Τα σουηδικά σχολεία επιστρέφουν τα βιβλία
Σουηδικά σχολεία: Φέτος, οι Σουηδοί μαθητές θα ασχοληθούν περισσότερο με το χειρόγραφο και θα διαβάσουν έντυπα βιβλία, ενώ θα μειώσουν τη χρήση tablets, την έρευνα στο διαδίκτυο και τις δεξιότητες δακτυλογράφησης, καθώς επιστρέφουν στο σχολείο. Αυτή η στροφή προς πιο παραδοσιακές μεθόδους μάθησης ακολουθεί τις ανησυχίες που εκφράστηκαν από πολιτικούς και εμπειρογνώμονες σχετικά με την προηγούμενη μεγάλη έμφαση που έδωσε η Σουηδία στην τεχνολογία στην εκπαίδευση, συμπεριλαμβανομένης της εισαγωγής tablets στα νηπιαγωγεία.
Τα σουηδικά σχολεία και η τεχνολογία
Η Lotta Edholm, υφυπουργός Παιδείας, η οποία ανέλαβε καθήκοντα ως μέλος μιας κεντροδεξιάς κυβέρνησης συνασπισμού πριν από σχεδόν ένα χρόνο, υπήρξε επικρίτρια του διεισδυτικού ρόλου της τεχνολογίας στην εκπαίδευση. Τόνισε τη σημασία των βιβλίων για τη μάθηση των μαθητών και ανακοίνωσε την πρόθεση της κυβέρνησης να ανατρέψει την απόφαση της εθνικής υπηρεσίας εκπαίδευσης να καταστήσει υποχρεωτικές τις ψηφιακές συσκευές στα νηπιαγωγεία. Επιπλέον, η κυβέρνηση σχεδιάζει να καταργήσει εντελώς την ψηφιακή μάθηση για παιδιά κάτω των έξι ετών, σύμφωνα με αξιωματούχους του υπουργείου.
Ενώ οι Σουηδοί μαθητές έχουν ιστορικά καλές επιδόσεις στην ανάγνωση σε σύγκριση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, η μελέτη Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) έδειξε μείωση των αναγνωστικών τους ικανοτήτων μεταξύ 2016 και 2021. Παρά την πτώση αυτή, οι μαθητές της Σουηδίας εξακολουθούν να κατατάσσονται στην έβδομη θέση, ισόβαθμοι με την Ταϊβάν, στις αναγνωστικές επιδόσεις. Αντίθετα, η Σιγκαπούρη, η κορυφαία επίδοση, σημείωσε βελτίωση στις βαθμολογίες ανάγνωσης, ενώ οι βαθμολογίες της Αγγλίας παρέμειναν σχετικά σταθερές.
Οι ειδικοί αποδίδουν ορισμένα από αυτά τα μαθησιακά ελλείμματα σε παράγοντες όπως η πανδημία του κορονοϊού και ο αυξανόμενος αριθμός των μεταναστών μαθητών που δεν έχουν ως μητρική γλώσσα τη σουηδική. Ωστόσο, υποδεικνύουν επίσης ότι η υπερβολική χρήση οθόνης κατά τη διάρκεια των σχολικών μαθημάτων μπορεί να συμβάλλει στην υποβάθμιση των βασικών μαθημάτων.
Το Ινστιτούτο Καρολίνσκα, μια διάσημη ιατρική σχολή που επικεντρώνεται στην έρευνα, έχει δώσει έμφαση σε επιστημονικά στοιχεία που υποδηλώνουν ότι τα ψηφιακά εργαλεία μπορούν να εμποδίσουν παρά να ενισχύσουν τη μάθηση των μαθητών. Υποστηρίζουν την επιστροφή στις παραδοσιακές μεθόδους απόκτησης της γνώσης μέσω των έντυπων εγχειριδίων και της εμπειρογνωμοσύνης των καθηγητών αντί να βασίζονται κυρίως σε ανεξέλεγκτους ψηφιακούς πόρους.
Η UNESCO, ο οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών για την εκπαίδευση και τον πολιτισμό, έχει επίσης εκφράσει ανησυχίες σχετικά με την ταχεία υιοθέτηση ψηφιακών εργαλείων μάθησης. Σε μια έκθεση του Αυγούστου, η UNESCO ζήτησε την κατάλληλη χρήση της τεχνολογίας στην εκπαίδευση, τονίζοντας τη σημασία της διατήρησης της δια ζώσης διδασκαλίας και της επίτευξης ποιοτικής εκπαίδευσης για όλους.
Για να αντιμετωπίσει την πτώση των επιδόσεων στην ανάγνωση μεταξύ των σουηδικών μαθητών, η κυβέρνηση διέθεσε 685 εκατομμύρια κορώνες (57,5 εκατομμύρια ευρώ) για την αγορά βιβλίων για τα σχολεία φέτος, με μια πρόσθετη ετήσια επένδυση 42 εκατομμυρίων ευρώ το 2024 και το 2025 για την επιτάχυνση της επιστροφής των σχολικών βιβλίων.