Η μουσική στη Δύση είναι βαθιά ριζωμένη στους κανόνες της μουσικής αρμονίας που διατύπωσε ο Πυθαγόρας, όπου οι συνδυασμοί ήχων που ακούγονται ευχάριστοι στο αφτί βασίζονται σε μαθηματικές αναλογίες, όπως η αναλογία 3 προς 4. Ωστόσο, μια νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Nature Communications θέτει υπό αμφισβήτηση αυτήν την παραδοσιακή πεποίθηση.
Αρχαίοι Έλληνες: Πώς μελετούσαν μαθηματικά αποκλειστικά με αλφαβητικά σύμβολα;
Πρώτον, η έρευνα δείχνει ότι η ανθρώπινη προτίμηση στις αρμονικές συγχορδίες δεν είναι απολύτως σύμφωνη με τις αρχές του Πυθαγόρα. Σύμφωνα με τον Πίτερ Χάρισον, από το Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ, το αφτί προτιμά ελαφρές αποκλίσεις και ατέλειες στους ήχους, καθώς αυτές προσδίδουν ζωντάνια και έλξη.
Δεύτερον, παρατηρήθηκε ότι οι μαθηματικές σχέσεις του Πυθαγόρα δεν εφαρμόζονται σε ορισμένα μουσικά όργανα των μη Δυτικών πολιτισμών, όπως το γκονγκ και οι καμπάνες. Αυτά τα όργανα παράγουν νέα μοτίβα αρμονίας και δυσαρμονίας που δεν συμπίπτουν με τις παραδοσιακές μουσικές αρμονίες της Δύσης.
Το συμπέρασμα της μελέτης υπογραμμίζει ότι η μουσική αρμονία δεν είναι μόνο μία και ότι οι διαφορετικές μουσικές κουλτούρες εκφράζουν διαφορετικές αισθητικές και αρμονικές προτιμήσεις μέσα από τη χρήση διαφορετικών οργάνων και μουσικών τεχνικών.
You are currently viewing a placeholder content from YouTube. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.
Το πείραμα
Μια ομάδα ερευνητών πραγματοποίησε ένα διαδικτυακό πείραμα με συμμετοχή 4.000 ατόμων από τις ΗΠΑ και τη Νότια Κορέα. Σε αυτό το πλαίσιο, οι συμμετέχοντες υποβλήθηκαν σε 23 πειράματα όπου κλήθηκαν να ακούσουν ηχογραφημένες συγχορδίες και να τις αξιολογήσουν ως προς την ευχάριστη ακρόαση, ή να τις προσαρμόσουν με έναν κινούμενο δείκτη στην οθόνη για να βελτιώσουν την ευχρηστία τους. Το σύνολο των συμμετοχών ήταν 235.000.
Ορισμένα από τα πειράματα εστίασαν σε συγκεκριμένες τονικές σχέσεις, ζητώντας από τους συμμετέχοντες να δηλώσουν αν προτιμούσαν αυτές τις σχέσεις τέλεια κουρδισμένες ή με μια μικρή απόκλιση ενός ημιτονίου προς τα πάνω ή προς τα κάτω.
Τα αποτελέσματα εξέπληξαν τους ερευνητές, καθώς διαπιστώθηκε έντονη προτίμηση για ελαφρές ατέλειες ή δυσαρμονίες.
Άλλα πειράματα εστίασαν στην αντίληψη της αρμονίας σε Δυτικά και μη Δυτικά όργανα. Για παράδειγμα, το μπόνανγκ, ένα όργανο από την Ινδονησία, παρήγαγε συνδυασμούς ήχων που ακολουθούσαν τις μουσικές κλίμακες της περιοχής του και δεν αντιστοιχούσαν στις κλίμακες της Δυτικής μουσικής, όπως αυτές εκφράζονται, για παράδειγμα, σε ένα πιάνο.
«Τα ευρήματά μας υποδεικνύουν πως αν χρησιμοποιήσεις διαφορετικά όργανα, μπορείς να ξεκλειδώσεις μια εντελώς νέα αρμονική γλώσσα την οποία ο κόσμος εκτιμά αυθόρμητα, χωρίς να την έχει μελετήσει».
You are currently viewing a placeholder content from YouTube. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.
Ο Χάρισον αμφισβητεί την παραδοσιακή άποψη περί αρμονίας, καθώς η έρευνά τους δείχνει ποικιλία σε αυτό το πεδίο. Οι συμμετέχοντες στη μελέτη αντέδρασαν θετικά σε διαφορετικά είδη αρμονίας, όπως αυτά που προέκυψαν από το μπόνανγκ, αποδεικνύοντας την αξία της ποικιλομορφίας στη μουσική.
Η επίδραση αυτή έχει σημασία στον κόσμο της μουσικής, ιδίως για μουσικούς που εξερευνούν διαφορετικές πολιτιστικές επιρροές. Η πρόκληση είναι να ενοποιήσουν αυτές τις διαφορετικές αρμονίες με επιτυχία, λαμβάνοντας υπόψη τις διαπιστώσεις της έρευνας.
Έτσι, οι μουσικοί μπορούν να δημιουργήσουν έναν πιο πλούσιο ήχο, συνδυάζοντας την αρμονία της Δύσης με τα τοπικά μουσικά συστήματα, δίνοντας έτσι έναν νέο διάσταση στην παγκόσμια μουσική σκηνή.
Πώς πέθανε ο Πυθαγόρας; Η εμπλοκή του στην πολιτική σηματοδότησε το τέλος του!
Με πληροφορίες από ΤΑ ΝΕΑ