Οι πρωταγωνιστές του Τζον Στάινμπεκ, προερχόμενοι από τις τάξεις των άπορων, των αγροτών και των κοινωνικά απόκληρων, αμφισβήτησαν τη συμβατική αφήγηση, αναδεικνύοντας αυτούς που η κοινωνία είχε υποβιβάσει στη σκιά σε θριαμβευτές ήρωες.
Φωστήρας στη σφαίρα της «dust bowl literature», χειριζόταν την πένα του σαν μαγικό ραβδί, δημιουργώντας ζωντανά τοπία και συμπαθητικούς χαρακτήρες που ξεπηδούσαν από τις σελίδες κάθε ενός από τα 27 λογοτεχνικά του αριστουργήματα. Από την αρχή, η περιγραφική του δεινότητα και η βαθιά του σχέση με τους πρωταγωνιστές του τον ξεχώρισαν, αφήνοντας ανεξίτηλο το σημάδι του στο λογοτεχνικό τοπίο.
Ανάμεσα στα επιφανή έργα του, το τρίο “Άνθρωποι και ποντίκια”, “Τα σταφύλια της οργής” και “Ανατολικά της Εδέμ” στέκονται ως πανύψηλα μνημεία της λογοτεχνικής του ιδιοφυΐας. Κάθε σελίδα, μια απόδειξη της ικανότητάς του να υφαίνει περίπλοκες αφηγήσεις που συντονίζονται με τα βάθη της ανθρώπινης εμπειρίας.
Στο ταραχώδες πολιτικό τοπίο της εποχής του, αντιμετώπισε τις κατηγορίες ότι ήταν σοσιαλιστής, μια ταμπέλα που δεν κατάφερε να μειώσει τη λαμπρότητα της αφήγησής του. Το αποκορύφωμα της λογοτεχνικής του διαδρομής κορυφώθηκε απροσδόκητα το 1962, όταν του απονεμήθηκε το Νόμπελ Λογοτεχνίας – μια διάκριση που εξέπληξε ακόμη και τον ίδιο τον ταπεινό βραβευθέντα.
20 αποφθέγματα του Στάινμπεκ
1.Ο άνθρωπος είναι το μόνο είδος αρπακτικού που στήνει μόνος του την παγίδα του, τη δολώνει, και μετά πέφτει μέσα σ’ αυτήν.
2.Εκτός κι αν κάποιος που σου ασκεί κριτική σε παινεύει ανεπιφύλακτα, αγνόησέ τον τον μπάσταρδο.
3.Οι ιδέες είναι σαν τα κουνέλια. Πιάνεις κάνα δυο, τις φροντίζεις λίγο και, πολύ σύντομα, έχεις μια ντουζίνα από δαύτες.
4.Προσπάθησε να καταλάβεις τους ανθρώπους. Αν καταλάβει ο ένας τον άλλον, θα είστε καλοί ο ένας για τον άλλον. Το να ξέρεις κάποιον καλά, ποτέ δεν οδηγεί σε μίσος αλλά σχεδόν πάντα οδηγεί σε αγάπη.
5.Ο σοσιαλισμός δεν ρίζωσε στην Αμερική, επειδή οι φτωχοί βλέπουν τους εαυτούς τους όχι σαν καταπιεσμένους προλετάριους, αλλά σαν προσωρινά ατυχήσαντες εκατομμυριούχους.
6.Όταν κάποιος λέει ότι δεν θέλει να μιλήσει για κάτι, συνήθως εννοεί ότι μόνο αυτό έχει στο μυαλό του.
7.Κανένας δε θέλει συμβουλές, μόνο επιβεβαίωση.
8.Ένας ωκεανός χωρίς άγνωστα τέρατα θα ήταν ύπνος δίχως όνειρα.
9.Το γεγονός της ιδιοκτησίας σε παγώνει για πάντα στο «Εγώ» και σε διώχνει για πάντα από το «Εμείς».
10.Ένας άνθρωπος χωρίς λόγια είναι ένας άνθρωπος χωρίς σκέψη.
11.Πάντα στα χρόνια της ξηρασίας οι άνθρωποι ξεχνούσαν τα πλούσια χρόνια, και στα χρόνια της βροχής ξεχνούσαν τα χρόνια της ξηρασίας. Πάντα έτσι γινόταν.
12.Να θυμάσαι πως τα πιο ωραία πράγματα στον κόσμο είναι τα πιο άχρηστα: τα παγώνια και τα κρίνα, παραδείγματος χάριν.
13.Πέρα, μπροστά μας υπάρχουν χιλιάδες ζωές που μπορούμε να ζήσουμε, αλλά όταν έρθει η ώρα, θα είναι μόνο μία.
14.Εννοείται ότι οι άνθρωποι ενδιαφέρονται μόνο για τον εαυτό τους. Αν μια ιστορία δεν αφορά τον ακροατή, δεν θα την ακούσει.
15.Είναι αλήθεια πως είμαστε αδύναμοι και ασθενικοί και άσχημοι και επιθετικοί, αλλά αν αυτό ήταν όλο κι όλο που ήμαστε, θα είχαμε εξαφανισθεί από το πρόσωπο της γης χιλιάδες χρόνια πριν.
16.Οι σκέψεις είναι αργές και βαθιές και χρυσές το πρωί.
17.Θεωρώ πως ένας συγγραφέας, που δεν πιστεύει παθιασμένα στην τελειότητα του ανθρώπου, δεν είναι αφοσιωμένος στη λογοτεχνία ούτε ανήκει σ’ αυτήν.
18.Μόνο ο Θεός βλέπει το σπουργίτι να πέφτει, αλλά ακόμα κι ο Θεός δεν κάνει τίποτε γι’ αυτό.
19.Ο συγγραφέας πρέπει να πιστεύει ότι αυτό που κάνει είναι το πιο σημαντικό πράγμα στον κόσμο. Και πρέπει να γαντζώνεται από αυτήν την αυταπάτη ακόμα κι όταν ξέρει ότι δεν είναι αλήθεια.
20.Κάθε πόλεμος είναι σύμπτωμα της αποτυχίας του ανθρώπου ως σκεπτόμενο ζώο.
Διαβάστε περισσότερα αποφθέγματα παρακάτω:
20 λυτρωτικά αποφθέγματα του Καρλ Γιουνγκ ελέγχουν το ασυνείδητό μας
11 αποφθέγματα του Ίρβιν Γιάλομ: «Αν θέλεις να αλλάξεις, πρέπει να είσαι πρόθυμος να νιώσεις άβολα»
10 σοφά αποφθέγματα του Ιπποκράτη για την ισορροπία του νου
13 αποφθέγματα από τους «βασικούς νόμους της ανθρώπινης ηλιθιότητας»