Την προηγούμενη Τρίτη, εμπειρογνώμονες κατέληξαν σε συμπέρασμα ότι ο πίνακας που ανακαλύφθηκε πριν από δύο χρόνια σε μία σοφίτα στην πόλη Τουλούζ της Γαλλίας είναι ένα χαμένο έργο του Καραβάτζιο (1571-1610).
Ένας αξιωματικός του Ναπολέοντα φέρνει έναν πίνακα στην πόλη της Τουλούζης, ο οποίος εγκαταλείπεται σε μια υγρή σοφίτα για περισσότερα από 150 χρόνια. Τον Απρίλιο του 2014, ιδιοκτήτες του ανακαλύπτουν τον πίνακα όταν επιχειρούν επισκευές λόγω διαρροής.
Ο πίνακας, που απεικονίζει την Ιουδήθ να αποκεφαλίζει τον Ολοφέρνη, έχει υπολογιστεί να αξίζει 120 εκατ. ευρώ (137 εκατ. δολάρια). Ο εμπειρογνώμονας Ερίκ Τουρκέν χαιρετίζει την ανακάλυψη ως “βαρυσήμαντο γεγονός”.
Σύμφωνα με τον Τουρκέν, ο πίνακας ζωγραφίστηκε στη Ρώμη το 1598-1599 από τον Μικελάντζελο Μερίσι, γνωστό και ως Καραβάτζιο. Η ανακάλυψη προκάλεσε ενθουσιασμό, αλλά παράλληλα άλλα σημαντικά έργα τέχνης παραμένουν χαμένα, όπως αναφέρει το Art Loss Register, ο οποίος διαχειρίζεται τη μεγαλύτερη βάση δεδομένων χαμένων έργων στον κόσμο.
Η Γέννησις (Μικελάντζελο Μερίζι ντα Καραβάτζιο)
Το 1969, ο πίνακας εξαφανίστηκε από το Σαν Λορέντζο της Σικελίας, και μέχρι σήμερα παραμένει χαμένος. Οι κύριοι ύποπτοι για την κλοπή θεωρούνται η τοπική Μαφία. Παρά τις πολλές θεωρίες για το τι μπορεί να συνέβη, ένα από τα ενδεχόμενα είναι ότι το πολύτιμο έργο μπορεί να έχει καταστραφεί από τρωκτικά ή άλλα ζώα σε μια φάρμα όπου υποτίθεται ότι ήταν κρυμμένο. Πρόσφατα, ένα μέλος της μαφίας που έγινε πληροφοριοδότης των αρχών αποκάλυψε ότι μαζί με άλλους συνεργούς είχαν κάψει το έργο τη δεκαετία του ’80. Αυτή η αποκάλυψη προσθέτει ένα νέο στοιχείο στην ιστορία της εξαφάνισης του πίνακα, αν και η ακριβής τύχη του παραμένει άγνωστη.
Το περιστέρι με τα πράσινα μπιζέλια (Πάμπλο Πικάσο)
Το 2010, ένα έργο του Πικάσο χάθηκε, και δυστυχώς, φαίνεται σχεδόν αδύνατο να βρεθεί. Ο πίνακας είχε κλαπεί από το γαλλικό μουσείο Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, και υποψίες υποδεικνύουν ότι ο κλέφτης τον πέταξε σκουπίδια, με αποτέλεσμα να υπάρχει η πιθανότητα ο πίνακας να έχει καταστραφεί. Εάν δημοπρατούνταν σήμερα, το έργο αυτό εκτιμάται ότι θα πωλούνταν για περισσότερα από 20 εκατομμύρια δολάρια.
Η τρικυμία της θάλασσας από τον Γαλιλαίο (Ρέμπραντ)
Το 1990, ο πίνακας μαζί με άλλα δώδεκα έργα τέχνης εξαφανίστηκαν από το αμερικανικό μουσείο Isabella Stewart Gardner στη Βοστώνη. Για περίσσεια είκοσι χρόνια, το FBI πραγματοποιεί έρευνες για την κλοπή, μέχρι και σήμερα. Ένα ζευγάρι εγκληματιών εισέβαλε στο μουσείο, δέσανε τους φύλακες και τους κράτησαν κλειδωμένους στο υπόγειο. Ανταμοιβή 5 εκατομμυρίων δολαρίων προσφέρεται για οποιαδήποτε πληροφορία σχετικά με την υπόθεση. Η αξία του συγκεκριμένου έργου εκτιμάται στα 3,2 εκατομμύρια δολάρια.
Το πορτρέτο ενός νεαρού άντρα (Ραφαέλ)
Ο πίνακας αυτός του 16ου αιώνα κλάπηκε το 1945, προς το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Αν και είχε διασωθεί από το μουσείο της Κρακοβίας το 1939, αξιωματούχοι της Γκεστάπο τον μετέφεραν στο Βερολίνο για να διακοσμήσει το διαμέρισμα του Χίτλερ. Το 1945, ο υψηλόβαθμος αξιωματούχος των Ναζί, Χανς Φρανκ, μετέφερε τον πίνακα από τη συλλογή του δικτάτορα στο βασιλικό κάστρο Wawel της Κρακοβίας. Από τότε, τα ίχνη του έχουν χαθεί.
Η θέα του Auvers-sur-Oise (Σεζάν)
Το 2000, ο πίνακας εξαφανίστηκε από το Ασμόλειο Μουσείο στην Οξφόρδη της Αγγλίας, το παλαιότερο πανεπιστημιακό μουσείο τέχνης. Παρά τις έρευνες, δεν έγινε ποτέ γνωστό πώς εισέβαλαν οι ληστές στο μουσείο, και μέχρι σήμερα παραμένει άγνωστη η τοποθεσία του πίνακα και η ακριβής του αξία.
Το κονσέρτο (Γιοχάνες Βερμέερ)
Ο πίνακας του Βερμεέρ είναι ακόμα ένα από τα θύματα των ληστών που εισέβαλαν στο μουσείο Isabella Steward Gardner το 1990. Η τιμή του εκτιμάται στα 130 εκατομμύρια δολάρια, καθιστώντας τον τον πιο ακριβό πίνακα που έχει δημιουργηθεί ποτέ. Η εξαφάνιση του πίνακα αυτού αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια στον κόσμο της τέχνης, καθώς παραμένει αγνοούμενος μέχρι σήμερα.
Το πορτρέτο του Λούσιαν Φρόυντ (Φράνσις Μπέικον)
Το 1988, ο πίνακας εξαφανίστηκε για 25 χρόνια δεν υπήρχαν καθόλου πληροφορίες για το πού θα μπορούσε να βρίσκεται. Αυτό ήταν ιδιαίτερα παράξενο, καθώς συνήθως οι εγκληματικές συμμορίες προσφερόντουσαν να επιστρέψουν τον πίνακα εναντίον λύτρων. Ο Φρόυντ, μάλιστα, είχε εκδώσει ανακοίνωση για την κλοπή, αλλά δεν υπήρξε καμία ανταπόκριση. Υποστηρίζεται ότι ένας μαθητής στη γκαλερί Neue Nationalgalerie του Βερολίνου ίσως να είναι ο υπεύθυνος, και η αξία του πίνακα εκτιμάται στα 132.000 δολάρια.
Εκκλησιαζόμενοι φεύγουν από τον ναό του Nuenen, (Βίνσεντ Βαν Γκογκ)
Το Δεκέμβριο του 2002, δύο έργα του ιδίου ζωγράφου κλάπηκαν από το μουσείο του Αμστερντάμ. Οι ληστές διέπραξαν τη ληστεία εισβάλλοντας μέσα από την οροφή του κτηρίου, αποσπώντας τα έργα και εξαφανίστηκαν εντός λίγων λεπτών. Και οι δύο πίνακες είναι εκτιμημένοι στα 25 εκατομμύρια δολάρια. Παρά το γεγονός ότι οι ολλανδικές αρχές συνέλαβαν τους ληστές δύο χρόνια αργότερα, οι πίνακες παραμένουν αγνοούμενοι, και η τύχη τους παραμένει άγνωστη.
Οι δίκαιοι δικαστές των αδερφών (Γιαν ή Χούμπερτ Βαν Άικ)
Αυτός ο πίνακας ανήκε στη συλλογή του καθεδρικού ναού Saint Bravo στη βελγική πόλη Γάνδη (Ghent). Τον Απρίλιο του 1934, κάποιος πραγματοποίησε μια καλά σχεδιασμένη κλοπή, αφαιρώντας τον πίνακα και αφήνοντας ένα σημείωμα που ανέφερε: “Κλάπηκε από Γερμανούς, εξαιτίας της Συνθήκης των Βερσαλλιών.” Ζητήθηκαν λύτρα για την επιστροφή του, αλλά ο επίσκοπος αρνήθηκε να πληρώσει, παρά τις διαπραγματεύσεις που είχαν διεξαχθεί μέσω επιστολών. Από τον κρεββάτι του θανόντος, ο κλέφτης διατηρούσε το μυστικό της τοποθεσίας του πίνακα, παίρνοντας το μαζί του για πάντα. Το ποσό που ζητήθηκε ως λύτρα ήταν 21.300 δολάρια.
Κεφάλι Αρλεκίνου (Πάμπλο Πικάσο)
Το 1971, κλάπηκε ένα ακόμη έργο του Πικάσο, από τη γερμανική γκαλερί Kunsthal. Από εκείνη τη στιγμή, δεν έχουν κοινοποιηθεί άλλες λεπτομέρειες από τις αρχές, και δεν έχει γίνει εκτίμηση της αξίας του κλοπιμένου έργου.
Κείμενο: Γιολάντα Λαζάρη(Lavart)