Κρίστοφερ Νόλαν: Ο καταξιωμένος σκηνοθέτης, διαθέτει τεράστιο ταλέντο και έναν αέρα αινίγματος. Είναι ικανός να δημιουργεί οραματικές αφηγήσεις και αυτό αποδεικνύεται περίτρανα σε έργα όπως το «Oppenheimer».
Υπάρχουν αρκετοί που λατρεύουν τον Κρίστοφερ Νόλαν ως κινηματογραφική θεότητα, αλλά και εκείνοι που πιστεύουν ότι είναι αρκετά πολύπλοκος και δύσκολος «αφηγητής». Το σίγουρο είναι πως οι ταινίες του μπορεί να υπερβαίνουν την απλή αφήγηση και να δημιουργούν ένα σαγηνευτικό βασίλειο, όπου οι δαιδαλώδεις πλοκές των αφηγήσεων συνυπάρχουν με την κινηματογραφική ευφυΐα. Οι ταινίες του Νόλαν είναι αινιγματικές, υπέροχες και ενίοτε πρόκληση για τον θεατή.
12 ταινίες του Κρίστοφερ Νόλαν:
Following (1998)
You are currently viewing a placeholder content from YouTube. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.
Σε αυτή την πρώιμη δουλειά, το ταλέντο του λάμπει, διαπερνώντας κάθε πτυχή αυτού του χαμηλού προϋπολογισμού, υπαρξιακού, ασπρόμαυρου αστυνομικού νουάρ που διαδραματίζεται στο Λονδίνο. Το στυλ αφήγησης κυλάει τόσο ομαλά και οι ηθοποιοί προσφέρουν εξαιρετικές ερμηνείες, με τον Alex Haw να υποδύεται έναν χαρισματικό, υψηλής ποιότητας διαρρήκτη που έχει τον απόλυτο έλεγχο, και τον Jeremy Theobald να υποδύεται έναν διαρκώς μεταβαλλόμενο χαρακτήρα που παρασύρεται στον κόσμο των μικροκλοπών του Haw, αναδεικνύοντας την απρόβλεπτη φύση του μέσα από διαφορετικά κουρέματα και γένια. Η Lucy Russell, ως μοιραία γυναίκα ανάμεσά τους, αποκαλύπτει τις εσωτερικές της μάχες που μοιάζουν με μια indie Marilyn Monroe. Η ταινία είναι επιδέξια φτιαγμένη, αλλά είναι φανερό ότι χρησιμεύει ως βιτρίνα των ικανοτήτων του Νόλαν και όχι ως ένα πλήρως ολοκληρωμένο έργο. Η ανάπτυξη του μυστηρίου γοητεύει, ακόμη και αν η λύση τουμπορεί να μην είναι τόσο ικανοποιητική.
Interstellar (2014)
You are currently viewing a placeholder content from YouTube. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.
Η πιο θεαματική αποτυχία του Νόλαν αλλά και πραγματικά θεαματική. Είναι επίσης η πιο περίεργη αντίφαση: μια συγκινητική σπαζοκεφαλιά. Ο Matthew McConaughey υποδύεται έναν πιλότο που έχει μετατραπεί σε αγρότη και καλείται να ηγηθεί μιας αποστολής μέσα από μια σκουληκότρυπα στο ηλιακό σύστημα. Ψάχνει για έναν νέο πλανήτη, ώστε οι κάτοικοι της Γης, που μαστίζεται από δυστοπικές καταιγίδες σκόνης, να έχουν μέλλον. Ο Νόλαν πασχίζει να κάνει κάποια “δήλωση” για το πώς η αγάπη θα μας σώσει, αλλά η πραγματική εμμονή στην καρδιά της ταινίας είναι η επιθυμία του σκηνοθέτη να αναζωπυρώσει το χρονοταξιδευτικό μεγαλείο του “2001: Μια Οδύσσεια του Διαστήματος”.
Oppenheimer (2023)
You are currently viewing a placeholder content from YouTube. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.
Η συναρπαστική ιστορία του J. Robert Oppenheimer, της διάσημης προσωπικότητας πίσω από την ατομική βόμβα, μεταμορφώνεται σε ένα συναρπαστικό τρίωρο ψυχόδραμα, με σχολαστική ιστορική ακρίβεια. Ωστόσο, ακόμη και αν παραμένει βαθιά αγκυλωμένη στην ιστορία, φέρει αναμφισβήτητα το διακριτικό σημάδι μιας ταινίας του Νόλαν. Το χαρακτηριστικό στυλ του Νόλαν λάμπει στον μαγευτικό και πολύπλοκο τρόπο με τον οποίο αναλύει και αναδιατάσσει τη χρονολογία, μεταμορφώνοντας τη ζωή του Οπενχάιμερ σε μια κινηματογραφική συγχώνευση στοιχείων. Ο Σίλιαν Μέρφι αποδίδει μια πρωτοφανή ερμηνεία παρουσιάζοντάς τον ως μια κομψή αλλά ελαφρώς αινιγματική φιγούρα – ένα λαμπρό, ψυχρό παιδί-θαύμα που αντιπαραβάλλεται με έναν ένθερμο ανθρωπιστή, έναν αριστοκράτη αλλά και γυναικά, έναν άνδρα που επιβλέπει τη δημιουργία πυρηνικών όπλων χωρίς ίχνος αμφιβολίας ή τύψεων, μόνο και μόνο για να καταδιώκεται από ενοχές που κρύβονται πίσω από ένα αμυντικό τείχος άγνοιας. Εδώ στην Ελλάδα θα το χαρούμε την αναμενόμενη ταινία τον Αύγουστο.
Tenet (2020)
You are currently viewing a placeholder content from YouTube. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.
Αυτή η ταινία αποτελεί μια μοναδική πρόκληση, καθώς είναι δύσκολο να παρακολουθήσεις ακόμα και μια πυγμαχία. Σε αυτό το θρίλερ δράσης, ο Τζον Ντέιβιντ Ουάσινγκτον υποδύεται έναν ανώνυμο πράκτορα της CIA που εμπλέκεται σε μάχη με έναν αντίπαλο. Η πολυπλοκότητα έγκειται στο γεγονός ότι ο χαρακτήρας του Ουάσινγκτον κινείται μπροστά στο χρόνο, ενώ ο αντίπαλός του κινείται προς τα πίσω. Το συναρπαστικό αλλά κάπως παράλογο και ψυχρά ποιητικό ύφος της ταινίας, χαρακτηριστικό της αισθητικής του Νόλαν την καθιστά ενδιαφέρουσα στη θεωρία αλλά αφηρημένη και αινιγματική στην εκτέλεση.
The Dark Knight Rises (2012)
You are currently viewing a placeholder content from YouTube. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.
Η ταινία είναι μεγαλειώδης και εντυπωσιακή από μόνη της, αλλά τελικά δεν είναι πραγματικά εξαιρετική. Το κύριο ελάττωμα έγκειται στην έλλειψη συνειδητοποίησης του Νόλαν σχετικά με το υψηλό επίπεδο που έθεσε με τον “Σκοτεινό Ιππότη” και την εξαιρετική ερμηνεία του Χιθ Λέτζερ ως Τζόκερ. Συγκριτικά, ο σούπερ κακός Bane, που παρουσιάστηκε στα κόμικς το 1993, έρχεται ως παράγωγος, μοιάζοντας με ένα συνονθύλευμα του Λόρδου Humungus και του Doc Savage. Παρά τις αξιέπαινες προσπάθειες του Τομ Χάρντι να ενσταλάξει κάποια απειλή στον χαρακτήρα, η μάσκα του με το φωνητικό κουτί τόσο ενισχύει όσο και δυσχεραίνει την απεικόνιση. Στο τέλος, ο Bane απλά δεν μπορεί να συγκριθεί με τον εμβληματικό Joker. Η απουσία του πρωτόγονου, τρομακτικού ενθουσιασμού μειώνει την επίδραση της τελευταίας περιπέτειας του Μπάτμαν του Κρίστιαν Μπέιλ, παρόλο που παραμένει ελκυστική για να την παρακολουθήσει κανείς.
Insomnia (2002)
You are currently viewing a placeholder content from YouTube. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.
Το αρχικό εγχείρημα του Νόλαν στην παραγωγή ταινιών υψηλού προφίλ και μεγάλου προϋπολογισμού στούντιο φάνηκε να είναι μια φυσική και εξαιρετικά επιτυχημένη εξέλιξη. Επέλεξε να κάνει ριμέικ του καλοδιατηρημένου νορβηγικού θρίλερ του 1997, στο οποίο πρωταγωνιστούσε ο ανερχόμενος Stellan Skarsgård και το οποίο προμήνυε τα σκοτεινά και διεστραμμένα στοιχεία των μυθιστορημάτων του “Κορίτσι με το τατουάζ του δράκου”. Ενώ ο Νόλαν παρέμεινε πιστός στο πρωτότυπο, το εμπλούτισε επίσης με το μοναδικό του όραμα. Η ερμηνεία του Αλ Πατσίνο ως ντετέκτιβ του Λος Άντζελες που ερευνά μια σεξουαλική δολοφονία σε ένα ψαροχώρι της Αλάσκας είναι εντυπωσιακά “νυσταγμένη” και ο Ρόμπιν Γουίλιαμς δίνει μια στοιχειωδώς συγκρατημένη ερμηνεία ως ύποπτος.
Ωστόσο, η “Αϋπνία”, εκ των υστέρων, ξεχωρίζει ως μια ανωμαλία στη φιλμογραφία του Νόλαν. Είναι η μόνη ταινία στο ρεπερτόριό του που δεν ταιριάζει απόλυτα στο τυπικό καλούπι μιας “ταινίας του Κρίστοφερ Νόλαν” και πολλοί την έχουν επικρίνει γι’ αυτόν τον λόγο. Παρ’ όλα αυτά, ενώ το “Insomnia” παραμένει ένα συναρπαστικό διαδικαστικό έργο, μοιάζει περισσότερο υπολογισμένο παρά πραγματικά εμπνευσμένο. Τελικά, δεν φτάνει την τελειότητα της αρχικής ταινίας. Σήμερα, χρησιμεύει ως μια αναπαράσταση της συμβατικής κινηματογραφικής πορείας που θα μπορούσε να ακολουθήσει ο Νόλαν, αλλά προφανώς ποτέ δεν επιθυμούσε.
Batman Begins (2005)
You are currently viewing a placeholder content from YouTube. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.
Αυτή η ταινία σηματοδότησε την απαρχή της σύγχρονης αισθητικής του Νόλαν: ένα μείγμα στυλιζαρισμένων αλλά και ρεαλιστικών εικόνων, που συνδυάζουν τη σκληρότητα με τις οπερατικές εικόνες και διαπνέονται από μια απειλητική παρουσία τόσο εντός όσο και εκτός της αφήγησης. Μεταξύ των πιο εξελιγμένων και συναρπαστικών ταινιών υπερηρώων, ο Νόλαν εμβαθύνει στην ιστορία καταγωγής του Μπάτμαν, κατά κόσμον Μπρους Γουέιν (τον οποίο υποδύεται ο Κρίστιαν Μπέιλ). Γίνεται μάρτυρας της τραγικής δολοφονίας των γονιών του, ο Μπρους περνά από ένα στρατόπεδο φυλακών στο Μπουτάν και εκπαιδεύεται από τη Λεγεώνα των Σκιών του Ζεν-μάστορα Λίαμ Νίσον, πριν αγκαλιάσει την ταυτότητά του ως σκοτεινός αστικός εκδικητής. Αν και ο Νόλαν δεν ανακαλύπτει εκ νέου τη συνταγή των κόμικς, το πάθος του για τη δημιουργία ταινιών αντηχεί σε όλη την ταινία. Μετά από μια σειρά από ατελέσφορες ταινίες “Μπάτμαν” τα προηγούμενα 15 χρόνια, το “Batman Begins” έφτασε ακριβώς την κατάλληλη στιγμή, ανεβάζοντας τον πήχη όχι μόνο για τον Σταυροφόρο με την Κάπα, αλλά και για ολόκληρο το είδος των υπερηρώων, αναμορφώνοντας τον κινηματογράφο του Χόλιγουντ όπως τον αναγνωρίζουμε σήμερα.
Inception (2010)
You are currently viewing a placeholder content from YouTube. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.
Το”Inception” απαιτεί πολλές θεάσεις για να γίνει αντιληπτό, όμως κάθε φορά εντυπωσιάζεσαι απ’ τις σκηνές. όπως οι μαγευτικοί δρόμοι του Παρισιού που αναδιπλώνονται από μόνοι τους, ωστόσο, παρά αυτές τις οπτικά εντυπωσιακές στιγμές, στερούνται πραγματικής σημασίας στο πλαίσιο της συνολικής αφήγησης της ταινίας. Επιμένω να σκέφτομαι ότι αν το “Inception” ανταποκρινόταν πλήρως στην υπόθεσή του – με τον Dom Cobb του Leonardo DiCaprio και την ομάδα του να εισέρχονται σε διαφορετικά “επίπεδα” ονείρων – θα μπορούσε να είναι μια από τις σπουδαιότερες ταινίες που έχουν γυριστεί ποτέ. Δυστυχώς, υπολείπεται αυτής της δυνατότητας, επειδή αυτό που παρακολουθούμε μοιάζει με ένα μείγμα υπνωτικών εικόνων και τυχαίων στοιχείων, αφήνοντάς με με μια αμήχανη αίσθηση “το καταλαβαίνω κάπως, αλλά όχι πραγματικά”. Το “Inception”, η επιτομή των πνευματικών συγκινήσεων του 21ου αιώνα που μοιάζουν με βιντεοπαιχνίδια, απαιτεί να παραδοθείς και να ακολουθήσεις τη ροή του.
The Prestige (2006)
You are currently viewing a placeholder content from YouTube. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.
Αυτή ήταν η πρώτη φορά που ο Νόλαν έμπλεξε επιδέξια μια mainstream ταινία με τις δικές της περιπλοκές, δημιουργώντας μια συναρπαστική εμπειρία για το κοινό. Τοποθετημένη στη βικτοριανή εποχή, η ταινία περιστρέφεται γύρω από δύο αντίπαλους μάγους, ο ένας (Hugh Jackman) ένας χαρισματικός σόουμαν και ο άλλος (Christian Bale) ένας μελαγχολικός δάσκαλος της ψευδαίσθησης. Η συναρπαστική μαγική μονομαχία τους κλιμακώνεται συνεχώς καθώς προσπαθούν να ξεγελάσουν ο ένας τον άλλον σε έναν διαγωνισμό που μοιάζει να είναι υπόθεση ζωής ή θανάτου. Η μαγεία που απεικονίζεται στην ταινία δεν είναι καθόλου ευγενική, καθώς ενσωματώνει στοιχεία βίας, ηλεκτρισμού και τη μυστική τέχνη της χειραγώγησης της πραγματικότητας.
Dunkirk (2017)
You are currently viewing a placeholder content from YouTube. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.
Είναι πραγματικά ένα επικό όραμα σαν μια γραφική βωβή ταινία με εκπληκτικό ήχο. Τα τεράστια, πανοραμικά καρέ προσδίδουν μια καθηλωτική ποιότητα σχεδόν σε κάθε εικόνα και γεγονός. Το αποτέλεσμα είναι σίγουρα «νολανικό», αν και πρόκειται για ένα νέο είδος ταινίας του Νόλαν: γιγαντιαία και ελάχιστη ταυτόχρονα, σαν ένα σχεδόν άφωνο ντοκιμαντέρ γυρισμένο από τον Θεό. Οι εικόνες είναι βαρυσήμαντες, η ροή της τρομοκρατημένης ανθρωπότητας ανεξίτηλη.
Memento (2000)
You are currently viewing a placeholder content from YouTube. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.
Αυτή παραμένει η αρχετυπική ταινία του Νόλαν: ένα ταξίδι που τρελαίνει το μυαλό και μοιάζει να εκτυλίσσεται μέσα στο ίδιο το μυαλό του πρωταγωνιστή, οδηγούμενο από τον απελπισμένο αγώνα του να διατηρήσει κάθε ίχνος μνήμης. Ο Γκάι Πιρς αποδίδει μια ερμηνεία που ξεχειλίζει από ζοφερή νουάρ ένταση ως Λέοναρντ, ένας ερευνητής ασφαλιστικών εταιρειών που πάσχει από προσδοκώμενη αμνησία, καθιστώντας τις πρόσφατες αναμνήσεις απρόσιτες. Σε μια προσπάθεια να βοηθήσει τον εαυτό του, ο Λέοναρντ αφήνει στοιχεία, καταγράφοντας τις εμπειρίες του με Polaroid και κάνοντας τατουάζ με βασικά γεγονότα στο σώμα του. Η αναζήτησή του περιστρέφεται γύρω από την εύρεση του άνδρα που ευθύνεται για τον βιασμό και τη δολοφονία της γυναίκας του. Αποτελεί το απόλυτο υπαρξιακό θρίλερ του κινηματογράφου, ένα συναρπαστικό ανθρώπινο δράμα που τροφοδοτείται από διεφθαρμένη θέρμη, ακροβατεί στα όρια της πολυπλοκότητας του μυαλού που μοιάζει με τον κύβο του Ρούμπικ, χωρίς όμως ποτέ να χάνει την ισχυρή ουσία του.
The Dark Knight (2008)
You are currently viewing a placeholder content from YouTube. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.
Με το δεύτερο μέρος της τριλογίας του “Μπάτμαν”, ο Νόλαν ξεπέρασε το είδος, αναδεικνύοντάς το σε μια ταινία βαθιά ριζωμένη στο συναρπαστικό αστυνομικό σινεμά της δεκαετίας του 1970. Κατά τη διάρκεια εκείνης της εποχής, η διαφθορά διαπερνούσε την κοινωνία, παίρνοντας σχεδόν μια διεστραμμένη μορφή εναλλακτικής ηθικής. Ο Νόλαν ενσωματώνει ευφυώς αυτό το πνεύμα στην ταινία, όπου ο Χιθ Λέτζερ – που υποδύεται τον Τζόκερ – αποπνέει τρέλα και διαφθορά, επιδιώκοντας να διαταράξει και να ανατρέψει τον κόσμο μόνο και μόνο επειδή μπορεί. Απογυμνωμένος από πρακτικά κίνητρα, ο Τζόκερ γίνεται μια δύναμη χάους, κλιμακώνοντας το διακύβευμα της ταινίας σε πρωτοφανή ύψη. Για πρώτη φορά, ένας υπερήρωας με κάπα και μάσκα, τον οποίο υποδύεται ο Κρίστιαν Μπέιλ ως αινιγματικός Μπάτμαν, αναλαμβάνει το βάρος των αντιηρώων του Χόλιγουντ του παρελθόντος .