Το 1534, σε ηλικία 59 ετών, ο Μιχαήλ Άγγελος εγκαταλείπει τη Φλωρεντία για τη Ρώμη, σηματοδοτώντας την έναρξη μίας νέας, δημιουργικής περιόδου.
Μιχαήλ Άγγελος: Επισκέψιμο για πρώτη φορά το μυστικό ατελιέ του στη Φλωρεντία (ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ)
Ο Πάπας Κλήμης Ζ’ του αναθέτει την τοιχογραφία της “Έσχατης Κρίσης” στην Καπέλα Σιστίνα, ένα έργο που θα τον επηρεάσει βαθιά καλλιτεχνικά και πνευματικά.
Παρά την φήμη του ως διασημότερου καλλιτέχνη στην Ευρώπη, ο Μιχαήλ Άγγελος δεν επαναπαύεται. Η χριστιανική του πίστη και η επιθυμία του για αμφισβήτηση τον ωθούν να δημιουργήσει αριστουργήματα, γεμάτα ανανεωμένη ενέργεια.
Εκτός από την “Έσχατη Κρίση”, ο Πάπας του αναθέτει δύο τοιχογραφίες στην Καπέλα Παολίνα και την επίβλεψη του εργοταξίου στον Άγιο Πέτρο. Ο Μιχαήλ Άγγελος, αν και διαμαρτύρεται ότι δεν είναι αρχιτέκτονας, αναλαμβάνει έργα όπως το Palazzo Farnese, η Porta Pia, η Piazza del Campidoglio και ο εμβληματικός τρούλος του Αγίου Πέτρου.
Στα τελευταία 20 χρόνια της ζωής του, ο Μιχαήλ Άγγελος αφήνει το στίγμα του στην Ρώμη, δημιουργώντας μνημεία που κοσμούν την πόλη μέχρι σήμερα.
Επιχειρώντας να ρίξει φως στις τελευταίες τρεις δεκαετίες της ζωής του, αυτή την όψιμη, απροσδόκητα δημιουργική περίοδο και στα έργα που δημιούργησε τα χρόνια μέχρι τον θάνατο του, το 1564, σε ηλικία 89 ετών, το Βρετανικό Μουσείο διοργανώνει την έκθεση «Michelangelo the last decades» (2 Μαΐου – 28 Ιουλίου 2024), η οποία μεταξύ άλλων περιλαμβάνει το μοναδικό πλήρες σωζόμενο σχέδιο του σε χαρτόνι.
By the time Michelangelo finished the Sistine Chapel’s ceiling, he was in his thirties and has already changed the face of Western art for good.
As our new exhibition ‘Michelangelo: the last decades’ shows, he was just getting started… https://t.co/hl1Q4hmdEM pic.twitter.com/ZmROX87fmG
— British Museum (@britishmuseum) February 26, 2024
Η σύνθεση “Epifania”, ένας προάγγελος για την “Έσχατη Κρίση”, παρουσιάζεται ξανά μετά από εκτεταμένη συντήρηση από το 2018. Δημιουργήθηκε περί το 1550 με κυρίαρχα υλικά τη μαύρη κιμωλία και το κάρβουνο, σε 26 φύλλα χαρτιού από βαμβάκι, κάνναβη και λινάρι, συνδεδεμένα με αλευρόκολλα, δημιουργώντας επιφάνεια 2,32 x 1,65 μέτρων.
Σχεδιάστηκε για να βοηθήσει τον βιογράφο Ascanio Condivi στη δημιουργία πίνακα που σώζεται ημιτελής στην Casa Buonarroti. Επίσης, παρουσιάζεται το έργο του Condivi, δανεισμένο από τη Casa Buonarroti. Η μελέτη για την “Έσχατη Κρίση” είναι ένα από τα πολλά προπαρασκευαστικά σχέδια για την τοιχογραφία στην Καπέλα Σιστίνα. Το έργο “Η Τιμωρία του Τιτυού” επίσης παρουσιάζεται, από τη Royal Collection, απεικονίζοντας τον Τιτυό και έναν γύπα να τον κατατρώει. Ο Άγγελος αφήνει πίσω του μόλις 600 σχέδια, έναν εκπληκτικά μικρό αριθμό για τη μακρόχρονη καριέρα του, αφού κάηκαν πολλά από αυτά πριν πεθάνει, κρατώντας μυστικές τις μεθόδους εργασίας του.