Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Κατανόηση των αρχέτυπων Anima και Animus του Καρλ Γιουνγκ

Ο Καρλ Γιουνγκ εισήγαγε τα αρχέτυπα anima και animus για να απεικονίσει τις θηλυκές πτυχές των ανδρών και τις αρσενικές πτυχές των γυναικών. Αυτά τα αρχέτυπα παίζουν καθοριστικό ρόλο στην κατανόηση του ψυχισμού και των σχέσεών μας.

Το Anima και το Animus εξηγούνται
Η ψυχανάλυση του Καρλ Γιουνγκ υποστηρίζει ότι το anima και το animus είναι αρχέτυπα που αντιπροσωπεύουν τη θηλυκή πλευρά του άνδρα και την αρσενική πλευρά της γυναίκας, αντίστοιχα. Πίστευε ότι αυτά τα αρχέτυπα μπορούν να κατανοηθούν μέσω των ονείρων, επιτρέποντας την ψυχοπνευματική εξέλιξη και τη βελτίωση των αρνητικών προτύπων σχέσεων.

Εισαγωγή στα αρχέτυπα
Ο Γιουνγκ θεωρούσε ότι κάθε άτομο έχει ένα προσωπικό ασυνείδητο γεμάτο με καταπιεσμένες ή ξεχασμένες εμπειρίες. Πέρα από αυτό βρίσκεται το συλλογικό ασυνείδητο, ένα κοινό ψυχικό πεδίο που περιέχει καθολικά θέματα και σύμβολα γνωστά ως αρχέτυπα. Αυτά τα αρχέτυπα, όπως περιέγραψε ο Γιουνγκ, είναι καθολικά σύμβολα και «αρχέγονες εικόνες» που αντανακλούν κοινά μοτίβα που μπορούν να εκδηλωθούν μοναδικά σε κάθε άτομο. Μεταξύ αυτών των αρχετύπων, τα anima και animus είναι ιδιαίτερα σημαντικά.

«Ο άνθρωπος και τα σύμβολά του»: Το όνειρο του Καρλ Γιουνγκ που γέννησε ένα σπουδαίο έργο

Το Anima και το Animus
Ο Γιουνγκ υποστήριξε ότι κάθε άνθρωπος έχει ένα anima, που αντιπροσωπεύει την αντίληψή του για τη θηλυκότητα, η οποία αρχικά διαμορφώνεται σύμφωνα με τη μητέρα του. Ομοίως, κάθε γυναίκα έχει ένα animus, που ενσαρκώνει τις εμπειρίες της για την αρρενωπότητα, αρχικά διαμορφωμένο από τον πατέρα της. Αυτά τα αρχέτυπα επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο σχετιζόμαστε με τον κόσμο και το αντίθετο φύλο. Όταν δεν ενσωματώνονται σωστά, οδηγούν σε ψυχολογική ανισορροπία και ανθυγιεινές σχέσεις, κάνοντάς μας να προβάλλουμε αυτές τις φιγούρες στους συντρόφους μας.

Στη σύγχρονη σκέψη του Γιουνγκ, η φάση του μέλιτος στις σχέσεις τελειώνει όταν τα ζευγάρια αποτυγχάνουν να διατηρήσουν αυτές τις προβολές. Για παράδειγμα, αν το anima ενός άνδρα χαρακτηρίζεται από εξυπνάδα και χάρισμα, μπορεί να χάσει το ενδιαφέρον του για τη σύντροφό του, αν αυτή παρουσιάζει διαφορετικά χαρακτηριστικά. Αντίθετα, μια γυναίκα με καταπιεστικό animus μπορεί να έλκεται μόνο από άνδρες που εμφανίζουν τέτοια χαρακτηριστικά, αγωνιζόμενη να συνδεθεί με υγιέστερους συντρόφους. Ωστόσο, καθώς τα άτομα ωριμάζουν και προχωρούν στη διαδικασία της εξατομίκευσης, εξελίσσεται και το anima ή το animus τους.

Τα τέσσερα στάδια του anima
Ο Γιουνγκ περιέγραψε τέσσερα στάδια του anima:

1. Εύα: Αντιπροσωπεύει τη φυσική γυναίκα, εστιάζοντας στην ενστικτώδη και σεξουαλική ελκυστικότητα.
2. Ελένη:Ενσαρκώνει το ταλέντο, την εξυπνάδα και τα κοσμικά επιτεύγματα, προχωρώντας πέρα από τη φυσική γοητεία σε αινιγματική γοητεία.
3. Αγία Μαρία: Συμβολίζει τις δίκαιες και ενάρετες ιδιότητες, λειτουργώντας ως ηθική πυξίδα με συμπόνια και συναισθηματικό βάθος.
4. Σοφία: Αντιπροσωπεύει την πλήρη ολοκλήρωση της anima, λειτουργώντας ως πνευματικός οδηγός.

Τα τέσσερα στάδια του Animus
Ομοίως, ο Γιουνγκ περιέγραψε τέσσερα στάδια του animus:

1. Ο φυσικός άνθρωπος: Χαρακτηρίζεται από ωμή δύναμη και πρωτόγονα, ζωώδη χαρακτηριστικά.
2. Ο Ρομαντικός Άνθρωπος: Σαγηνευτικός, ευγενικός και γοητευτικός, αλλά καθοδηγούμενος από τις επιθυμίες.
3. Ο Άνθρωπος των λέξεων: Μπορεί να είναι λόγιος, κληρικός ή πατέρας, που συχνά επιβάλλει τάξη, κανόνες και λογική.
4. Ο Άνθρωπος του Φωτός: Αντιπροσωπεύει το πλήρως ολοκληρωμένο animus, λειτουργώντας ως πνευματικός οδηγός όπως η Σοφία.

Η σύνδεση της ψυχής
Ετυμολογικά, «anima» και «animus» σημαίνουν «ψυχή» στα λατινικά. Ο Γιουνγκ επέλεξε σκόπιμα αυτούς τους όρους, καθώς το anima ή το animus λειτουργεί ως μεσολαβητής μεταξύ του συνειδητού και του ασυνείδητου πεδίου. Γεφυρώνουν τον φυσικό κόσμο στον οποίο κατοικούμε συνειδητά και τον πνευματικό κόσμο που βιώνουμε ασυνείδητα. Η εξέλιξη μέσα από τα στάδια της anima ή του animus αντανακλά το ταξίδι της ανθρώπινης ψυχής από την υλική στην πνευματική ύπαρξη, ξεκινώντας από τη στενή ταύτιση με το σώμα (Εύα/ο φυσικός άνθρωπος) και καταλήγοντας σε μια βαθιά σύνδεση με το πνεύμα (Σοφία/ο άνθρωπος του φωτός).

Ο Φρόυντ απεχθανόταν τη φιλοσοφία και τους φιλοσόφους 

Φωτογραφία εξωφύλλου

Μοιράσου το

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

YelloWizard.gr
YelloWizard.gr
YelloWizard.gr