Το HAIAFE (Heaven Ab Initio Argument From Evil) είναι το όνομα για ένα ισχυρό επιχείρημα κατά της ύπαρξης του Θεού.
Φρόυντ: “Η Τέχνη είναι μια διέξοδος στο γενετήσιο πρόβλημα” – 10 αφορισμοί του σπουδαίου επιστήμονα
Το παραδοσιακό πρόβλημα του κακού και οι (υποτιθέμενες) λύσεις του
Ο φιλόσοφος J. L. Mackie διατύπωσε το επιχείρημα από το κακό, υποστηρίζοντας ότι η ύπαρξη κακού συγκρούεται με την παντοδυναμία και την απόλυτη καλοσύνη του Θεού. Αυτό οδηγεί στο συμπέρασμα ότι οι θρησκευτικές πεποιθήσεις είναι θετικά ανηολόγητες.
«Ο Θεός είναι παντοδύναμος, ο Θεός είναι απόλυτα αγαθός και όμως το κακό υπάρχει. Φαίνεται να υπάρχει κάποια αντίφαση μεταξύ αυτών των τριών προτάσεων, έτσι ώστε εάν δύο από αυτές ήταν αληθείς, η τρίτη θα ήταν ψευδής» (Mackie 1955, σ. 200).
Ο Alvin Plantinga αμφισβητεί αυτό το επιχείρημα, υποστηρίζοντας ότι μια κοινωνία με ελεύθερα όντα είναι πιο αξιόλογη από μια χωρίς καθόλου ελεύθερη θέση. Υποστηρίζει ότι η ευθύνη για το κακό δεν ανήκει στο Θεό, αλλά στους ανθρώπους, οι οποίοι επιλέγουν ελεύθερα τις κακές πράξεις τους. Επιπλέον, ο John Hick υποστηρίζει ότι η ύπαρξη κακού επιτρέπεται από το Θεό για να προσφέρει στους ανθρώπους μια ευκαιρία για ηθική ανάπτυξη. Σύμφωνα με αυτό το επιχείρημα, η απόκτηση ενός χαρακτήρα με αρετές μέσω του πόνου είναι πιο επιθυμητή από την επιβολή της αρετής από το Θεό. Αυτές οι απόψεις αντικατοπτρίζουν διαφορετικές προσεγγίσεις για τον τρόπο με τον οποίο οι θρησκευτικές πεποιθήσεις μπορούν να ερμηνευτούν σε σχέση με το κακό και τον πόνο.
Λύνεται πραγματικά το πρόβλημα του Κακού;
Το επιχείρημα που είναι γνωστό ως HAIAFE (Heaven Ab Initio Argument From Evil, που μεταφράζεται σε “Επιχείρημα για τον Παράδεισο Από την Αρχή”) αναιρεί και τα δύο προαναφερθέντα επιχειρήματα. Αναιρεί το επιχείρημα του Plantinga δείχνοντας ότι ο Θεός μπορεί να δημιουργήσει έναν δυνατό κόσμο που κατοικείται από όντα με ελεύθερη βούληση όπου το κακό δεν υπάρχει. Επιπλέον, αναιρεί το επιχείρημα του Hick παρουσιάζοντας έναν πιθανό κόσμο όπου η απόκτηση ενάρετης ψυχής δεν χρειάζεται να επιτευχθεί μέσω κακού και πόνου.
Το κύριο σημείο του HAIAFE είναι ότι ο Θεός μπορεί και θα ήθελε να δημιουργήσει τον Παράδεισο Από την Αρχή, δηλαδή τον παράδεισο από την αρχή, αποφεύγοντας έτσι το κακό και τον πόνο.
Το επιχείρημα διατυπώνεται ως εξής. Σύμφωνα με τον κλασικό μονοθεϊσμό, ο Θεός δημιούργησε τον κόσμο για να επιτύχει ένα συγκεκριμένο στόχο, δηλαδή να δημιουργήσει όντα με ελεύθερη βούληση που ελεύθερα επιλέγουν να αγαπούν τον Θεό και να ζουν για πάντα στο πλάι του στον παράδεισο. Ο Θεός θα ήθελε να δημιουργήσει τον παράδεισο από την αρχή αν μπορούσε και αν το κακό και ο πόνος ήταν περιττοί. Επειδή ο Θεός είναι παντοδύναμος και πανγνώστης, δεν είναι υποχρεωμένος να δημιουργήσει το σύμπαν. Μπορεί να δημιουργήσει μόνον τον παράδεισο από την αρχή και τα παιδιά του απευθείας στον παράδεισο, με αποτέλεσμα το κακό και ο πόνος να είναι περιττοί. Επειδή αυτό δεν ισχύει, προκύπτει ότι ο Θεός δεν υπάρχει.
Είναι το κακό και ο βασανισμός περιττά που μπορούν να αποφευχθούν;
Η κλασική θεολογία υποστηρίζει ότι ο Θεός δημιουργεί ελεύθερα όντα που επιθυμούν να ζήσουν αιώνια με αυτόν στον παράδεισο. Ο φυσικός κόσμος προετοιμάζει τους ανθρώπους για την επαφή με το Θεό. Αλλά είναι πραγματικά απαραίτητο το κακό και ο πόνος; Σύμφωνα με την κλασική μονοθεϊστική αντίληψη, ο Θεός είναι ο ιδανικός φέρων της αρετής, χωρίς ποτέ να έχει βιώσει το κακό. Έτσι, δεν είναι αναγκαίο για να είναι κάποιος καλός να βιώσει το κακό.
Το κακό και ο πόνος μπορούν να μας διδάξουν αρετές, αλλά αυτές οι αρετές είναι χρήσιμες για πεπερασμένα όντα. Ο Θεός θα μπορούσε να δημιουργήσει απευθείας τα παιδιά του στον παράδεισο χωρίς να υπάρξει πόνος και κακός. Έτσι, αν ο Θεός είναι παντοδύναμος, θα μπορούσε να δημιουργήσει μόνο τον παράδεισο και τα πλάσματά του στον παράδεισο, αποφεύγοντας έτσι το κακό και τον πόνο.
Θα μπορούσαν οι ψυχές του Παραδείσου να πράττουν Κακό;
Μπορεί να υποστηρίξει κάποιος ότι στον παράδεισο μπορεί να υπάρχουν αόρατα πνευματικά πράγματα που προκαλούν επιθυμία. Αλλά πώς μπορεί να συμβεί αυτό όταν στον παράδεισο δεν υπάρχουν πονηρά πράγματα όπως πολέμος ή κλοπή; Εάν πιστεύουμε ότι υπάρχουν αντικείμενα αντάξια επιθυμίας στον παράδεισο, πρέπει να δώσουμε κάποια αξιόπιστα παραδείγματα. Αν δεν μπορούμε, τότε συμπεραίνουμε ότι στον παράδεισο, χωρίς σώματα και υλικά πράγματα που μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενα επιθυμίας, είναι ένας τόπος αιώνιας ευτυχίας χωρίς κακό και πόνο, αλλά τα πνευματικά πλάσματα έχουν ελεύθερη βούληση.
Μια άλλη αντίρρηση είναι ότι οι πλάσματα του Θεού θα μπορούσαν ελεύθερα να απορρίψουν τον Θεό, πράγμα που θα ήταν κακό για τον Θεό. Ωστόσο, μπορούμε να σκεφτούμε τρεις απαντήσεις σε αυτήν την αντίρρηση. Η πρώτη λέει ότι δεν υπάρχει λόγος να πιστέψουμε ότι τα μη φυσικά πλάσματα στον παράδεισο θα απορρίψουν τον Θεό. Και πάλι, η ιδέα είναι ότι ο παράδεισος είναι μια κατάσταση αιωνίας ευτυχίας. Τι άλλο θα μπορούσε να επιθυμήσει ένα πλάσμα που βρίσκεται σε τόσο υψηλό καλό;
Το πιθανό μποϊκοτάζ του Ουρανού
Σκεφτόμαστε την ενδεχόμενη περίπτωση ότι τα πλάσματα του HAIAFE αντιστέκονται στο Θεό. Μήπως απεργούν ή απλά αποστρέφονται τον παράδεισο; Αν ναι, γιατί; Ή μήπως κλέβουν, φονεύουν ή κακοποιούν άλλα πλάσματα; Αυτές οι συμπεριφορές είναι τυπικές των ανθρώπων που επιζητούν σωματικά ή ψυχολογικά οφέλη. Ωστόσο, τα πλάσματα του HAIAFE είναι σε κατάσταση αιωνίας ευτυχίας. Δεν υπάρχει λογικός λόγος να πιστεύουμε ότι θα εμπλακούν σε επιθυμητή ή εγκληματική συμπεριφορά.
Μια άλλη απάντηση είναι ότι, αν τα πλάσματα του Θεού αντισταθούν, θα ήταν πιο εύκολο για τον Θεό να δημιουργήσει τον παράδεισο που προβλέπει το HAIAFE αντί του παρόντος κόσμου. Τέλος, ένας πάνσοφός Θεός θα γνώριζε ποια άτομα θα αντισταθούν ή θα προκαλέσουν κακό. Άρα θα μπορούσε να δημιουργήσει μόνο τα πλάσματα που δεν θα αμαρτήσουν.
Υπερασπίζοντας το Καλό στον υλικό κόσμο
Για να υπερασπιστούμε τον Θεό και τη δημιουργία του κόσμου, μπορούμε να πούμε τα εξής. Παρόλο που ζούμε σε έναν κόσμο όπου υπάρχουν κακό και πόνος, υπάρχουν επίσης πολλά καλά πράγματα και χαρούμενες στιγμές. Αν δεν είχαμε αυτές τις εμπειρίες, θα νιώθαμε ότι μας αδικεί ο Θεός.
Αυτές οι εμπειρίες μας μπορούν να μας βοηθήσουν σε πολλούς τρόπους, αλλά δεν είναι απαραίτητες για να επιτευχθεί ο τελικός στόχος του Θεού. Δεν είναι απαραίτητο να ισχυριζόμαστε ότι χωρίς αυτές τις εμπειρίες, θα νιώθαμε ότι μας αδικεί ο Θεός.
Οι εμπειρίες μας στον φυσικό κόσμο μπορεί να είναι σημαντικές για μας, αλλά δεν φαίνεται να έχουν κάποια σημασία στον Παράδεισο. Εκεί, η αιωνία ευτυχία είναι με τον Θεό, οπότε είναι δύσκολο να φανταστούμε ότι θα χρειαζόμασταν τις ίδιες μαθήσεις ή χαρές που έχουμε στη γη.
Θα αρνιόταν ο Παράδεισος εξ’ αρχής την ελεύθερη βούληση;
Στον κόσμο που φαντάζεται το HAIAFE, τα πλάσματα του Θεού δεν είχαν άλλη επιλογή από το να δημιουργηθούν άμεσα στον παράδεισο. Οι θεολόγοι θα μπορούσαν να ισχυριστούν ότι, παρόλο που ο παράδεισος μπορεί να είναι ευτυχισμένος και ευχάριστος, εάν ο Θεός είχε δημιουργήσει τα παιδιά του άμεσα στον παράδεισο, τότε τα παιδιά του δεν θα είχαν την ελευθερία να επιλέξουν να είναι εκεί.
Σε κάποιο βαθμό, κάτω από την τρέχουσα κατάσταση, οι άνθρωποι δεν έχουν επιλογή. Ο Θεός δημιούργησε τους ανθρώπους και, μετά από μια ζωή στη γη, είναι είτε παράδεισος είτε κόλαση. Το HAIAFE απλώς κάνει ένα βήμα λιγότερο.
Ωστόσο, υπάρχουν προφανείς πλεονεκτήματα στον κόσμο που φαντάζεται το HAIAFE. Καταρχάς, ο παράδεισος από την αρχή θα αποφεύγει το περιττό κακό, όπως ο ρατσισμός, ο πόλεμος, η νόσος και κάθε είδους ενέργειες και παράγοντες που προκαλούν κακό και πόνο. Δεύτερον, θα αποφεύγονταν οι αμφιβολίες και, κατ’ επέκταση, οι θρησκευτικοί πόλεμοι και οι διχασμοί. Τρίτον, είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για τον Θεό να επιτύχει τον τελικό του στόχο να φέρει τα πλάσματά του σε μια φιλική σχέση με τον δημιουργό τους. Σκεφτείτε πόσοι άνθρωποι είναι είτε αγνωστικιστές ή άθεοι ή απλώς μισούν ή αντιδρούν στον Θεό λόγω του κακού και του πόνου.
Καταφέρνει το νέο επιχείρημα για το Κακό να διαψεύσει την ύπαρξη του Θεού;
Το επιχείρημα από το κακό, όπως παρουσιάζεται από το HAIAFE, θέτει αμφισβήτηση για την ύπαρξη του Θεού. Δείχνει ότι, εάν ο Θεός επιθυμεί να ζει με τα παιδιά του στον παράδεισο απαλλαγμένος από κακό, θα έπρεπε να τα δημιουργήσει απευθείας εκεί. Επιπλέον, αντίθετα με τις αντιρρήσεις και τις υποστηρίξεις, το HAIAFE δείχνει ότι η ύπαρξη κακού συγκρούεται με την παντοδυναμία, την πανούργια και την πανάγαθη φύση του Θεού.
Επίσης, υποστηρίζει ότι η δημιουργία του παραδείσου από την αρχή θα απέτρεπε πολλά είδη κακού και θα ήταν η αποτελεσματικότερη λύση για τον Θεό. Με βάση αυτήν τη λογική, ο κλασικός θεϊσμός δεν μπορεί να υπάρξει, καθώς ο Θεός δεν επέλεξε να δημιουργήσει τον παράδεισο από την αρχή, αλλιώς θα βρισκόμασταν εκεί ήδη.
10 κορυφαία αποφθέγματα του Ρενέ Ντεκάρτ: «Αν ο άνθρωπος είναι ελεύθερος, τότε ο Θεός δεν είναι»