Ας δούμε παρέα εκθέσεις που κοσμούν αυτόν τον Φλεβάρη, με την καλλιτεχνική έκφραση να είναι στο αποκορύφωμά της λίγο πριν ξεψυχήσει ο χειμώνας.
Μιχάλης Οικονόμου: Η αλχημεία της ζωγραφικής
από 1.2.2024 εώς 12.5.2024 / ΙΔΡΥΜΑ Β. & Μ. ΘΕΟΧΑΡΑΚΗ
Η έκθεση με τίτλο «Μιχάλης Οικονόμου. Η αλχημεία της ζωγραφικής», που διοργανώθηκε με επιμέλεια της δρ. Αφροδίτης Κούριας, παρουσιάζει εκατόν δεκαέξι αξιόλογα έργα του διάσημου ζωγράφου Μιχαήλ Οικονόμου. Ο Οικονόμου, γεννημένος το 1884 στον Πειραιά και πεθαίνοντας το 1933 στα 49 του χρόνια, εκφράζει μέσα από τα έργα του τη βαθιά επιθυμία να μεταδώσει αίσθημα στον θεατή. Η έκθεση περιλαμβάνει πίνακες όπως το «Κόκκινο Βουνό», η «Ακρόπολη», το «Ξωκκλήσι με Πέντε Κυπαρίσσια», το «Ψαρόσπιτο» και το «Ύδρα», που αναδεικνύουν έντονα συναισθήματα.
Η πρόεδρος του Ίδρυματος Ε.Αβέρωφ –Τοσίτσα, κ. Τατιάνα Αβέρωφ-Ιωάννου, επισημαίνει τη μαγεία που ασκούν τα έργα του Οικονόμου στο κοινό, ενώ η επιμελήτρια της έκθεσης, δρ. Αφροδίτη Κούρια, υπογραμμίζει την απλότητα των θεμάτων του ζωγράφου και την αντίληψή του για τη φύση. Η τοπιογραφία του Οικονόμου αποτυπώνει με δυναμικό τρόπο τη φύση και το κλίμα, ενώ η εικαστική του έκφραση τον καθιστά έναν από τους σημαντικότερους Ευρωπαίους ζωγράφους.
«Ο νεοϊμπρεσιονισμός στα χρώματα της Μεσογείου»
από 10.1.2024 εώς 7.4.2024 / ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ – ΙΔΡΥΜΑ ΒΑΣΙΛΗ ΚΑΙ ΕΛΙΖΑΣ ΓΟΥΛΑΝΔΡΗ
Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή συνεργάζεται με κορυφαία μουσεία της Ευρώπης για να φιλοξενήσει στην Ελλάδα για πρώτη φορά ένα εκτενές αφιέρωμα στο νεοϊμπρεσιονισμό με εστίαση στη Μεσόγειο. Η έκθεση με τίτλο «Ο Νεοϊμπρεσιονισμός στα χρώματα της Μεσογείου» διοργανώνεται υπό την αιγίδα του Γαλλικού Υπουργείου Πολιτισμού και περιλαμβάνει έργα από διάσημα μουσεία και συλλέκτες, με έμφαση σε καλλιτέχνες όπως ο Paul Signac, ο Henri-Edmond Cross και ο Henri Matisse. Η έκθεση επιμελείται από τη Marina Ferretti Bocquillon και τη Μαρία-Κουτσομάλλη Moreau και θα συνοδεύεται από αναλυτικό κατάλογο και ποικίλες εκδηλώσεις, περιλαμβανομένων ξεναγήσεων και εργαστηρίων για παιδιά.
Στέργιος Στάμος: Γόρδιοι Δεσμοί
από 22.02.24 έως 24.03.24 / Κτίριο Α΄ Πινακοθήκης Δήμου Αθηναίων
Η συνεργασία μεταξύ της Δημοτικής Πινακοθήκης Λάρισας-Μουσείου Γ.Ι. Κατσίγρα φιλοξενεί μια έκθεση που περιλαμβάνει έργα από δύο σημαντικές περιόδους της τελευταίας δημιουργίας του καλλιτέχνη. Στην πρώτη ενότητα, εστιάζεται στην πραγματικότητα της μετανάστευσης και της αναζήτησης μιας ιδανικής “Γης της Επαγγελίας”, όπου χιλιάδες άνθρωποι εγκλωβίζονται σε δομές φιλοξενίας και αντιμετωπίζουν ξενοφοβία, ρατσισμό και απόρριψη. Στη δεύτερη ενότητα, εξετάζει την Ελλάδα της κρίσης και των μνημονίων, καθώς και την αναζήτηση νέων μορφών αλληλεγγύης, ενότητας και συνύπαρξης. Επιπλέον, παρουσιάζεται μια νέα σειρά γλυπτών που επικεντρώνεται στα θέματα αυτά.
The Condition of (Im)-Possibility: The Invaders
από 8.2.2024 εώς 25.2.2024 / ΚΕΝΤΡΟ ΤΕΧΝΩΝ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ
Οι πρόσφατες εξελίξεις, όπως η πανδημία COVID-19, οι πολεμικές συρράξεις και οι φυσικές καταστροφές, έχουν επηρεάσει και ενίοτε εντείνει τις πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές σχέσεις, δίνοντας μια νέα διάσταση στη ζωή μας.
Το θέμα της έκθεσης είναι η αντίληψη των νέων συνθηκών, γεγονότων ή περιστατικών που εισβάλλουν ή μπορούν να εισβάλουν στη ζωή μας. Αυτές οι καταστάσεις βρίσκονται σε εξέλιξη και δεν είναι πάντα εύκολο να προβλεφθεί εάν θα έχουν θετικές ή αρνητικές συνέπειες. Με βάση τη μεταβατική φύση της εποχής μας και τη δυσκολία στην αυτοπροσδιορισμό, η έκθεση αποσκοπεί στο να προβληματίσει και να εξετάσει τη φύση αυτών των αλλαγών και πώς αντιλαμβάνονται.
Στην έκθεση συμμετέχουν καταξιωμένοι καλλιτέχνες όπως Χλόη Ακριθάκη, Άγγελος Αντωνόπουλος, Αύγουστος Βεϊνόγλου και άλλοι. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν δύο εικαστικές performances: μία από τον Δημοσθένη Αγραφιώτη στις εγκαταστάσεις της έκθεσης, Πέμπτη 8 Φεβρουαρίου, και μια από την Jennifer Nelson, Σάββατο 24 Φεβρουαρίου στις 12:30.
Εδουάρδος Σακαγιάν: Les Toits de Paris
από 25.1.2024 εώς 10.3.2024 / KALFAYAN GALLERIES
Τα Kalfayan Galleries φιλοξενούν μια ατομική έκθεση του Εδουάρδου Σακαγιάν με τίτλο “Les Toits de Paris” (Οι Στέγες του Παρισιού). Η έκθεση θα ανοίξει την Πέμπτη, 25 Ιανουαρίου 2024, από τις 19:00 έως τις 22:00.
Η ζωγραφική του Εδουάρδου Σακαγιάν χαρακτηρίζεται από ειλικρίνεια και ποιητικότητα. Με ένα χαρακτηριστικό ύφος που εξερευνά τα όρια της παραστατικότητας, ο διεθνώς αναγνωρισμένος ζωγράφος προσκαλεί το κοινό σε έναν ονειρικό κόσμο, πλούσιο σε φιγούρες όπως θεατές, κλόουν, οδηγούς αυτοκινήτων και κολυμβητές.
Το φως αποτελεί κεντρικό θέμα στο έργο του καλλιτέχνη και αποτυπώνεται εκφραστικά στη νέα του σειρά “Les toits de Paris” (Οι Στέγες του Παρισιού), η οποία παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην γκαλερί Καλφαγιάν.
«Επιφάνειες, οδηγίες χρήσης* Η διαλεκτική ανάμεσα στην καθημερινότητα και την ύλη»
από 12.12.23 έως 16.06.24/ Εθνική Πινακοθήκη
Η Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου άνοιξε τις πύλες της στις 12 Δεκεμβρίου για την έκθεση της Ρένας Παπασπύρου, με τίτλο «Επιφάνειες, οδηγίες χρήσης: Η διαλεκτική ανάμεσα στην καθημερινότητα και την ύλη». Η έκθεση αυτή αποτελεί την πρώτη στη σειρά δράσεων του νέου προγράμματος του μουσείου με τίτλο «Ενδιάμεσος Χώρος».
Αυτό το νέο πρόγραμμα έχει σχεδιαστεί ώστε να προσφέρει μια ευέλικτη ροή δραστηριοτήτων, περιλαμβάνοντας ατομικές ή ομαδικές εκθέσεις, εργαστήρια, επιτελεστικές δράσεις, θεματικά αφιερώματα, παρουσιάσεις και διατομεακά προγράμματα. Το πρόγραμμα θα εστιάζει στη σύνδεση του εσωτερικού χώρου του μουσείου με τον εξωτερικό, ενεργοποιώντας διαφορετικούς χώρους κάθε φορά.
Στόχος του προγράμματος «Ενδιάμεσος Χώρος» είναι να προσφέρει σύγχρονες επιμελητικές και θεωρητικές προσεγγίσεις για την ανάγνωση της μόνιμης συλλογής, των αρχείων και της ιστορίας του μουσείου, καθώς και να λειτουργήσει ως γέφυρα μεταξύ παρελθόντος, παρόντος και μέλλοντος.
Renée Revah: TEHOM
από 15.2.2024 εώς 19.5.2024 / ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ – ΚΤΙΡΙΟ ΟΔΟΥ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
Η ιστορία της Ρενέ Ρεβάχ αναπτύσσεται μέσα από φωτογραφίες, βίντεο και κείμενα, διαδραματίζοντας μια συγκλονιστική αφήγηση για την απώλεια της οικογένειάς της κατά τη διάρκεια της μεταφοράς τους από τη Θεσσαλονίκη στο Άουσβιτς. Μοναδικός επιζών ήταν ο παππούς της, Αλβέρτος Ρεβάχ, που είχε καταφύγει στην Αθήνα και περίμενε μέχρι το τέλος του πολέμου την επιστροφή της οικογένειάς του.
Η Ρενέ συναντά τον παππού της στη στιγμή της καταστροφής, μαθαίνοντας ότι η οικογένειά της εξαφανίστηκε, και υπόσχεται να τον οδηγήσει στον τόπο του εγκλήματος, που ο ίδιος δεν είχε το κουράγιο να επισκεφτεί μέχρι το θάνατό του.
Ακολουθούν δύο ταξίδια της Ρεβάχ στα στρατόπεδα Μπίρκεναου και Άουσβιτς. Καθώς προχωρά σε αυτή τη διαδρομή, απευθύνει νοερά τις σκέψεις και τα συναισθήματά της στον παππού της, μοιράζοντας μαζί του την εμπειρία της.
Η αφήγησή της απορρέει από μια ενδιάμεση μνήμη, μια σύνθεση εικόνων που διαμορφώνονται από τις αφηγήσεις της οικογένειάς της και τις μαρτυρίες των επιζώντων. Ως μετα-μάρτυρας, η ίδια εξετάζει το παρελθόν και μετουσιώνει το κληρονομημένο τραύμα σε μια πορεία από την οποία προκύπτει η συγχώρεση, προς την άβυσσο της λίμνης που ήταν το κενοτάφιο των ανθρώπων που δολοφονήθηκαν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης.
Γιάννης Τσαρούχης
από 10.2.2024 εώς 21.4.2024 / ΙΔΡΥΜΑ ΓΙΑΝΝΗ ΤΣΑΡΟΥΧΗ
Το Σάββατο 10 Φεβρουαρίου 2024 θα εγκαινιαστεί η έκθεση με τίτλο «Ήμουν και έμεινα ένας ερευνητής και ένας μαθητής» στο Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη στο Μαρούσι. Αυτή η έκθεση είναι η πρώτη της χρονιάς και παρουσιάζει αντιπροσωπευτικά και αγαπημένα έργα του ζωγράφου από διαφορετικές εποχές, μερικά από τα οποία είναι σπάνια στις εκθέσεις.
Η έκθεση είναι οργανωμένη σε οκτώ θεματικές ενότητες που αναπτύσσονται σε δύο ορόφους του κτηρίου στην οδό Πλουτάρχου, με κάθε θέμα να εκθέτεται ξεχωριστά. Οι θεματικές ενότητες περιλαμβάνουν Τοπία, Σπίτια, Στολές και Φορεσιές, Πορτρέτα, Θρησκευτικά, Μυθολογικά, Άνθρωποι με φτερά και Νεκρές Φύσεις.
«άνδρα πολύτροπον». Αφιέρωμα στον Γιάννη Κωστόπουλο
από 28.2.2024 εώς 12.5.2024 / ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ
Για να τιμήσει τη μνήμη του Γιάννη Κωστόπουλου, το Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου διοργανώνει την έκθεση “άνδρα πολύτροπον: Αφιέρωμα στη ζωή και το έργο του Γιάννη Κωστόπουλου”, με αφορμή τη συμπλήρωση τριών ετών από τον θάνατό του. Η έκθεση λαμβάνει χώρα στην αίθουσα Σπυρίδωνος και Ευρυδίκης Κωστοπούλου στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού, με το μουσείο να τιμά τους γονείς του Κωστόπουλου, εκφράζοντας ευγνωμοσύνη για την υποστήριξή τους. Η αρχιτεκτονική της έκθεσης είναι εμπνευσμένη από τον στίχο του Διονυσίου Σολωμού “Με λογισμό και μ’ όνειρο”, που αγαπούσε ο ίδιος ο Κωστόπουλος, προσφέροντας ένα υποστηρικτικό πλαίσιο για το έργο του. Η έκθεση αποτελείται από πέντε ενότητες, παρουσιάζοντας εύρωστα τα πολυσχιδή ενδιαφέροντα και τις πολλαπλές δραστηριότητες του Κωστόπουλου.
Laure Mary {Couégnias}: Spleen
από 20.1.2024 εώς 24.1.2024 ΠΟΥ: ΔΥΟ ΧΩΡΙΑ
Η γκαλερί Dio Horia θα φιλοξενήσει τη δεύτερη ατομική έκθεση της Laure Mary με τίτλο “Spleen”. Η έκθεση “Spleen” προσκαλεί τους θεατές να απομακρυνθούν προσωρινά από την καθημερινή πραγματικότητα και να εισέλθουν σε έναν ονειρικό κόσμο, που μοιάζει με έναν απαλό περίπατο σε ένα φανταστικό, αλλά εξαιρετικά οικείο περιβάλλον.
The Breeder x 2: Mocking Game + AMALIA MELANCHOLIA
από 13.1.2024 εώς 2.3.2024 / MOCKING GAME: ΤΟ ΣΥΜΒΟΛΙΚΟ ΣΥΜΠΑΝ ΤΗΣ LYN LIU
Η Lyn Liu δημιουργεί ένα σύμπαν συμβολισμών και αλλόκοτων εικόνων, αναδεικνύοντας τις καθημερινές καταστάσεις μέσα από έναν κινηματογραφικό φακό. Στην έκθεσή της, εξερευνά τα δίπολα ανάμεσα σε ατομικό και συλλογικό, υποκείμενο και αντικείμενο, απομόνωση και ενσωμάτωση, μέσα από εννέα ζεύγη ζωγραφικών έργων.
Τα έργα αναδεικνύουν τις ενέργειες και αντιδράσεις των υποκειμένων και αντικειμένων, περιγράφοντας τις πιέσεις που αναπτύσσονται μεταξύ τους. Με τον τίτλο “Mocking Game”, η Liu ερευνά την αυτο-απομόνωση και τη συνύπαρξη, χρησιμοποιώντας σαρκαστική διάθεση και παραδείγματα όπως η επέμβαση σε προϋπάρχουσα ακολουθία ή η καταναγκαστική συνάντηση μεταξύ αντίθετων οντοτήτων. Η Liu, με βάση την προσωπική εμπειρία της και την εκπαίδευσή της σε καλές τέχνες, παρουσιάζει μια ενδιαφέρουσα ανάλυση της ανθρώπινης συμπεριφοράς και αλληλεπίδρασης.
Ρίκα Πανά: Προς το φως
από 15.2.2024 εώς 17.3.2024 / ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ
Η ζωγραφική της Ρίκας Πανά αναδείχθηκε βαθιά επηρεασμένη από το πέρασμα του εμφυλίου πολέμου, της κατοχής και της δικτατορίας των συνταγματαρχών, καθώς και από τις προσωπικές της υγειονομικές προκλήσεις.
Στην επερχόμενη έκθεση του έργου της, θα παρουσιαστούν περίπου 80 έργα, από τις πρώτες δημιουργίες της έως τα τελευταία της έργα του 2010. Με τη χρήση μιας έντονα εκφραστικής στυλιστικής προσέγγισης, τα έργα της αποτυπώνουν τον ανθρώπινο τρόπο ζωής, επικεντρώνοντας την προσοχή στην ουσία των θεμάτων που την απασχολούν.
Η διαμαρτυρία για την απουσία ελευθερίας, η αποκατάσταση της καταπιεσμένης πολιτιστικής κληρονομιάς, η αναζήτηση της ταυτότητας, καθώς και η αντιμετώπιση της απόγνωσης και της ελπίδας, αποτελούν τους κύριους θεματικούς άξονες της ζωγραφικής της Ρίκας Πανά, που σήμερα φθάνει τα 95 της χρόνια.
ΜΕΘΟΡΙΑΚΟΤΗΤΑ I LIMINALITY
από 18.2.2024 εώς 2.3.2024 / CITRONNE GALLERY
Η έκθεση “Μεθοριακότητα I Liminality”, που πραγματοποιείται στην Γκαλερί CITRONNE, εστιάζει σε ένα σημαντικό θέμα που προκύπτει από την ασταθή και ρευστή φύση της σύγχρονης πραγματικότητας. Αυτό το θέμα αφορά τις μεταβάσεις και τις αλλαγές στους τρόπους ζωής, την ταυτότητα και τις εμπειρίες μας, είτε αυτές συμβαίνουν εκουσίως είτε ακουσίως. Η έκθεση επικεντρώνεται στην έννοια της μεθοριακότητας, όπως την εισήγαγε ο Arnold van Gennep, επιχειρώντας να την ερμηνεύσει στο πλαίσιο των σύγχρονων κοινωνικών και πολιτικών εξελίξεων.
Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην έκθεση αναπτύσσουν την έννοια της μεθοριακότητας μέσα από διάφορες προσεγγίσεις. Αντικείμενα, εγκαταστάσεις, ζωγραφικές και φωτογραφικές εργασίες αναδεικνύουν τις μεταβάσεις και τις αντιφάσεις του ανθρώπινου ύπαρξης και της κοινωνίας. Μέσα από αυτές τις διαφορετικές δημιουργικές προσεγγίσεις, αποκαλύπτονται νέοι τρόποι αντίληψης και κατανόησης της πραγματικότητας, ενώ ταυτόχρονα αναδεικνύονται οι σχέσεις μεταξύ ατομικού και συλλογικού, παρελθόντος και παρόντος, καθώς και της αλληλεπίδρασης με το φυσικό περιβάλλον και την παράδοση. Μέσα από τα έργα των καλλιτεχνών, εκφράζεται η σημασία της μεθοριακότητας ως μια συνεχής διαδικασία μεταβολής και ανανέωσης.
Μαρία Μεθυμάκη: «amen, για όσα δεν είναι»
από 16.1.2024 εώς 20.2.2024 / ΕΘΝΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
Η καλλιτέχνις Μεθυμάκη προτείνει μια εναλλακτική προσέγγιση στην αντίληψη της ύπαρξης, αποκρυπτογραφώντας τη σύγχρονη τέχνη μέσω ενός φιλοσοφικού πρίσματος. Η έκθεσή της δημιουργεί έναν βιβλικό, μυστηριακό κόσμο, προσδίδοντας μεταφυσικές προεκτάσεις στα έργα της. Μέσα από την προσθετική μέθοδο εργασίας της, κάθε νέο έργο φτιάχνεται πάνω στο προηγούμενο, δημιουργώντας μια συνολική εμπειρία που ενσωματώνει και διευρύνει την προηγούμενη. Μέσα από αυτήν την προσέγγιση, η καλλιτέχνις θέτει το ερώτημα του τί είναι το Είναι, προσφέροντας στους επισκέπτες τη δυνατότητα να αναπτύξουν μια προσωπική κοσμολογία μέσα από τη σκέψη και την αντίληψή τους.
Χριστιάνα Σούλου: Στερέωμα
από 12.1.2024 εώς 29.2.2024 / BERNIER/ELIADES
Η τρίτη ατομική έκθεση της Χριστιάνας Σούλου με τίτλο “Στερέωμα” παρουσιάζεται στη γκαλερί Bernier/Eliades την Παρασκευή, 12 Ιανουαρίου 2024, από τις 18:00 έως τις 21:00. Η ίδια η καλλιτέχνης θα παρευρεθεί στα εγκαίνια της έκθεσης.
Η έκθεση περιλαμβάνει περίπου 25 έργα, τα οποία βασίζονται σε προηγούμενα σχέδια της καλλιτέχνιδας, με έμφαση στη σειρά “Water” και στη σειρά “Φανταστικά Όντα – μετά τον Borges”. Το κεντρικό θέμα που ενώνει αυτά τα έργα είναι η σχέση κίνησης – έμψυχης μορφής, όπως απεικονίζεται με μολύβι σε χαρτί. Ο τίτλος “Στερέωμα” αποτυπώνει την απόσταση από την αναπαράσταση και εστιάζει σε μια αλήθεια που δεν διαδραματίζεται μέσα στον χρόνο, αλλά σε μια στιγμή εκτός χρονικού πλαισίου.
Τα έργα της Σούλου εξερευνούν τη βαθύτερη ψυχή των πραγμάτων, υπερβαίνοντας την απλή αναπαράσταση και εστιάζοντας στη σχέση μεταξύ ανθρώπου, φύσης και μύθου. Τα έργα της αναδεικνύουν θέματα όπως η ανησυχία, η βία, ο έρωτας και ο θάνατος, δίνοντας ζωή στις μορφές μέσα από κινητήριες δυνάμεις και γραμμές που αποτυπώνουν την κίνηση.
Η Σούλου, γεννημένη στην Αθήνα και εκπαιδευμένη στο Παρίσι, έχει παρουσιάσει τα έργα της σε διάφορα μουσεία και γκαλερί σε πολλές χώρες, ενώ έχει συνεργαστεί και με διάσημους οίκους μόδας, όπως ο Christian Dior.
«Mundus Imaginalis»
από 25.1.2024 εώς 24.2.2024 / ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΕΧΝΗΣ ΑΘΗΝΩΝ
Η έκθεση “Mundus Imaginalis” που εγκαινιάζεται στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών στις 25 Ιανουαρίου παρουσιάζει τα έργα πέντε καλλιτεχνών, υπό την επιμέλεια του ιστορικού τέχνης Κωνσταντίνου Θ. Σπυρόπουλου. Οι καλλιτέχνες αυτοί, μέσα από τα έργα τους, εξερευνούν τόσο τον εξωτερικό κόσμο των αντικειμένων όσο και τον εσωτερικό ή πνευματικό κόσμο. Η έκθεση ασχολείται με τρία επίπεδα της πραγματικότητας: το υπεργήινο, το γήινο και το υπογήινο. Μέσα από συμβολική γλώσσα και ars combinatoria, οι καλλιτέχνες αναδεικνύουν τους μύθους και τις διαμορφωτικές δυνάμεις που διέπουν αυτά τα τρία επίπεδα, καθώς και τις εσωτερικές λειτουργίες που ενεργοποιούν μέσα στον άνθρωπο.
Γιάννης Αδαμάκης: Passepartout
από 30.1.2024 εώς 24.2.2024 ΓΚΑΛΕΡΙ ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗ – ΚΟΛΩΝΑΚΙ
Η νέα ατομική έκθεση του Γιάννη Αδαμάκη με τίτλο “Passepartout”, που παρουσιάζεται στη Γκαλερί Ζουμπουλάκη, αναδεικνύει τη συνεχή περιπλάνηση και δοκιμασία που χαρακτηρίζει τη ζωγραφική του διαδρομή. Τα έργα παρουσιάζουν εικόνες από τον φανταστικό κόσμο του Ιουλίου Βερν, αναδεικνύοντας μια περιπέτεια που ξεκινά από την παιδική ηλικία του καλλιτέχνη. Μέσα από αυτά τα έργα, ο Αδαμάκης προσπαθεί να δημιουργήσει μια χαρούμενη ουτοπία, μια ουσιαστικά ανέφικτη βεβαιότητα, σε μια προσπάθεια που μπορεί να χαρακτηριστεί ως οδυνηρή εκπλήρωση.
Χάρης Γαβρήλος: «Closer»
από 25.1.2024 εώς 27.2.2024 / ROMA GALLERY
Η γκαλερί ROMA GALLERY χαίρεται να ανακοινώσει τη συνεργασία της με το Estate του Χάρη Γαβρήλου (1957-1995). Η έκθεση “Closer” είναι η τρίτη ατομική έκθεση που διοργανώνεται μετά τον θάνατο του καλλιτέχνη και περιλαμβάνει έργα που αναδεικνύουν την έρευνά του στη ζωγραφική. Ο Γαβρήλος αντιλαμβάνεται τη ζωγραφική ως οντότητα και γεγονός, προσφέροντας μια βιωματική προσέγγιση χωρίς να είναι προσωπική.
Στην τέχνη του, ο ερωτισμός και τα όνειρα είναι κυρίαρχα θέματα, ενώ οι μορφές που απεικονίζει είναι εκτοπιασμένες και εμβρυακές. Ο Γαβρήλος θέλει να βρει ισορροπία στον χώρο και τον χρόνο μέσα από τη ζωγραφική του. Με τις μεγάλες διαστάσεις στους πίνακες, αποτίει φόρο τιμής στη σωματικότητα, ενώ οι φιγούρες στα έργα του ερωτοτροπούν, κοιμούνται και ανασαίνουν. Ο Γαβρήλος είχε πραγματοποιήσει τρεις ατομικές εκθέσεις κατά τη διάρκεια της ζωής του και είχε συμμετάσχει σε αρκετές ομαδικές εκθέσεις, με τα έργα του να βρίσκονται σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές.
Γιώργος Τσεριώνης: «Κάτω από τον ίδιο ήλιο»
από 25.01.24 έως 24.02.24 / Σίνα 9, Κολωνάκι
Η τέταρτη παρουσίαση της σειράς «One Work Show» παρουσιάζει μια εγκατάσταση in-situ από τον Γιώργο Τσεριώνη με τίτλο «Κάτω από τον ίδιο ήλιο». Τα κεραμικά γλυπτά του Τσεριώνη, που διαθέτουν ανθρωπόμορφα χαρακτηριστικά, εξερευνούν τη βαθύτερη έννοια του κοινού βίου και της κοινής εμπειρίας, υπερβαίνοντας γεωγραφικούς, πολιτιστικούς και ατομικούς περιορισμούς. Αυτό το σύνολο έργων απεικονίζει την αλληλεξάρτηση της ανθρώπινης φύσης και υπογραμμίζει την ιδέα ότι, παρά τις διαφορετικές προελεύσεις και τις αντιθέσεις μας, όλοι ζούμε μαζί κάτω από τον ίδιο ουράνιο θόλο.
Γιώργος Χούντας: I don’t know
από 30.1.2024 εώς 27.2.2024 / ΓΚΑΛΕΡΙ 7
Η συλλογή έργων που πρόκειται να παρουσιαστεί δείχνει να αποτελεί μια φυσική συνέχεια της διακριτής καλλιτεχνικής αναγνωρίσιμης ταυτότητας του καλλιτέχνη. Παρόλο που ο πυρήνας της δημιουργικής διαδικασίας παραμένει σταθερός, είναι εμφανές ότι υποδέχεται νέα στοιχεία που συνθέτουν ένα νέο βήμα στην πορεία του καλλιτέχνη.
Ο καλλιτέχνης ξεκίνησε τη δημιουργική διαδικασία του έργου “I don’t know” με μια επιθυμία να εξερευνήσει τη φόρμα και να εξελίξει το στυλ της δουλειάς του. Αντιμετώπισε τον καμβά και τον εαυτό του ως κάτι άγνωστο, επιτρέποντας στη φόρμα να οδηγήσει στο τελικό αποτέλεσμα.
Από τη δημιουργική αυτή αναζήτηση προέκυψε και ο τίτλος της έκθεσης.
Ο καλλιτέχνης επέλεξε να χρησιμοποιήσει ελάχιστα και απλά υλικά, όπως χαρτί, μελάνι και σύρμα. Έγινε παρατηρητής του εαυτού του, δημιουργώντας μια σχηματική γραφή που δεν είναι καθόλου τυχαία. Στην έκθεση “I don’t know” παρουσιάζονται μικρά ζωγραφικά έργα, έργα μεγάλης κλίμακας και δύο γλυπτά.
Ο Γ. Χούντας αποφοίτησε από την Α.Σ.Κ.Τ. το 2018, ενώ έχει εκπαιδευτεί και στη γλυπτική και στην αγιογραφία. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα και έχει συνεργαστεί σε πολλά έργα και ομαδικές εκθέσεις.
AMALIA MELANCHOLIA – The Breeder Studyroom
από 13.1.2024 εώς 2.3.2024 / THE BREEDER
Το The Breeder Studyroom είναι μια πρωτοβουλία που προσκαλεί καλλιτέχνες να δημιουργήσουν ένα προσωπικό studyroom στον χώρο της γκαλερί. Μέσω αυτού του εγχειρήματος, οι καλλιτέχνες μοιράζονται τη δημιουργική διαδικασία τους με το κοινό, παρουσιάζοντας αναφορές, αντικείμενα από το studio τους ή παράλληλα projects και πειραματισμούς. Μεταξύ άλλων, οι Χιόμα Εμπινάμα, Ανδρέας Αγγελιδάκης και Χρυσάννη Σταθάκος παρουσίασαν τα δικά τους projects. Τώρα, το Studyroom αφιερώνεται σε μια θεατρική παράσταση, την “Amalia melancholia”, με σκοπό να φωτίσει τις πηγές έμπνευσης και το υλικό που χρησιμοποίησαν οι δημιουργοί της παράστασης. Η σκηνοθέτις Ζωή Χατζηαντωνίου μοιράζεται υλικό και στοιχεία από τη διαδικασία της δημιουργίας της παράστασης, ενώ ο Αριστείδης Λάππας αντιδρά με ένα νέο έργο σε διάλογο με τη θεατρική παράσταση.
Μαρία Διακοδημητρίου: Remake
από 8.2.2024 εώς 2.3.2024 / ΤΕΧΝΟΧΩΡΟΣ
Η Μαρία Διακοδημητρίου παρουσιάζει την έκθεση “Remake” στον Τεχνοχώρο, με επιμέλεια της Ιστορικού Τέχνης – Αρχαιολόγου Ίριδας Κρητικού. Τα έργα της αντικατοπτρίζουν έναν ουτοπικό κόσμο, συνδυάζοντας μνήμες του παρελθόντος με εικόνες του σήμερα. Η έκθεση θα διαρκέσει από τις 8 Φεβρουαρίου έως τις 2 Μαρτίου 2024. Η καλλιτέχνης δημιουργεί ένα φαντασμαγορικό θεατρικό σκηνικό, συνδυάζοντας τα ερείπια μιας κλασσικής εποχής με το σύγχρονο βιομηχανικό τοπίο. Η έκθεση προσκαλεί τον θεατή να εξερευνήσει άγνωστα αστικά τοπία και να ανακαλύψει ανθρώπινες ιστορίες. Η Μαρία Διακοδημητρίου έχει εκθέσεις και συμμετοχές σε πολλές χώρες και ζει στην Αθήνα.
Αστικά Μονοπάτια
από 1.2.2024 εώς 16.3.2024 / THALATTA.ART
Από την αρχαιότητα μέχρι τη σύγχρονη εποχή, οι πόλεις στέκονται ακέραιες, μαρτυρώντας την ιστορία και αναδεικνύοντας τις εξελίξεις της ανθρώπινης κοινότητας. Η έκθεση “Αστικά Μονοπάτια” της γκαλερί Thalatta.art, που διαρκεί από την 1η Φεβρουαρίου έως τις 16 Μαρτίου 2024, προσκαλεί το κοινό να εξερευνήσει έναν κόσμο όπου οι συνήθειες και οι περιορισμοί αλληλεπιδρούν με τις ανθρώπινες επιθυμίες και τη φιλοδοξία για αλλαγή.
Με γλυπτά από τσιμέντο και άλλα έργα τέχνης, η έκθεση αναδεικνύει τις αντιθέσεις ανάμεσα στην αστική ζωή και τη φύση, καθώς και τη μοναξιά και την ανασφάλεια που συχνά συνοδεύουν την πόλη. Μέσα από τα έργα προβάλλεται η αναζήτηση για ευτυχία και ευημερία, όπως περιγράφεται από τον Αριστοτέλη, που θεωρεί την ευδαιμονία ως το υψηλότερο αγαθό μιας πόλης και των πολιτών της.
Η γκαλερί Thalatta.art στοχεύει να προβάλει τόσο καταξιωμένους όσο και νέους καλλιτέχνες, ενώ προσφέρει έναν χώρο για δημιουργική έκφραση και ανταλλαγή αισθητικών ιδεών.
Takis | Télésculpture & Μαγνητικό Aνάγλυφο
από 17.2.2024 εώς 28.2.2024 / ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΙΔΡΥΜΑ ΣΤΑΥΡΟΣ ΝΙΑΡΧΟΣ
Ο Takis εισάγει το στοιχείο του μαγνητισμού και των μαγνητικών πεδίων στην τέχνη του με τις αναγνωρίσιμες του τηλεσκουλπτούρες, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στη γλυπτική. Αυτό έδωσε τη δυνατότητα στον καλλιτέχνη να εξερευνήσει, να πειραματιστεί και να καταστήσει ορατές τις αόρατες δυνάμεις της φύσης, με κεντρικό στοιχείο τη μαγνητική δύναμη.
Από τα τέλη της δεκαετίας του ’50, ο Takis δημιουργεί έργα χρησιμοποιώντας υλικά που μέχρι τότε είχαν διακριθεί μόνο από δύο διαστάσεις. Για παράδειγμα, στο Μαγνητικό Ανάγλυφο, το ξύλινο ταμπλό αποκτά μια τρίτη διάσταση, ενώ τα μεταλλικά αντικείμενα αιωρούνται στον χώρο, ελκόμενα από τους μαγνήτες που είναι τοποθετημένοι στο ταμπλό, αγνοώντας τη βαρύτητα ταυτόχρονα.
Λάγια Γιούργου: Πρόσωπα
από 30.1.2024 εώς 2.3.2024 / ΦΩΤΑΓΩΓΟΣ
Οι χαρακτήρες όπως ο Βίγιου, η Αθηνά, ο Αντουάν, η Σαν Σου, ο Κωστής, η Τζωρτζίνα, ο Παναγιώτης, η Ελένη, η Λάγια, η κυρά Ρήνη από την Ηρακλειά, ο Μπάμπης Γιωτόπουλος, η Τζούλια, η Ζυράννα, ο Βύρωνας, ο παπα-Μιχάλης από το Φουρνί της Κρήτης και η Σώτη Τριανταφύλλου ήταν όλοι στενά συνδεδεμένοι μεταξύ τους, καθώς η ζωή τους διαδραματίστηκε σε κοινούς τόπους και εμπειρίες σε πόλεις όπως το Παρίσι και το Λονδίνο, σε χωριά και νησιά, ακόμα και στον κινηματογράφο. Ένας κόσμος που μοιάζει σαν να ήταν μέρος μιας σελίδας, μέχρι πρόσφατα. Η Λάγια κατάφερε να αποδώσει αυτήν την εποχή και αυτούς τους χαρακτήρες με έναν άγριο, αρχετυπικό και αυθόρμητο τρόπο, και λίγο πιο πέρα, με μια τεχνική “ζωγραφικής της κίνησης”, αποτυπώνοντας τη ψυχολογία που οδηγεί τον καλλιτέχνη να αιχαμλωτίσει την κεντρική ιδέα του έργου του.
Η τέχνη είναι το καλύτερο αντίδοτο της ιστορίας. Δείτε πως γιατρεύει… μέσα από 10 πίνακες ζωγραφικής