Αδερφοί Καραμαζόφ αποφθέγματα

Αδελφοί Καραμαζόφ: 9 αποφθέγματα ενός αριστουργήματος

Το τελευταίο αριστούργημα του Ντοστογιέφσκι, “Οι αδελφοί Καραμάζοφ”, αποτελεί το αποκορύφωμα της λογοτεχνικής του κληρονομιάς και σηματοδοτεί την ολοκλήρωση του ταξιδιού της ζωής του.

Σε αυτό το συγκλονιστικό και βαθύ έργο, ο Ντοστογιέφσκι εμβαθύνει στις ζωές χαρακτήρων που ενσαρκώνουν ένα φάσμα ανθρώπινων εμπειριών, όπου η τραγωδία συνυφαίνεται με την ομορφιά, οι άθεοι έρχονται αντιμέτωποι με βαθιές αποκαλύψεις και οι διανοούμενοι ταπεινώνονται από τη σοφία των ασκητών.

Καθ’ όλη τη διάρκεια του έργου, οι έντονες αντιθέσεις μεταξύ του ψεύδους και της αλήθειας απεικονίζονται με αιχμηρό τρόπο, καθώς η κτηνωδία και η χυδαιότητα ωχριούν μπροστά στη συντριπτική παρουσία της καλοσύνης και της αυθεντικότητας.

Ντοστογιέφσκι: «Θα υποφέραμε περισσότερο αν οι τρελοί μας πόθοι πραγματοποιούνταν..»

Το τελευταίο αριστούργημα του Ντοστογιέφσκι, “Οι αδελφοί Καραμάζοφ”, σηματοδοτεί το τέλος της λογοτεχνικής του καριέρας.

Γραμμένο μεταξύ 1879 και 1880, το έργο προοριζόταν να αποτελέσει το πρώτο μέρος ενός μεγαλύτερου έργου με τίτλο “Η ζωή ενός μεγάλου αμαρτωλού”, με πρωταγωνιστή τον Αλιόσα Καραμάζοφ. Ωστόσο, παρέμεινε ημιτελές καθώς ο συγγραφέας απεβίωσε το 1881.

Η αφήγηση του μυθιστορήματος περιστρέφεται γύρω από τις προσπάθειες της διχασμένης οικογένειας Καραμάζοφ να συμφιλιωθεί μετά από χρόνια αποξένωσης. Η αμφιλεγόμενη σχέση μεταξύ του πατέρα, Φιοντόρ Παύλοβιτς Καραμάζοφ, και του μεγαλύτερου γιου του, Ντμίτρι, περιπλέκει τις προσπάθειές τους για επανένωση. Οι συνεχείς συγκρούσεις τους οδηγούν τελικά στην καταστροφή της οικογένειας, καθώς ο Φιοντόρ δολοφονείται βάναυσα μετά από έναν καυγά, με όλα τα στοιχεία να δείχνουν ότι ο Ντμίτρι είναι ο ένοχος. Ωστόσο, αποκαλύπτεται ότι στο έγκλημα εμπλέκονται πολλά άτομα.

Οι βασικοί χαρακτήρες, οι αδελφοί Καραμάζοφ, λειτουργούν ως ενσαρκώσεις των διαφόρων δυνάμεων που ενυπάρχουν στον ανθρώπινο ψυχισμό. Ο Ντμίτρι ενσαρκώνει τις παθιασμένες παρορμήσεις, ο άθεος Ιβάν αντιπροσωπεύει την ψυχρή λογική που στερείται συναισθημάτων και ο Αλιόσα συμβολίζει τις παραδοσιακές αξίες (οικογένεια και θρησκεία). Ο Fyodor Pavlovich προσωποποιεί την παρακμή και τη χυδαιότητα, ενώ ο νόθος γιος, ο Smirdiakov, ενσαρκώνει το σκοτάδι και την οργή.

Το μυθιστόρημα διαδραματίζεται στα τέλη της δεκαετίας του 1860, μετά την κατάργηση της δουλοπαροικίας στην τσαρική Ρωσία, και αντανακλά την αίσθηση αισιοδοξίας και ανανέωσης του κόσμου από τον Ντοστογιέφσκι. Παρά τα τραγικά γεγονότα που περιγράφονται, η αφήγηση τελειώνει τελικά με μια νότα ελπίδας, κερδίζοντας τη φήμη του μυθιστορήματος ως ένα από τα πιο αισιόδοξα έργα του Ντοστογιέφσκι.

Το κεφάλαιο για τον Μεγάλο Ιεροεξεταστή μέσα στους “Αδελφούς Καραμάζοφ” κέρδισε παγκόσμια αναγνώριση. Σε αυτό το κεφάλαιο, ο άθεος Ιβάν προσπαθεί να πείσει τον θρησκευόμενο αδελφό του Αλιόσα ότι η εκκλησία και οι εκπρόσωποί της δίνουν προτεραιότητα στα δικά τους συμφέροντα έναντι των θεϊκών αρχών. Ο Ιβάν υποστηρίζει ότι η εκκλησία προσπαθεί να ελέγξει την ανθρωπότητα μέσω ενός διαστρεβλωμένου δόγματος που αποσκοπεί στην καταστολή της ατομικής ελευθερίας, υποστηρίζοντας αντίθετα την τυφλή υποταγή στην εξουσία.

9 αποφθέγματα από το έργο του Ντοστογιέφσκι Αδερφοί Καραμαζόφ

  1. «Σκέφτομαι πως αν δεν υπάρχει διάβολος και αν κατά συνέπεια τον δημιούργησε ο άνθρωπος, τότε σίγουρα τον δημιούργησε κατ΄ εικόνα και ομοίωση του».
  2. «Εξάλλου σήμερα, σχεδόν όλοι οι ικανοί άνθρωποι φοβούνται τρομερά να μην γελοιοποιηθούν και είναι δυστυχισμένοι εξαιτίας αυτού».
  3. «Η αγάπη είναι μια πράξη σκληρή και τρομακτική σε σύγκριση με την αγάπη των ονείρων».
  4. «Τι είναι η κόλαση; Υποστηρίζω ότι είναι ο πόνος του να μην μπορείς να αγαπάς».
  5. «Το απαίσιο είναι πως η ομορφιά είναι μυστηριώδης όσο και τρομερή. Ο Θεός και ο διάβολος μάχονται εκεί και το πεδίο μάχης είναι η καρδιά του ανθρώπου».
  6. «Μπορώ να δω τον ήλιο, αλλά ακόμα και αν δεν μπορώ να τον δω ξέρω ότι υπάρχει. Και ξέρω ότι είναι εκεί-ότι ζει».
  7. «Πάνω από όλα, μην λες ψέματα στον εαυτό σου. Ο άνθρωπος που λέει ψέματα στον εαυτό του και ακούει το ίδιο του το ψέμα, φτάνει σε ένα σημείο όπου δεν μπορεί να διακρίνει την αλήθεια μέσα του, ή γύρω του και έτσι χάνει όλο τον σεβασμό για τον εαυτό του και για τους γύρω του. Και χωρίς σεβασμό, σταματά να αγαπά».
  8. «Το μυστήριο της ανθρώπινης ύπαρξης δεν βρίσκεται στο να μένουμε απλώς ζωντανοί, αλλά στο να βρούμε κάτι για να ζούμε».
  9. «Το ανθρώπινο γένος δε δέχεται τους προφήτες και τους θανατώνει, όμως οι άνθρωποι αγαπούν τους μάρτυρες και τιμούν εκείνους που οι ίδιοι θα βασάνιζαν».

29 ηλιοφόρα αποφθέγματα του Ντοστογιέφσκι που μας άφησε απ’ τα έργα του

Μοιράσου το

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

YelloWizard.gr
YelloWizard.gr
YelloWizard.gr