Η διατήρηση του παρελθόντος διαμορφώνει το μέλλον μας, ίσως για αυτό ο τάφος του Μεγάλου Αλεξάνδρου βρισκέται ξανά στην επικαιρότητα
Η Αγγελική Κοτταρίδη, νεαρή ακόμα φοιτήτρια τότε, ήταν παρούσα όταν ο Μανώλης Ανδρόνικος μπήκε στον ασύλητο τάφο στις Αιγές. Έζησε τη μυσταγωγία του να μπαίνεις σε ένα μέρος που δεν έχει αγγίξει ανθρώπινο πόδι εδώ και 2.300 χρόνια. Σήμερα, προσφέρει την άποψή της για τον ισχυρισμό της Ελένης Γλύκατζη-Αρβελέρ ότι ο Φίλιππος Β’ δεν είναι θαμμένος εκεί αλλά ο γιος του, ο Μέγας Αλέξανδρος, γνωστός και ως Αλέξανδρος ο Μακεδών.
Η τοποθεσία του τάφου παραμένει το μεγαλύτερο μυστήριο στην αρχαιολογική ιστορία, με κάθε επιστήμονα να φιλοδοξεί να συνδεθεί με την ανακάλυψή του. Παρά τις κατά καιρούς πεποιθήσεις περί επιτυχίας, η αναζήτηση της τελευταίας κατοικίας του Μεγάλου Αλεξάνδρου συνεχίζεται. Όλοι θυμόμαστε τον ενθουσιασμό γύρω από τις ανασκαφές της Αμφίπολης και, πιο πρόσφατα, τη βεβαιότητα της Λίλιαν Σουβαλτζή για ένα μνημείο στην Αίγυπτο, που αργότερα αμφισβητήθηκε από άλλους μελετητές.
Για τη Βεργίνα, ή Αιγές, όπως ήταν γνωστή στην αρχαιότητα, γρήγορα εμφανίστηκαν στοιχεία που υποστήριζαν την πεποίθηση του Μανώλη Ανδρόνικου ότι πρόκειται για τον τάφο του Φιλίππου Β’. Αν και διατυπώθηκαν αντιρρήσεις, σήμερα η πλειοψηφία της επιστημονικής κοινότητας υποστηρίζει τα συμπεράσματά του.
Μέγας Αλέξανδρος – Netflix: Η Ελληνίδα αρχαιόλογος που ενέπνευσε το νέο ντοκιμαντέρ της πλατφόρμας
Η Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ αμφισβήτησε πρόσφατα αυτή την εκτίμηση, υποστηρίζοντας ότι το ταφικό μνημείο ανήκει στον Μέγα Αλέξανδρο. Ως διεθνώς αναγνωρισμένη ακαδημαϊκός, στηρίζει τη βεβαιότητά της σε τρία βασικά επιχειρήματα, τα οποία μοιράστηκε κατά τη διάρκεια συζήτησης στην εκπομπή “Πρωινό” με οικοδεσπότη τον Ηλία Σιακαντάρη:
- «Αγαλμάτιο του Αλεξάνδρου μέσα στον τάφο του Φιλίππου, βασιλεύς βασιλεύων εν τάφω. Νομίζω ότι είναι σπάνιο πράγμα».
- «Στη ζωφόρο του τάφου του λεγόμενου του Φιλίππου, στο κέντρο βρίσκεται ο Αλέξανδρος, έφιππος, στεφανωμένος τελείως με βασιλικό τρόπο […] Στη ζωφόρο ο Αλέξανδρος είναι στη μέση μιας παραστάσεως κυνηγίου και στις γωνιές είναι κυνηγοί με καπέλα, τα οποία είναι περσικά. Άρα η εικονογράφηση αυτή είναι μετά (την εκστρατεία), άρα δεν μπορεί να είναι του Φιλίππου».
- «Επάνω στο νεκροκρέβατο του λεγόμενου Φιλίππου υπάρχει ένας Σάτυρος και ένας Διόνυσος. Από πού και ως πού και γιατί; Και γιατί στον Αλέξανδρο; Εξηγούμαι: Ο Αρριανός γράφει ότι όταν ο Αλέξανδρος έφτασε μπρος στην Τύρο, βρήκε τέτοια αντίσταση που ήταν έτοιμος να την εγκαταλείψει. Και το βράδυ, λέει στον ύπνο του βλέπει έναν Σάτυρο και ως μαθητής του Αριστοτέλη, κατάλαβε Σά-Τυρος. Μένει και παίρνει την Τύρο… Μετά, όταν πια κατέκτησε τον κόσμο και σχεδόν τρελάθηκε, έστειλε διαταγή στην Ελλάδα να τον κάνουν Θεό, όπως τον είχαν κάνει οι Αιγύπτιοι για τον Άμμωνα… Οι Αθηναίοι όμως άρχισαν ολόκληρη κουβέντα και επειδή κάποιος από τους φίλους του Αλεξάνδρου τούς είπε ότι όποιος κρατάει τον ουρανό χάνει τη γη, φοβήθηκαν μη χάσουν τον τόπο τους, και τον κάνανε τι; Τον κάνανε Διόνυσο. Και τότε ο Διογένης ο Κυνικός βγήκε στην αγορά και φώναζε: “Αν κάνετε αυτόν Διόνυσο, εμένα να με κάνετε Σέραπη. Άρα, έχομε Διόνυσο και Σάτυρο στο νεκροκρέβατο, που δεν μπορεί ποτέ να είναι του Φιλίππου».
Ωστόσο, η Αγγελική Κοτταρίδη, ένα όνομα στενά συνδεδεμένο με τις Αιγές, αμφισβητεί σθεναρά τα προαναφερθέντα επιχειρήματα. Υπηρετώντας ως βοηθός του Μανώλη Ανδρόνικου για πολλά χρόνια κατά τη διάρκεια των ανασκαφών, έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην επίβλεψη του αρχαιολογικού χώρου και του Μουσείου των Αιγών (Βεργίνα). Οι αρμοδιότητές της επεκτάθηκαν στον σχεδιασμό και την εκτέλεση της έκθεσης των θησαυρών εντός του Μουσείου των Βασιλικών Τάφων. Η Κοτταρίδη ανέλαβε επίσης όλα τα έργα αποκατάστασης, ανάδειξης και συντήρησης που σχετίζονται με τη βασιλική νεκρόπολη και το ανάκτορο των Αιγών, την εναρκτήρια πρωτεύουσα των Μακεδόνων.
Κατά τη διάρκεια πρόσφατης διάλεξής της στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, τόνισε ότι:
Ο Αλέξανδρος βρίσκεται σε άμεση επαφή με τους τάφους των Αιγών, είναι αυτός που άγγιξε τη λάρνακα του πατέρα του. Αν βρισκόταν ο τάφος του Αλέξανδρου στην Αίγυπτο θα ήταν πλέον ένα θλιβερό ερείπιο, κάτι πιο ζωντανό από τον Αλέξανδρο δεν θα βρούμε πουθενά. Και στις Αιγές δεν είναι θαμμένος ο Αλέξανδρος, μην λέμε ιστορίες για παιδιά… Ο Μέγας Αλέξανδρος είναι θαμμένος στην Αλεξάνδρεια, 25 αρχαίοι συγγραφείς το λένε… Ο τάφος του βρίσκεται κάπου κοντά στο συγκρότημα των Πτολεμαίων».
Το μυστήριο συνεχίζεται …
Μέγας Αλέξανδρος: Το μυστήριο γύρω από έναν ιρακινό ναό 4.000 ετών, όπου λατρευόταν σαν θεός
Διαβάστε περισσότερα για τον Μέγα Αλέξανδρο:
Netflix: Κυκλοφόρησε το τρέιλερ «Μέγας Αλέξανδρος: Η Γέννηση Ενός Θεού»
Μέγας Αλέξανδρος: Το τελευταίο γράμμα προς τη μητέρα του, την Ολυμπιάδα
Μέγας Αλέξανδρος: Η επιστολή του προς τον Δαρείο – Τί έγραψε ο Έλληνας στρατηλάτης;
Μέγας Αλέξανδρος: Ο τάφος και το αίνιγμα – Πού βρίσκεται η σορός του;
Κοτταρίδη: Αντικρούει την Αρβελέρ – Ο Μ. Αλέξανδρος δεν είναι θαμμένος στη Βεργίνα