Σοπενχάουερ Εγχειρίδιο πρακτικής σοφίας

Σοπενχάουερ: «Τη βαθιά ψυχική γαλήνη τη βρίσκει κανείς στη…»

Ο Άρθουρ Σοπενχάουερ, ένας φιλόσοφος που φλέρταρε αναμφισβήτητα με την παραφροσύνη «σκαλίζοντας» τις πιο σκιώδεις πτυχές του «εγώ» μας.

Μια μορφή που αμφισβήτησε την ίδια την ουσία της συνύπαρξης όπως τη γνωρίζουμε «αποθεώνοντας» παράλληλα τη μοναχικότητα και την αντικοινωνικότητα ως ύψιστη και «ακριβή» κατάκτηση του νοήμονος.

Για κάποιο λόγο δεν τον μισείς ούτε τον αγαπάς, απλά κρατάς απ’ αυτόν εκείνο που αντέχεις. ‘Ο,τι και να πεις, ο Σοπενχάουερ δεν αρνήθηκε να σταθεί απέναντι σε κάθε κριτική, εξάλλου, πάντα εγκωμίαζε την ειλικρινή και ελεύθερη κρίση.

Ας κρατήσουμε δύο πράγματα: Πρώτον, ότι Άρθουρ Σοπενχάουερ στάθηκε πρώτα απέναντι στον εαυτό του και δεύτερον, τόλμησε να ξεστομίσει εκείνα που όπως προαναφέρθηκε τα έχουμε καλά κρυμμένα ή μήπως όχι;

(Αξίζει κάθε λέξη, διαβάστε ολόκληρο το άρθρο παρακάτω)

Δε γίνεται να έχεις πάντα δίκιο! Εκτός αν ακολουθήσεις τον Σοπενχάουερ

Σοπενχάουερ: «Την αληθή, βαθιά ψυχική γαλήνη δεν την βρίσκει κανείς παρά μόνο στην μοναχικότητα..» – Εγχειρίδιο πρακτικής σοφίας

Γενικά, πάντως, ο καθένας δεν μπορεί να βρίσκεται σε τέλεια αρμονία παρά μόνο με τον εαυτό του και όχι με τον φίλο του ή την ερωμένη του, καθώς οι διαφορές προσωπικότητας και ιδιοσυγκρασίας επιφέρουν σε κάθε περίπτωση μια, έστω και μικρή, δυσαρμονία.

Ως εκ τούτου, την αληθή, βαθιά ψυχική γαλήνη και τέλεια αταραξία του θυμικού δεν την βρίσκει κανείς παρά μόνο στην μοναχικότητα.

Εάν, τώρα, η προσωπικότητα κάποιου είναι μεγάλη και πλούσια, τότε ο άνθρωπος αυτός απολαμβάνει την πλέον ευτυχή κατάσταση που είναι δυνατόν να βρεθεί σ’ αυτόν τον πενιχρό κόσμο.

Ναι, ας το πούμε ανοιχτά: όσο στενά και αν συνδέουν τους ανθρώπους η φιλία, ο έρωτας και ο γάμος, απόλυτα ειλικρινής είναι ο καθένας, σε τελική ανάλυση, μόνο με τον εαυτό του ή το πολύ πολύ και με το παιδί του.

Από όλα τούτα προκύπτει ότι στην καλύτερη κατάσταση βρίσκεται εκείνος που δεν έχει βασισθεί παρά στον εαυτό του και είναι γι’ αυτόν τα πάντα σ’ όλες τις περιστάσεις.

Επιπλέον, όσα περισσότερα έχει κανείς καθ’ εαυτόν τόσα λιγότερα μπορεί να βρει εκτός του.

Ένα κάποιο αίσθημα πλήρους αυτάρκειας είναι αυτό που αποτρέπει τους ανθρώπους μ’ εσωτερική αξία κι εσωτερικό πλούτο να κάνουν τις διόλου ασήμαντες θυσίες που απαιτεί η συναναστροφή μ’ άλλους, πόσο μάλλον να την επιδιώξουν απαρνούμενοι τον εαυτό τους.

Το ακριβώς αντίθετο κάνει τους συνηθισμένους ανθρώπους τόσο κοινωνικούς και καλόβολους: γι’ αυτούς είναι ευκολότερο ν’ αντέξουν άλλους παρά τον εαυτό τους.

Σε τούτα δε προστίθεται και το γεγονός πως ό,τι έχει πραγματική αξία δεν εκτιμάται από τους ανθρώπους, ενώ ότι εκτιμάται δεν έχει αξία.

Τεκμήριο και συνάμα συνέπεια αυτού αποτελεί ο αποτραβηγμένος βίος κάθε αξιοπρεπούς και εξέχοντος ανθρώπου.

Σύμφωνα μ’ όλα τούτα, για τον άνθρωπο που έχει κάτι το αξιόλογο μέσα του, ο περιορισμός των αναγκών του, όταν τούτο απαιτείται προς διατήρηση ή επέκταση της ελευθερίας του, και, συνεπώς, ο προθυμότατος συμβιβασμός του με τα ολίγα, αφού είναι βέβαια αναπόφευκτο να συσχετίζεται με τους ανθρώπους, συνιστά αυθεντική σοφία της ζωής.

Διαβάστε περισσότερα λογοτεχνικά αριστουργήματα:

Φωτογραφία εξωφύλλου

 

Μοιράσου το

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

YelloWizard.gr
YelloWizard.gr
YelloWizard.gr