηση αρχίζει στο εργαστήριο του καλλιτέχνη Μπάζιλ Χόλγουορντ, ο οποίος συζητά έναν πίνακα με τον πνευματώδη, ηθικά διφορούμενο φίλο του, λόρδο Χένρι Γουότον. Το πορτραίτο, ενός εκπληκτικά όμορφου νεαρού άνδρα με το όνομα Ντόριαν Γκρέι, γοητεύει τον Χένρι, ο οποίος πιστεύει ότι πρέπει να εκτεθεί. Ο Μπάζιλ, ωστόσο, φοβάται ότι η δική του εμμονή με τον Ντόριαν είναι εμφανής στο έργο τέχνης. Όταν φτάνει ο Ντόριαν, η φιλοσοφία του Χένρι για την επιπόλαιη ζωή και την παροδική φύση της νεότητας και της ομορφιάς τον ιντριγκάρει. Σε μια στιγμή απόγνωσης για τη γήρανση, ο Ντόριαν εύχεται το πορτρέτο να σηκώσει το βάρος του χρόνου και της αμαρτίας, αφήνοντάς τον για πάντα αψεγάδιαστο. Ο Μπάζιλ του χαρίζει τον πίνακα.
Ο Χένρι αρχίζει να επηρεάζει την προσωπικότητα του Ντόριαν, ενθαρρύνοντας μια ζωή ηδονισμού. Σύντομα ο Ντόριαν ερωτεύεται μια ηθοποιό, τη Σίμπιλ Βέιν, γοητευμένος από την ομορφιά και το ταλέντο της. Ωστόσο, μετά από μια φτωχή παράσταση που οδηγείται από τη νεοαποκτηθείσα αγάπη της γι’ αυτόν, ο Ντόριαν την απορρίπτει σκληρά. Επιστρέφοντας στο σπίτι του, παρατηρεί μια δυσοίωνη αλλαγή στο πορτρέτο του. Αν και αποφασίζει να ζητήσει συγγνώμη, μαθαίνει την επόμενη μέρα από τον Χένρι ότι η Σίμπιλ αυτοκτόνησε. Ο Ντόριαν, πεπεισμένος από την απόρριψη της ενοχής του Χένρι, αρχίζει μια καθοδική πορεία….
Ο Ουάιλντ υπερασπίστηκε το μυθιστόρημά του, δηλώνοντας: «Δεν υπάρχει ηθικό ή ανήθικο βιβλίο. Τα βιβλία είναι καλογραμμένα ή κακογραμμένα. Αυτό είναι όλο». Παρά το αρχικό σκάνδαλο, η Εικόνα του Ντόριαν Γκρέι έχει ερμηνευτεί ως προειδοποιητικό παραμύθι ενάντια στους κινδύνους του ανεξέλεγκτου ηδονισμού. Η κριτική του μυθιστορήματος στη βικτοριανή ηθική και η αντανάκλαση των αγώνων του ίδιου του Ουάιλντ το καθιστούν διαχρονικό έργο της αγγλικής λογοτεχνίας. Έχει εμπνεύσει πολυάριθμες διασκευές, συμπεριλαμβανομένης μιας αξιοσημείωτης ταινίας του 1945.
(Διαβάστε το απόσπασμα από «Το πορτραίτο του Ντόριαν Γκρευ» παρακάτω)
Όσκαρ Ουάιλντ: Οι άντρες παντρεύονται γιατί είναι κουρασμένοι. Οι γυναίκες γιατί είναι…»
Όσκαρ Γουάιλντ – Το πορτραίτο του Ντόριαν Γκρευ
Αλλά ακόμη και ο πιο γενναίος ανάμεσά μας φοβάται τον ίδιο του τον εαυτό.
Ο αυτοακρωτηριασμός των αγρίων επιβιώνει τραγικά στην αυταπάρνηση που φθείρει τις ζωές μας.
Τιμωρούμαστε για τις αρνήσεις μας.
Κάθε παρόρμηση που πολεμάμε να καταπνίξουμε, μένει κρυμμένη και δουλεύει μέσα στο μυαλό και μας δηλητηριάζει.
Το σώμα αμαρτάνει μια φορά και ξεμπερδεύει, γιατί η πράξη είναι ένας τρόπος εξαγνισμού.
Δε μένει τιποτ’ άλλο παρά η ανάμνηση μιας απόλαυσης ή η πολυτέλεια της μεταμέλειας.
Ο μόνος τρόπος να ξεφορτωθείς έναν πειρασμό είναι να ενδώσεις σε αυτόν.
Αν του αντισταθείς, η ψυχή σου θ’ αρρωστήσει απ΄τη λαχτάρα για τα πράγματα που η ίδια απαγόρευσε στον εαυτό της, απ’ την επιθυμία για όσα οι τερατώδεις νόμοι της έχουν κηρύξει τερατώδη και παράνομα.
Κάποιος είπε ότι τα πιο σημαντικά γεγονότα του κόσμου συντελούνται μέσα στο μυαλό.
Στο μυαλό, λοιπόν, και μόνο σ’ αυτό γίνονται και οι μεγαλύτερες αμαρτίες του κόσμο.
Διαβάστε περισσότερα λογοτεχνικά αποσπάσματα παρακάτω:
- Πώς ερωτεύονται οι νέοι σήμερα; «παράξενα παιδιά προτιμούν να καυλώνουν εξ αποστάσεως παρά…»
- Λεό Μπουσκάλια: «Τα πρόσωπα των ανθρώπων που αγαπάτε δε θα είναι ίδια το πρωί…»
- Έρμαν Έσσε: «Δεν είναι δική μου δουλειά να κρίνω τη ζωή ενός άλλου ανθρώπου. Πρέπει να κρίνω…»
- 11 ασυμβίβαστα αποφθέγματα του Κάβάφη: «Ο παντρεμένος ζει σαν …και ο ανύπανδρος ζει σαν …
- Είχε δίκιο ο Φερνάντο Πεσσόα: «Είμαι αυτός που νομίζω; Μα νομίζω πως είμαι τόσο πολλά πράγματα…»
- Γκαμπριέλ Γκαρσία Μαρκές: «Ένας άντρας καταλαβαίνει πότε αρχίζει να γερνάει: όταν αρχίζει και μοιάζει με …»
- Ουίλιαμ Μπάτλερ Γέιτς: «Όταν γεράσεις κι ασπρίσεις …Την ομορφιά σου αγάπησαν στ’ αλήθεια ή σαν ψέμα»
- Χένρι Μίλλερ: «Αν οι άνθρωποι σταματήσουν να πιστεύουν ότι κάποια μέρα θα γίνουν θεοί, τότε σίγουρα θα …»
- Μια φορά κι έναν καιρό ο Έσσε μας είπε: «Όταν φοβόμαστε κάποιον είναι γιατί …»
- 5 φορές που ο Ίψεν είχε δίκιο (και είπε όσα φοβόμασταν να παραδεχτούμε)