Ο τάφος του Μεγάλου Αλεξάνδρου βρίσκεται στη Βεργίνα, σύμφωνα με τους ισχυρισμούς της κ. Αρβελέρ. Πώς καταλήγει σε αυτό το συμπέρασμα;
Η γνωστή ιστορικός Ελένη Γλύκατζη Αρβελέρ υποστηρίζει με σιγουριά στη συνέντευξή της στον δημοσιογράφο της ΕΡΤ Κώστα Λασκαράτο, που παρουσιάζεται στη δεύτερη έκδοση του ΤΕΤΡΑΔIΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ των εκδόσεων Ι.ΣΙΔΕΡΗΣ, ότι στον τάφο της Βεργίνας είναι ενταφιασμένος ο Μέγας Αλέξανδρος και όχι ο Φίλιππος Β’.
Στο βιβλίο της “Ο Μέγας Αλέξανδρος των Βυζαντινών” (εκδόσεις Gutenberg), η βυζαντινολόγος αμφισβητεί τη συμβατική πεποίθηση των Ελλήνων αρχαιολόγων που έχουν διερευνήσει εκτενώς τους χώρους της Βεργίνας. Η Γλύκατζη Αρβελέρ, η πρώτη γυναίκα πρύτανης στην 700χρονη ιστορία του Πανεπιστημίου της Σορβόννης και πρώην πρόεδρος του Κέντρου Πομπιντού στο Παρίσι, παραμένει σταθερή στη θέση της, τονίζοντας: “Νομίζω ότι είναι το μόνο πραγματικό, σπουδαίο πράγμα που έχω κάνει. Τόσο σίγουρη είμαι”, όπως μεταφέρει στη συνέντευξή της στο «Εγώ νομίζω ότι είναι το μόνο πραγματικό, μεγάλο πράγμα που έχω κάνει. Τόσο σίγουρη είμαι».
Κώστας Λασκαράτος: Για περισσότερα από 10 χρόνια μιλάτε για τους βασιλικούς τάφους της Βεργίνας, έχοντας ένα αιρετικό επιχείρημα, μια θέση διαφορετική από την κρατούσα.
Η Ελένη Γλύκατζη Αρβελέρ απαντά:
«… Δαφορετική από όλους τους Έλληνες Αρχαιολόγους. Όχι τους ξένους. Οι ξένοι, σχεδόν ποτέ δεν δεχτήκανε ότι ο τάφος είναι του Φιλίππου του Β´. Μιλήσανε για τον Φίλιππο τον Αρριδαίο. Γιατί όλοι είναι πεπεισμένοι πως ο Αλέξανδρος είναι θαμμένος στην Αλεξάνδρεια. Από πού; Έπρεπε να ανοίξουμε όλες τις πηγές που μιλάνε για τον Μέγα Αλέξανδρο και την ταφή του να δούμε τι γίνεται. Όταν ο Μανώλης Ανδρόνικος, ο οποίος ήταν πολύ φίλος μου, μου είπε ότι βρήκε μέσα στον τάφο του λεγόμενου Φιλίππου το κεφαλάκι του Αλέξανδρου, του είπα: «Είναι δυνατόν Βασιλεύς Βασιλεύων να είναι μέσα σε τάφο;». Μου απάντησε πως λόγω των χρονολογιών ο τάφος θα ήταν ή του Φιλίππου του Β´ ή του Φιλίππου του Αρριδαίου ή του Αλέξανδρου, όμως ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν θαμμένος στην Αλεξάνδρεια, ο Αρριδαίος ουδέποτε πήγε σε μεγάλη εκστρατεία, άρα εκείνος που έμενε ήταν ο Φίλιππος Β´. Όταν όμως βρέθηκε η Αμφίπολη, άρχισαν όλοι να λένε πως είναι ίσως ο τάφος του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Τότε είπα: «Αφού ο Αλέξανδρος ετάφη στην Αλεξάνδρεια, τότε πως μπορεί να λένε πως είναι δικός του ο τάφος στην Αμφίπολη;». Έτσι άρχισα εγώ να ψάχνω που είναι ο Μέγας Αλέξανδρος…
Τα έξι επιχειρήματα που παραθέτει η κ. Αρβελέρ:
1) το ελαφαντοστέινο ομοίωμα του Αλέξανδρου,
2) την παράσταση στη ζωφόρο που δείχνει μια δράση η οποία για να αποτυπωθεί έπρεπε προηγουμένως να έχει συμβεί,
3) την αρχική επιθυμία του Μακεδόνα να ταφεί στον τόπο του,
4) το χρονικό κενό από την ταφή στο σημείο που ξέρουμε, μέχρι να κατασκευαστεί το μαυσωλείο,
5) το ύψος του νεκρού που, όπως λέει, πως δεν μοιάζει με του πατέρα, αλλά περισσότερο με του ίδιου του Αλέξανδρου.
6) τον χουντίτη, ένα ορυκτό της Αιγύπτου που βρέθηκε στον τάφο.