Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
Φοίβος και Αθηνά ιέρειες

Πάθαμε «Φοίβος και Αθηνά» με τις ενδυμασίες των Ιερειών – Ο σχεδιασμός των αμφιλεγόμενων μασκότ των Ολυμπιακών Αγώνων το 2004

Με αφορμή τις αμφιλεγόμενες νέες ενδυμασίες των Ιερειών για την Αφή της ολυμπιακής φλόγας, θυμηθήκαμε πως το 2004 είχαμε ακριβώς την ίδια αντίδραση για τις μασκότ των ολυμπιακών αγώνων «Φοίβο και Αθηνά». Ποιος είχε αναλάβει τον σχεδιασμό τους και ποιες μασκότ συγκαταλέχθηκαν στις χειρότερες όλων των εποχών;

Η Οργανωτική Επιτροπή των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 επέλεξε τα ονόματα “Φοίβος” και “Αθηνά” για τις μασκότ της διοργάνωσης, αντλώντας έμπνευση από τον Απόλλωνα και την αρχαία θεά της σοφίας. Βέβαια, δεν πήγαν όλα τόσο καλά!

Αυτές οι μασκότ, που παρουσιάστηκαν σε τελετή στο Ζάππειο Μέγαρο, βασίζονται σε μια αρχαία ελληνική κούκλα που χρονολογείται από τον 7ο αιώνα π.Χ., γνωστή ως “Δαίδαλος”, η οποία παραδοσιακά παρουσιάστηκε στους πρωταθλητές κατά την πρώτη σύγχρονη Ολυμπιάδα το 1896. Οι κούκλες, που μοιάζουν με σχήματα καμπάνας από τερακότα με κινητά άκρα, εξελίχθηκαν από απλά ειδώλια σε πραγματικά παιχνίδια κατά τη διάρκεια του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού.

Φοίβος και Αθηνά ιέρειες

Ποιος είχε αναλάβει τον σχεδιασμό τους;

Η “Αθήνα 2004” καθιέρωσε ορισμένα κριτήρια για την επιλογή των μασκότ, με στόχο να προωθήσει τις αξίες της διοργάνωσης, όπως η κληρονομιά, το ανθρώπινο μέτρο, η συμμετοχή και ο εορτασμός, προβάλλοντας παράλληλα μια σύγχρονη εικόνα για να προσελκύσει ένα νεανικό κοινό. Η διαφοροποίηση από τις μασκότ των προηγούμενων Αγώνων και η διασφάλιση της καλλιτεχνικής και σχεδιαστικής αρτιότητας ήταν επίσης καθοριστικής σημασίας. Το νικητήριο σχέδιο, που δημιουργήθηκε από την εξαμελή ομάδα “Paragraph Design” με επικεφαλής τον Σπύρο Γώγο, ανταποκρίθηκε με επιτυχία σε αυτές τις απαιτήσεις, όπως αξιολογήθηκαν από την επιτροπή αξιολόγησης.

Συνολικά 196 εταιρείες και ανεξάρτητοι σχεδιαστές συμμετείχαν στο διαγωνισμό μασκότ, κυρίως από την Ελλάδα, ενώ οκτώ συμμετοχές προήλθαν από το εξωτερικό. Μεταξύ αυτών, 127 συμμετοχές προκρίθηκαν για αξιολόγηση, με μια ποικιλία προτάσεων που υποβλήθηκαν στο “Αθήνα 2004”. Μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου 2001, επιλέχθηκαν τρεις φιναλίστ που θα υποβάλλονταν στην αυστηρή τελική διαδικασία αξιολόγησης.

Το κοινό δεν ενθουσιάστηκε με τις μασκότ και κάποιοι τις κατέταξαν στις χειρότερες μασκότ των ολυμπιακών αγώνων όλων των εποχών. Δε συμφωνούμε, καθώς έχουμε βρει μερικές που μπορούν να διεκδικήσουν επάξια τον τίτλο.

Οι μασκότ έχουν γίνει παράδοση στους Ολυμπιακούς Αγώνες, κάνοντας το ντεμπούτο τους στους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του 1968 στη Γκρενόμπλ της Γαλλίας. Κάθε μασκότ αντικατοπτρίζει τη μοναδικότητα της διοργανώτριας πόλης, προσθέτοντας μια ξεχωριστή γεύση στη διοργάνωση, ενώ παράλληλα ενσαρκώνει τα παγκόσμια Ολυμπιακά Ιδεώδη και αξίες.


4 Μασκότ που απογοήτευσαν

Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η μασκότ των Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων του 1968 (Γκρενόμπλ της Γαλλίας),η οποία αναφέρεται ως “Shuss”, ο σχεδιασμός της οποίας επικρίθηκε για την έλλειψη φινέτσας, με αποτέλεσμα να χαρακτηριστεί χιουμοριστικά “σπερματοζωάριο του σκι”.

Φοίβος και Αθηνά ιέρειες

 

Το δίδυμο «Hidy and Howdy» απεικόνιζε πολικές αρκούδες στους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του 1988 στο Κάλγκαρι του Καναδά.Οι στολές τους, που έμοιαζαν με καουμπόικες ενδυμασίες, θεωρήθηκαν κακόγουστες και άφησαν αλγεινή εντύπωση.

Φοίβος και Αθηνά ιέρειες

Το 1996, στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Ατλάντα, η μασκότ “Izzy” προβλημάτισε τους θεατές, καθώς το νόημά της παρέμεινε ασαφές, ακόμη και σήμερα. Συγκεκριμένα, σχεδιάστηκε μέσω υπολογιστή, αυξάνοντας τη σύγχυση γύρω από την έννοιά της.

Φοίβος και Αθηνά ιέρειες

 

Τη λίστα συμπληρώνουν οι μασκότ των Ολυμπιακών Αγώνων του Λονδίνου, “Wenlock και Mandeville”. Αυτές οι φουτουριστικές, μεταλλικές δημιουργίες του Grant Hunter, με ένα μόνο μάτι που αναπαριστά έναν φακό κάμερας, απέκλιναν σημαντικά από την παραδοσιακή αισθητική των μασκότ, θυμίζοντας χαρακτήρες από σύγχρονα βιντεοπαιχνίδια.

Φοίβος και Αθηνά ιέρειες

Άρα, μη βιαζόμαστε να βγάλουμε συμπεράσματα, πάντα μπορούμε να βρούμε κάτι χειρότερο.

Επικές επιχειρηματικές αποτυχίες: 7 προϊόντα μεγάλων αλυσίδων που δεν πούλησαν «ούτε ένα τεμάχιο»

Μοιράσου το

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

YelloWizard.gr
YelloWizard.gr
YelloWizard.gr