Ο Ουμπέρτο Έκο ήταν ένας μοναδικός αλλά και δύσκολος συγγραφέας για τους περισσότερους. Τα πολύσελιδα βιβλία του, οι περίπλοκοι χαρακτήρες και οι ιστορικοί ετεροχρονισμοί έκαναν τα βιβλία του – πέραν από σημειολογικές αποτυπώσεις – δημιουργήματα υψηλού στοχασμού και ιστορικής καταγραφής μέσα από τα πέπλα του μυθιστορηματικού ρομαντισμού.
Το έργο του Ουμπέρτο Έκο
Συγγραφέας του βιβλίου «Το όνομα του Ρόδου»: Ο Έκο έγραψε αυτό το μεσαιωνικό μυθιστόρημα, συνδυάζοντας την αστυνομική λογοτεχνία με τη φιλοσοφία, την ιστορία και τη θεολογία. Πούλησε πάνω από 50 εκατομμύρια αντίτυπα και έδωσε στους μοναχούς μια μυστηριώδη γοητεία που δεν ξέραμε ως τότε ότι είχαν.
Δάσκαλος της σημειωτικής: Ως μία από τις θεμελειώδεις μορφές της σύγχρονης σημειωτικής, ο Έκο μετέτρεψε τη μελέτη σημείων και των συμβόλων σε κάτι πολύ cool. Το έργο του «A Theory of Semiotics» μας έκανε να επανεξετάσουμε τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούμε και ερμηνεύουμε τον κόσμο γύρω μας.
Λάτρης των βιβλιοθηκών: Αν υπάρχει η περίπτωση να έχουμε ένα κοινό με τον Ουμπέρτο Έκο τότε αυτό είναι η αγάπη μας για τις μεγάλες βιβλιοθήκες. Ο Έκο δεν ήταν απλώς ένας μελετητής, ήταν βιβλιόφιλος με αξιώσεις για Όσκαρ. Η προσωπική του βιβλιοθήκη περιείχε πάνω από 50.000 βιβλία! Πίστευε ότι η κατοχή μιας τεράστιας βιβλιοθήκης δεν είχε να κάνει με το τι είχες διαβάσει, αλλά με το τι δεν είχες διαβάσει ακόμη (ένα nerdy – παράδοξο άτομο).
Φιλόσοφος της ποπ κουλτούρας: Ο Έκο ήταν ένας από τους πρώτους ακαδημαϊκούς που εξύψωσε την ποπ κουλτούρα, γράφοντας διεισδυτικά δοκίμια για τα κόμικς, τον Τζέιμς Μποντ, ακόμα και για την ποπ μουσική . Μας απέδειξε ότι το high – brow και το low – brow μπορούσαν να συνυπάρξουν ειρηνικα.
Κατά συρροήν διανοητικός ιεροεξεταστής: Ο Έκο λάτρευε να γράφει διανοητικές καμπύλες. Το βιβλίο του «Το εκκρεμές του Φουκώ» αλλά και το Κοιμητηριο της Πράγας τίμησε τις θεωρίες συνομωσίας και επλεξε διανοητικα παιχνίδια σε ιλλιγγιώδη ύψη . Πρόκειται για μυθιστορήματα που προκαλουν το μυαλό και αφορούν τόσο την αποκωδικοποίηση μυστικών νοημάτων όσο και τη σάτιρα όσων τα βλέπουν παντού.
Το γράμμα του Ουμπέρτο Έκο προς τον αγαπημένο του εγγονό: Καλλιέργησε τη μνήμη σου και θα…
13 αποφθέγματα του Ουμπέρτο Έκο
«Πιο ψυχρό απ’ όλα τα ψυχρά κτήνη»: Ο Νίτσε ενάντια στο δηλητήριο του κράτους
- «Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δίνουν σε λεγεώνες ηλιθίων το δικαίωμα να μιλούν, ενώ κάποτε μιλούσαν μόνο σε ένα μπαρ μετά από ένα ποτήρι κρασί, χωρίς να βλάψουν την κοινότητα … αλλά τώρα έχουν το ίδιο δικαίωμα να μιλούν με έναν νομπελίστα. Είναι η εισβολή των ηλιθίων»
- «Ζούμε για τα βιβλία».
- «Σκέφτομαι τη μεταμοντέρνα συμπεριφορά σαν τη στάση ενός άνδρα που αγαπάει μια πολύ καλλιεργημένη γυναίκα και ξέρει ότι δεν μπορεί να της πει “σ’ αγαπώ τρελά”, γιατί ξέρει ότι εκείνη ξέρει (και εκείνη ξέρει ότι εκείνος ξέρει) ότι αυτές οι λέξεις έχουν ήδη γραφτεί από την Barbara Cartland. Παρόλα αυτά υπάρχει μια λύση. Μπορεί να πει «Όπως θα το έθετε η Barbara Cartland, σ’ αγαπώ τρελά». Σε αυτό το σημείο, έχοντας αποφύγει την ψεύτικη αθωότητα, έχοντας πει ξεκάθαρα ότι δεν είναι πλέον δυνατόν να μιλάει κανείς αθώα, θα πει ωστόσο αυτό που ήθελε να πει στη γυναίκα: ότι την αγαπάει σε μια εποχή χαμένης αθωότητας».
- «Να φοβάστε τους προφήτες, Adso, και όσους είναι έτοιμοι να πεθάνουν για την αλήθεια, γιατί κατά κανόνα κάνουν πολλούς άλλους να πεθάνουν μαζί τους, συχνά πριν από αυτούς, μερικές φορές αντί γι’ αυτούς».
Το όνομα του ρόδου - «Έτσι ανακάλυψα ξανά αυτό που οι συγγραφείς πάντα γνώριζαν (και μας το έλεγαν ξανά και ξανά): τα βιβλία μιλούν πάντα για άλλα βιβλία, και κάθε ιστορία αφηγείται μια ιστορία που έχει ήδη ειπωθεί».
Υστερόγραφο στο Όνομα του Ρόδου - «Όλοι οι ποιητές γράφουν κακή ποίηση. Οι κακοί ποιητές τα δημοσιεύουν, οι καλοί ποιητές τα καίνε»
- «Τι είναι η ζωή αν όχι η σκιά ενός φευγαλέου ονείρου;»
Baudolino - «Οι άνθρωποι δεν είναι ποτέ τόσο απόλυτα και ενθουσιωδώς κακοί όσο όταν ενεργούν από θρησκευτική πεποίθηση».
Το νεκροταφείο της Πράγας - «Κάθε γεγονός γίνεται σημαντικό όταν συνδέεται με ένα άλλο».
Το εκκρεμές του Φουκώ - «Όταν βρίσκεσαι στην πίστα, δεν υπάρχει τίποτα άλλο να κάνεις παρά να χορέψεις».
Η μυστηριώδης φλόγα της βασίλισσας Loana - «Τα βιβλία δεν φτιάχνονται για να τα πιστεύουμε, αλλά για να τα υποβάλλουμε σε έρευνα. Όταν εξετάζουμε ένα βιβλίο, δεν πρέπει να αναρωτιόμαστε τι λέει, αλλά τι σημαίνει…».
Το όνομα του ρόδου - «Τίποτα δεν δίνει σε έναν φοβισμένο άνθρωπο περισσότερο θάρρος από τον φόβο του άλλου».
- «Η είσοδος σε ένα μυθιστόρημα είναι σαν να ξεκινάς μια ανάβαση στα βουνά: πρέπει να μάθεις το ρυθμό της αναπνοής, να αποκτήσεις το ρυθμό- αλλιώς σταματάς αμέσως».
Υστερόγραφο στο Όνομα του Ρόδου
Ουμπέρτο Έκο: «Η Ευρώπη μέσα σε μια δεκαετία θα γίνει μια έγχρωμη ήπειρος»