Μουσείο Τέχνης του Τελ Αβίβ: Έργα τέχνης όπως του Πικάσο και του Πόλοκ είναι προστατευμένα σε ένα υπόγειο εν μέσω της σύγκρουσης στη Μέση Ανατολή.
Βαθιά κάτω από την επιφάνεια, σε μια οχυρωμένη υπόγεια κρύπτη, ανεκτίμητα αριστουργήματα των Γκούσταβ Κλιμτ, Τζάκσον Πόλοκ και Πάμπλο Πικάσο φυλάσσονται με ασφάλεια, περιμένοντας το τέλος της συνεχιζόμενης σύγκρουσης στη Μέση Ανατολή για να επιστρέψουν στη θέση που τους αξίζει στο φημισμένο Μουσείο Τέχνης του Τελ Αβίβ.
Αυτό το προληπτικό μέτρο παραπέμπει στις ενέργειες που έγιναν κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, όταν τα ευρωπαϊκά μουσεία έκρυβαν τους θησαυρούς τους από τη λεηλασία των Ναζί, και πιο πρόσφατα, όταν τα ουκρανικά μουσεία προστάτευαν τα πολιτιστικά τους αντικείμενα από τους ρωσικούς βομβαρδισμούς. Παρομοίως, τα ισραηλινά μουσεία προστατεύουν τώρα τις συλλογές τους από τη διαφαινόμενη απειλή των επιθέσεων με πυραύλους και ρουκέτες.
Το κλεμμένο αριστούργημα του Τιτσιάνο του 16ου αιώνα που βρέθηκε σε μια στάση λεωφορείου
Ένα μουσείο με άδειους τοίχους
Το Μουσείο Τέχνης του Τελ Αβίβ αποτελεί «μια από τις λιγοστές πλέον νησίδες πολιτισμού», σύμφωνα με τη διευθύντριά του, Tania Cohen-Uzielli. Η ίδια τονίζει ότι οι πόρτες του μουσείου θα παραμείνουν ανοιχτές γιατί είναι ένα καθήκον απέναντι στην τέχνη και την ανθρωπότητα. Το προσωπικό του μουσείου εργάζεται ακούραστα για να μεταφέρει όσο το δυνατόν περισσότερα έργα τέχνης σε υπόγειους προστατευμένους χώρους, καθώς οι εντάσεις αυξάνονται και το ενδεχόμενο ιρανικών αντιποίνων πλησιάζει.
Ένα αριστούργημα σε ασφαλές καταφύγιο
Ένα από τα πιο πολύτιμα έργα του μουσείου, το Πορτρέτο της Φριντερίκε Μαρία Μπερ (1916) του Γκούσταβ Κλιμτ, φυλάσσεται σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο, μαζί με άλλα ανεκτίμητα έργα. Η επιμελήτρια Natalia Adriajevic οδηγεί τους επισκέπτες μέσα από μια βαριά μεταλλική πόρτα σε ένα στενό δωμάτιο από οπλισμένο σκυρόδεμα που βρίσκεται δύο επίπεδα κάτω από το έδαφος, σχεδιασμένο να αντέχει σε πυραυλική επίθεση. “Εδώ είναι το μέρος όπου εγώ και η οικογένειά μου θα αισθανόμασταν ασφαλείς, ακόμη και αν το Τελ Αβίβ δεχόταν επίθεση. Πιστεύω ότι δεν υπάρχει ασφαλέστερο μέρος για αυτά τα έργα τέχνης”, λέει.
Καθώς βγάζει ένα συρόμενο ράφι που περιέχει αυτά τα αναντικατάστατα έργα, η λάμψη του πορτρέτου του Κλιμτ, μαζί με έργα του Πόλοκ και του Πικάσο, έρχονται στο προσκήνιο. Τα αριστουργήματα αυτά μεταφέρθηκαν στο υπόγειο λίγο μετά τις επιθέσεις της 7ης Οκτωβρίου και παραμένουν εκεί λόγω της διαρκούς απειλής μιας ευρύτερης σύγκρουσης στην περιοχή. Σήμερα το πρωί, το προσωπικό του μουσείου άρχισε να καθαρίζει επιπλέον αίθουσες που στεγάζουν τη μόνιμη συλλογή για να προστατεύσει αυτά τα ανεκτίμητης αξίας έργα.
«Πίνακες και έργα τέχνης που είχαμε δανειστεί από άλλα μουσεία και ιδιωτικές συλλογές αναγκαστήκαμε να τα επιστρέψουμε διότι το ρίσκο είναι πολύ μεγάλο».
Συντηρώντας την τέχνη για την ανθρωπότητα
«Τα έργα που φιλοξενούνται στο μουσείο ανήκουν στην ανθρωπότητα. Εμείς έχουμε την ευθύνη να τα διαφυλάξουμε ώστε να είναι διαθέσιμα και στις επόμενες γενιές. Μας λυπεί που οι επισκέπτες, οι οποίοι εξακολουθούν να έρχονται στο μουσείο, δεν μπορούν να τα θαυμάσουν, αλλά κάνουμε αυτό που πρέπει», λέει η Cohen-Uzielli, καθώς περπατάει στις κενές πλέον αίθουσες. Η μόνη απόδειξη των αριστουργημάτων που κάποτε κοσμούσαν αυτούς τους τοίχους είναι οι ετικέτες που έχουν απομείνει.
Ένα σχέδιο για την προστασία και τον εορτασμό της τέχνης
Παρά τον πανταχού παρόντα κίνδυνο, το μουσείο οργάνωσε με τόλμη μια έκθεση για την 150ή επέτειο του ιμπρεσιονιστικού κινήματος, σε συνεργασία με μουσεία σε όλο τον κόσμο. Η έκθεση πραγματοποιείται σε μία από τις πιο ασφαλείς αίθουσες του ισογείου, έναν χώρο χωρίς παράθυρα με ενισχυμένους τοίχους που μπορούν να αντέξουν τα πυρά ελαφρών όπλων ή τα θραύσματα από κοντινά πλήγματα ρουκετών ή πυραύλων.
Το προσωπικό του μουσείου είναι καλά προετοιμασμένο για καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, με ένα πρωτόκολλο που έχει τεθεί σε εφαρμογή για την ταχεία μεταφορά των εκθέτων θησαυρών στο υπόγειο. «Η αίθουσα μπορεί να εκκενωθεί μέσα σε λίγα λεπτά. Έχουμε δημιουργήσει έναν μυστικό διάδρομογια την ασφαλή μεταφορά των έργων τέχνης στο υπόγειο χωρίς να τα εκθέτουμε σε κίνδυνο, και όλοι γνωρίζουν ακριβώς τι πρέπει να κάνουν», εξηγεί ο επιμελητής Lior Masiano. Εκτός από την προστασία της τέχνης του, το Μουσείο Τέχνης του Τελ Αβίβ λειτουργεί επίσης ως καταφύγιο για τους πολίτες και τους συγγενείς των ομήρων, οι οποίοι συγκεντρώνονται καθημερινά στην πλατεία που έχει πλέον πάρει το όνομά της προς τιμήν τους.
Ιβάν Μπιλίμπιν: Ο αριστοτέχνης εικονογράφος που ζωντάνεψε τα ρωσικά παραμύθια
Οι πληροφορίες και οι φωτογραφίες αντλήθηκαν από την Telegraph