Οι βασικοί νόμοι της ανθρώπινης ηλιθιότητας

Ποιοι είναι οι 5 νόμοι της ανθρώπινης βλακείας, σύμφωνα με τον Carlo Cipolla; (ΓΡΑΦΗΜΑ)

Το βιβλίο του Carlo Cipolla «Οι βασικοί νόμοι της ανθρώπινης ηλιθιότητας» προσφέρει μια αδιαμαρτύρητα αιχμηρή, αλλά και βαθιά χιουμοριστική ανάλυση της ανθρώπινης ανοησίας.

Στο δοκίμιό του, ο Cipolla δημιουργεί ένα καθολικό πλαίσιο για τον ορισμό, την κατανόηση και την κατηγοριοποίηση της βλακείας, αποκαλύπτοντας τους αόρατους μηχανισμούς που διαμορφώνουν την κοινωνία. Οι γνώσεις του είναι τόσο σχετικές με τη φιλοσοφία όσο και με τη λογοτεχνία, όπου οι χαρακτήρες και οι επιλογές τους συχνά αντανακλούν αυτές ακριβώς τις αρχές.
(Διαβάστε περισσότερα για την ανθρώπινη ηλιθιότητα)

13 αποφθέγματα από τους «βασικούς νόμους της ανθρώπινης ηλιθιότητας»

1. Ο πρώτος νόμος της βλακείας

«Όλοι υποτιμούν τον αριθμό των ηλίθιων ανθρώπων που κυκλοφορούν».

Ο Cipolla επιμένει ότι η βλακεία είναι μια παγκόσμια σταθερά, που υπερβαίνει τον χρόνο, τον χώρο και τα κοινωνικά στρώματα. Συχνά μας αιφνιδιάζει, θεωρώντας ότι η εξυπνάδα ή η εμπειρία θα έπρεπε να συσχετίζονται με σοφότερες αποφάσεις. Από τους τραγικούς ήρωες του Σαίξπηρ μέχρι τους γραφειοκράτες του Κάφκα, η λογοτεχνική ιστορία αποδεικνύει το επιχείρημα του Cipolla: η βλακεία δεν γνωρίζει τάξη, μόρφωση ή γενεαλογία.

2. Ο δεύτερος νόμος της βλακείας

«Η πιθανότητα να είναι ένα άτομο ηλίθιο είναι ανεξάρτητη από οποιοδήποτε άλλο χαρακτηριστικό του».

Ξεχάστε τα στερεότυπα: η βλακεία αψηφά όλες τις ετικέτες. Δεν έχει σημασία αν κάποιος είναι πλούσιος, μορφωμένος ή με επιρροή – η βλακεία δεν κάνει διακρίσεις. Σκεφτείτε τον δήμαρχο Στόκμαν του Ίψεν στο Ένας εχθρός του λαού, ο οποίος δίνει προτεραιότητα στη φήμη της πόλης αντί να σώσει τους πολίτες της από το δηλητηριασμένο νερό. Ακόμα και η δύναμη και η θέση δεν μπορούν να προστατεύσουν κάποιον από την ανοησία.

3. Ο τρίτος (και χρυσός) νόμος της βλακείας

«Ηλίθιος είναι κάποιος που προκαλεί ζημιά σε ένα άλλο άτομο ή μια ομάδα, ενώ δεν αποκομίζει κανένα όφελος και πιθανώς υφίσταται ακόμη και ζημιά για τον εαυτό του».

Ο χρυσός κανόνας του Cipolla είναι το pièce de résistance του. Χωρίζει την ανθρωπότητα σε τέσσερις κατηγορίες με βάση αυτή την αρχή:

  • Οι ευφυείς: Ωφελούν τον εαυτό τους και τους άλλους.
  • Οι ανήμποροι: Βλάπτουν τους εαυτούς τους ενώ ωφελούν τους άλλους.
  • Οι ληστές: Ωφελούν τους εαυτούς τους εις βάρος των άλλων.
  • Οι ηλίθιοι: Βλάπτουν τους πάντες συμπεριλαμβανομένου και του εαυτού τους.

Στη λογοτεχνία, το αρχέτυπο του «ηλίθιου» είναι συχνά καταλύτης του χάους. Σκεφτείτε τον χαρακτήρα του Πολώνιου στον Άμλετ. Η ανάμειξή του βλάπτει τους άλλους (και τον εαυτό του) χωρίς κανένα πραγματικό όφελος, απεικονίζοντας τέλεια τον ορισμό του Cipolla.

4. Ο τέταρτος νόμος της βλακείας

«Οι μη ηλίθιοι άνθρωποι πάντα υποτιμούν την καταστροφική δύναμη των ηλίθιων ατόμων».

Αυτός ο νόμος μας προειδοποιεί: η βλακεία είναι πιο επικίνδυνη από την κακία. Γιατί; Επειδή είναι απρόβλεπτη. Ενώ οι ληστές ενεργούν με εγωιστική πρόθεση, τα ηλίθια άτομα ενεργούν χωρίς λογική ή σκοπό, καθιστώντας τον αντίκτυπό τους πιο δύσκολο να προβλεφθεί ή να αντιμετωπιστεί. Ο Ηλίθιος του Ντοστογιέφσκι εξερευνά αυτή την απρόβλεπτη φύση, δείχνοντας πώς ο καλοπροαίρετος αλλά αφελής πρίγκιπας Μίσκιν προκαλεί ακούσιο όλεθρο παρά τις αγνές προθέσεις του.

5. Ο πέμπτος νόμος της βλακείας

«Ένας ηλίθιος άνθρωπος είναι ο πιο επικίνδυνος τύπος ανθρώπου».

Ο πέμπτος νόμος οδηγεί τη θέση του Cipolla στο σπίτι του. Η βλακεία αποσταθεροποιεί τις κοινωνίες, διαταράσσει την τάξη και υπονομεύει την πρόοδο. Από λογοτεχνικής άποψης, συχνά η βλακεία -και όχι η απόλυτη κακία- είναι αυτή που οδηγεί στα πιο τραγικά αποτελέσματα. Σκεφτείτε τον Τρωικό Πόλεμο στην Ιλιάδα: Οι παρορμητικές, ανόητες ενέργειες του Πάρη πυροδοτούν μια αλυσίδα καταστροφής που κοστίζει χιλιάδες ζωές.

Η ζυγαριά της βλακείας

Για να οπτικοποιήσει τη θεωρία του, ο Cipolla εισάγει ένα απλό διάγραμμα τεταρτημορίων:

  1. Πάνω-δεξιά τεταρτημόριο (ευφυής): Οι ενέργειές τους ωφελούν τον εαυτό τους και την κοινωνία.
  2. Κάτω δεξιό τεταρτημόριο (Ληστές): Ωφελούν τους εαυτούς τους αλλά βλάπτουν τους άλλους.
  3. Επάνω αριστερά τεταρτημόριο (Αβοήθητοι): Ζημιώνουν τους εαυτούς τους αλλά ωφελούν τους άλλους.
  4. Κάτω αριστερό τεταρτημόριο (Ηλίθιοι): Ζημιώνουν τους πάντες, συμπεριλαμβανομένου και του εαυτού τους.

Ας ρίξουμε και μια ματιά σ’ ένα απόσπασμα από το βιβλίο του «Οιβασικοί νόμοι της ανθρώπινης ηλιθιότητας» :

Δεν είναι δύσκολο να κατανοήσουμε πώς η κοινωνική, πολιτική και θεσμική ισχύς μεγεθύνει το καταστρεπτικό δυναμικό ενός ηλίθιου ανθρώπου.

Αλλά πρέπει και να εξηγήσουμε και να αντιληφθούμε τι ακριβώς είναι αυτό που καθιστά ένα ηλίθιο άτομο τόσο επικίνδυνο για τους άλλους ανθρώπους – ή, με άλλα λόγια, σε τι συνίσταται η δύναμη της ηλιθιότητας.

Στην ουσία, οι ηλίθιοι άνθρωποι είναι επικίνδυνοι και επιβλαβείς επειδή οι λογικοί άνθρωποι δυσκολεύονται να συλλάβουν και να κατανοήσουν την παράλογη συμπεριφορά.

Ένα ευφυές άτομο πιθανά να κατανοήσει τη λογική ενός κακοποιού. Οι πράξεις των κακοποιών ακολουθούν ένα σχέδιο με κάποια συλλογιστική – επίβουλη συλλογιστική μεν, αλλά παρ’ όλα αυτά συλλογιστική.

Ο κακοποιός επιθυμεί ενεργητικό στο λογαριασμό του.

Εφόσον δεν είναι αρκετά έξυπνος ώστε να σχεδιάσει πρακτικές που θα του αποφέρουν όφελος και παράλληλα θα ωφελήσουν κι εσάς, θα παραγάγει το ενεργητικό του προκαλώντας παθητικό στο δικό σας λογαριασμό.

Η συμπεριφορά του είναι κατακριτέα, αλλά διέπεται από μία λογική, και ένας λογικός άνθρωπος μπορεί να την προβλέψει.

Μπορείς να μαντέψεις πώς θα ενεργήσει ένας κακοποιός, τους κακόβουλους χειρισμούς του και τις υστερόβουλες φιλοδοξίες του και συχνά είναι εφικτό να θωρακίσεις τις άμυνές σου.

Με ένα ηλίθιο άτομο, αυτό είναι παντελώς αδύνατο, όπως εξηγείται από τον Τρίτο Βασικό Νόμο.

Ένα ηλίθιο πλάσμα σε κατατρέχει χωρίς λόγο, χωρίς να προσβλέπει σε κάποιο πλεονέκτημα, χωρίς σχέδιο ή μεθόδευση και στις πλέον ακατάλληλες στιγμές και μέρη.

Όταν αντιμετωπίζεις ένα ηλίθιο άτομο, βρίσκεσαι ολοκληρωτικά στο έλεός του.

[…] Αυτό είναι που και ο Ντίκενς και ο Σίλερ είχαν κατά νου, όταν ο πρώτος παρέθετε πως «με ηλιθιότητα και καλή πέψη ο άνθρωπος μπορεί να υπομείνει αρκετά» και ο τελευταίος έγραφε πως «ενάντια στην ηλιθιότητα ακόμη και οι Θεοί αγωνίζονται μάταια».

Είναι σίγουρο πως για την νέα χρονιά θα σας χρειαστεί η μελέτη ενός βιβλίου σαν κι αυτού. Εμείς το λατρέψαμε!

Διαβάστε περισσότερα λογοτεχνικά αριστουργήματα:

Φωτογραφία εξωφύλλου

Μοιράσου το

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

YelloWizard.gr
YelloWizard.gr
YelloWizard.gr