Τάκης Σινόπουλος απόσπασμα

Τάκης Σινόπουλος: «Γιατί δέχεσαι υποταγμένος το κοινώς αποδεχτό νόημα…Είναι απαράδεκτο να…»

«Πρέπει να σταματήσεις να φοβάσαι», ο Σινόπουλος δίνει τον τόνο μιας τολμηρής εξερεύνησης: αρνείται να μας αφήσει να κρυφτούμε πίσω από την «κοινά αποδεκτή σημασία» των λέξεων ή να βρούμε παρηγοριά στους οικείους κώδικες έκφρασης που μας κρατούν πειθήνιους.

Κάθε γραμμή δονείται από την έκκληση να «γκρεμίσουμε» και να ξαναχτίσουμε, να απελευθερωθούμε από τον σιωπηλό τρόμο. Αν ρισκάρουμε να αντιμετωπίσουμε το κενό πέρα από τον συνηθισμένο μας λόγο, ίσως βρούμε την ίδια την πηγή της δημιουργικότητας και της ελευθερίας που λαχταράμε.

Μπείτε στο Νυχτερινό ημερολόγιο ως κάποιος που αγαπάει τα οικεία δράματα της λογοτεχνίας και αφήστε τις λέξεις του Σινόπουλου να γκρεμίσουν τα τείχη του συνηθισμένου νοήματος. Σε αυτές τις σελίδες αναβοσβήνει μια σφοδρή ελπίδα: ότι στέκοντας ατημέλητοι, αλλά αναμφισβήτητα ζωντανοί, μπροστά στη γύμνια του ίδιου μας του νου, μπορούμε επιτέλους να ξεπεράσουμε την ατέλειωτη τάξη του φόβου και να μπούμε σε μια γλώσσα που μπορούμε να διεκδικήσουμε ως δική μας.
(Διαβάστε το απόσπασμα παρακάτω)

Ποιος είναι τελικά ο κακός άνθρωπος, σύμφωνα με τον Νίτσε;

Τάκης Σινόπουλος –  Νυχτολόγιο. Εκδόσεις Κέδρος, Αθήνα 1982.

Πρέπει να πάψεις να φοβάσαι. Είναι απαράδεκτο να φοβάσαι.

Υπάρχει τρόπος να ψάξεις, να καθορίσεις από πού κι από τι έρχεται αυτός ο φόβος.

Ο φόβος είναι αθλιότητα, μην ξεπέφτεις εκεί.

Πιάσε από την αρχή την γλώσσα σου. Κοίταξε τον τρόπο που εσύ την κάνεις να δουλέψει, να λειτουργήσει. Πως συνταιριάζεις τις λέξεις στη γλώσσα; Σε τι κανόνες, σε τι νόμους υπακούεις;

Γιατί δεν γκρεμίζεις αυτό το καλοστημένο (ή δήθεν) γλωσσικό σου οικοδόμημα, γιατί δεν το ξαναφτιάχνεις από την αρχή, με άλλη γραμματική, με άλλη σύνταξη, με άλλες λέξεις, (ακόμα κι αυτό) άλλες σχέσεις, συναρτήσεις, δομές;

Γιατί δέχεσαι υποταγμένος το κοινώς αποδεχτό νόημα, τη σημασία που σου έχει επιβληθεί αυτών ή εκείνων των λέξεων; Γιατί δεν τις τορπιλίζεις; Γιατί φοβάσαι; Δεν είναι αργά. Έτσι κι αλλιώς επικοινωνία δεν υπάρχει. Είναι απαράδεκτο να φοβάσαι.

Άσκημος, αξύριστος, ξευτελισμένος απʼ το χρόνο, κάθομαι σε μια γυμνή καρέκλα, στη μέση του δωματίου, το φως πάνω από το κεφάλι μου με απογυμνώνει, είμαι ηλίθιος, κοιτάζω ανέκφραστα τον ξεφτισμένο σοβά του τοίχου, μένω καθισμένος εκεί, ώρες ολάκερες, μέρες ολάκερες, είναι όνειρο φωνάζω και ξυπνάω κι όμως υπάρχει φως, και κάθομαι έτσι μισόγυμνος στην άκρη του κρεβατιού.

Έτσι λοιπόν ανύποπτος, χωρίς να το ξέρεις, συμβιβασμένος, μπήκες στην “τάξη”.

Έγινες “ταχτικός”, “ταξικός”, “ταξινομήθηκες”.

Υποτάχτηκες στον κώδικα. Τι θα πει τώρα “κώδικας”, τι θα πει “τάξη” μέσα στον απέραντο χώρο της γλώσσας, μέσα στις άπειρες δυνατότητες της γλώσσας;

Γιατί θα πρέπει να γράφεις αυτή τη γλώσσα, τη γλώσσα των άλλων;

Γιατί θα πρέπει να θρέψεις, να φωτίσεις, να συγκινήσεις τον κάθε κερατά που περιμένει να σ’ ακούσει, να σε “κατατάξει”;

Γιατί θα πρέπει να συνεχίσεις έτσι – τάχα παλεύοντας για την προσωπική σου γλώσσα – να διαιωνίσεις την υποταγή σου σ’ αυτή την “τάξη”.

Τι περιμένεις; τάχα δεν έλαβες το μήνυμα;

Διαβάστε περισσότερα λογοτεχνικά αριστουργήματα:

Φωτογραφία εξωφύλλου

Μοιράσου το

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

YelloWizard.gr
YelloWizard.gr
YelloWizard.gr